Hej,

Skall bryta upp asfalten som legat sedan 1963 och anlägga grusuppfart istället. Hur lägger man grusgången och vilka förarbeten och materiel måste man göra/använda ?

Anders

Så här skulle jag göra

1. Gräv ut 30 cm djupt
2. Lägg på geoduk i botten
3. Lägg sedan ett lager 0-32 (Kross), 20 cm
4. Kratta jämt och fint och sedan vattna eller vibbra materialet så du får en jämn hård yta.
5. Toppa med 0-16 (Kross), knappt till marknivå.
6. Jämna till och vibbra igen.
7. Lägg sedan på 2-3 cm av önskat grus

Man kan ju också skippa gruset och få en jämn och fast yta som är behaglig att gå på ändå, dessutom lättar att hålla fin och skotta.

Om det har varit asfalt sen 60-talet tror jag att det är overkill att gå på med ny underbyggnad.

Ta bort asfalten och lägg på ca 5 cm samkross som vibbas och på det ytgruset du väljer.

Möjligen är det overkill som Tommy skriver men jag tror att resultatet efter några år är avhänget duk. Beror lite på vad du har för markförhållanden men material har en tendens att blanda sig om man saknar duk.

Nu är det ju bara en gåyta det rör sig om, behovet hade ju varit mer påtagligt om bilar eller andra fordon skulle köra där.

• PuzzleWineRack.jpg
Kolla ävenvad tippen tar för att ta emot asfalten innan du börjar, det räknas som riskavfall, kostar mycket att bli av med  :( .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.