Någon som vet en bra hemsida där detta klargörs på ett bättre sett. Har också fastnat lite för varmgrund, skall bygga ett stenhus och söker all info jag kan få för närvarande.

Bob_the_builder
xpat skrev:
Vad innebär Varmgrund och krypgrund?
Krypgrund är en samlingsbenämning på grunder med hålrum under golvet, där ett golvbjälklag vilar på grundmurar (alt grundbalkar). Plintgrundar brukar man alltså inte räkna till krypgrunderna.

Krypgrunder delas sedan in efter ventilationsprincipen. De kan ventileras med uteluft (genom ventiler i grundmuren), med inneluft (det är den metod som brukar kallas varmgrund), eller inte ventileras alls (då använder man istället en avfuktare).

Vill du veta mer om olika krypgrunder finns det säkert över hundra inlägg här på forumet att botanisera bland.

kalleanka70 skrev:
Någon som vet en bra hemsida där detta klargörs på ett bättre sett. Har också fastnat lite för varmgrund, skall bygga ett stenhus och söker all info jag kan få för närvarande.
Läs bla. här
http://www.smahusskadenamnden.se/Rapport_ssn.pdf

Hej
Jag kastar mig in i debatten.
Vi har varmgrund.
Närmare bestämt ett TEEG-hus.
Vi har just nu en rätt hög energikostnad, men huvudorsaken till det är att huset är ihopbyggt med ett gammalt torp som vi renoverar.
Det är två gamla innerdörrar som vetter mot torpet, och de står för ett betydande värmeläckage, eftersom torpet är ouppvärmt.

Men för att bli lite teoretisk:
Det "kostar" 0,34Wh/m3K att värma luft.
Alltså kostar 1000 m3 0,34 kWh att värma en grad.
Alltså kostar det 7,2 kWh att värma den luften 20 grader.
Med detta vill jag säga: Fokusera inte på luftmängden, utan på värmeläckagen.
Kostnaden för att värma lite luft utan läckage är att jämställa med att man öppnar ytterdörren en smällkall januaridag...

Vi har i alla fall efter två år inga problem med vår källare. (Utom möjligen lite möss...)
Fast två år i sammanhanget...

TEEG-konstruktionen skall dock, påstås det, göra att huset blir värmesnålt, så kolla deras hemsida, eller fråga dem på forumet.

Vilken grundtyp är bäst ur radonsynpunkt? Platta eller uteluftsventilerad krypgrund?

Jag drar en TEEG-repa igen...
(Nej, jag har inte pröjs från dem. Och det finns baksidor...)

I deras lösning lägger man en radonduk på isoleringen.
Men å andra sidan har jag för mig att en tillräckligt tjock betongplatta också är radondämpande.

Med en uteluftsventilerad krypgrund ska det mycket till för att få radonproblem in i huset. Den ventileras helt enkelt bort.

Tillbaka efter en veckas semester i de franska alperna :D

kalleanka70 skrev:
Hade jag varit som du hade jag sökt information på biblioteket. Ett tips är trätek's bok om grunder.

Vilken grundtyp är bäst ur radonsynpunkt? Platta eller uteluftsventilerad krypgrund?
Uteluft och inneluftsvent. bedöms som radon säkra konstruktioner. Så även platta på mark förutsatt att den är rätt utförd, dvs så att det inte är eller blir sprickor i betongplattan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.