6 451 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Rasskydd i torpargrund?
Hej!
I ett hus med torpargrund där rasskydden måste bytas hur går man då till väga?
Var i kontakt med ortens lokale bygghandel som rekomenderade plexiglas till detta, och enligt honom räckte det med en plexiglasskiva som är 40 cm bred (vilket jag tycker låter nog så smalt).
Någon som har tips på hur jag går tillväga med detta arbete?
I ett hus med torpargrund där rasskydden måste bytas hur går man då till väga?
Var i kontakt med ortens lokale bygghandel som rekomenderade plexiglas till detta, och enligt honom räckte det med en plexiglasskiva som är 40 cm bred (vilket jag tycker låter nog så smalt).
Någon som har tips på hur jag går tillväga med detta arbete?
Rasskyddet vi använder är precis som du beskriver en vit plexiskiva med cirka måtten 0,5x50x200 cm.
Dessa lutas omlott snett emot yttergrundbalkarna, balkarna ligger då omkring 30 cm från mark, sedan fylls singel på runtom.
Har kanske några digital bilder på detta som jag kan rota upp när jag kommer hem.
Dessa lutas omlott snett emot yttergrundbalkarna, balkarna ligger då omkring 30 cm från mark, sedan fylls singel på runtom.
Har kanske några digital bilder på detta som jag kan rota upp när jag kommer hem.
Hittade tyvärr ingen bild som visar just rasskyddets placering med så här såg det ut före repektive efter.

Rasskyddet placerades sedan som sagt lutande mot ytterbalkarna och sedan fylldes singel utanpå. Rasskydden syns förresetn till höger i bilden nedan.

Rasskyddet placerades sedan som sagt lutande mot ytterbalkarna och sedan fylldes singel utanpå. Rasskydden syns förresetn till höger i bilden nedan.

Eftersom det under huset skall vara som omkring 70 cm från mark till grundbalkens överkant (där huset placeras) och 20 cm utanför krypgrunden måste något typ av skydd finnas för att undvia att singeln rasar in.
Vill bara förtydliga att rasskydden som står i höger i den nedre bilden är sådana som blivit över (de skall inta vara där alltså)
Vill bara förtydliga att rasskydden som står i höger i den nedre bilden är sådana som blivit över (de skall inta vara där alltså)
Klicka här för att svara