B
BAS: Isodrän (jackodrän, porodrän och allt vad de nu heter) transporterar ner vatten från markytan vilket inte annan isolering gör. Sätt dig och räkna på pris kontra den extra tid du måste lägga ner på annan metod så kommer du fram till vad som är bäst. Har du inte för lite pengar så är det bara att slå till med isodrän, du spar tid på det.
1 svar · 10,1k läst
A
Alfons_Helikopter: Jag tittade på Nivell på en mässa för en massa år sedan och var skeptisk. Sedan upptäckte jag att detta är populärt hos fastighetsförsörjarna på det lastbilstillverkande företag jag jobbar på. Bland annat trampar jag runt på ett sådant i serverrummet och den senaste veckan upptäckte jag att det är vad de tagit till när de byggt om ett garage till jympahall. Det verkar
5 svar · 7,0k läst
I
IngvarW: Samma här, vi har några spindelliknande prylar under plattan, fyra dräneringsrör som sedan går ihop i ett vanligt avloppsrör som sedan mynnar ut utanför grunden för ev. inkoppling av fläkt. Får se senare om det finns någon radon i huset. Det gjorde vi själva så kostnaden var väl på papperet endast materialet, :P
4 svar · 8,4k läst
H
hasse_f: Läs tidigare inlägg. Se t.ex. under "Materialkostnad några rubriker ned.
1 svar · 2,5k läst
M
Mangelito: Biblioteket
6 svar · 2,1k läst
R
rwerling: Du kan kanske dela den själv med snigamit eller liknande. Delar du den i tillräcklig små delar kan en lastbil med kran, lasta och köra iväg det du inte skall använda.
1 svar · 4,4k läst
J
joan: Via kommunen kan ni beställa en s.k nybyggnadskarta (måste ni ändå ha när ni skall söka bygglov). På den syns aktuella höjdkurvor, ev "skyddsområden" där man kanske inte får spränga etc. Lantmäteriet har också bra nivåkartor för stora delar av stockholmsområdet på nätet (www.lanmateriet.se). Via kommunen kan ni okså få kontakt med utstakningsfirmor som kan hjälpa er med
3 svar · 4,1k läst
S
Stingray: Jag har en kort men brant backe upp till mitt garage. För att komma in på vintern måste jag se till att sopa kontinuerligt så att marken är helt ren från snö och is. Jag måste även sanda och salta. Ibland spinner dock vinterdäcken till, vilket resulterat i fula vita märken i asfalten efter dubbarna. Jag tror att problemet är detsamma på betongsten men kanske mindre på gatsten.
3 svar · 8,5k läst
F
frasse: Det beror ju på hur underlaget ser ut, om det är berg måste ni ju givetvis antingen spränga eller fylla på mer där det ska vara högre. Då blir det en lite högre sockel, men det går väl att trolla bort med mer fyllnadsmassor runt huset. Vi har 0,5 m nivåskillnad, det var lite mer pyssel att bygga plattan men inga direkta problem. Huset ligger i en sluttning så vi fick nivåskillnaden
1 svar · 3,9k läst
E
Eld: Det blir knappast mindre fuktigt i en torpargrund för att man ökar ventilationen om utgångsläget är att det finns ventilation. Grundproblemet är att man isolerar bättre än förr och därmed får lägre temperatur i grunden. Det gör att mer fukt kondenserar. På under vår och försommar kan det t.o.m. bli fuktigare ju mer man ventilerar! De handlingsalternativ man har om man verkligen
5 svar · 2,8k läst
I
isoler: Ja, där är eller har varit problem med fukt Jag ska förklara mig. En del av golvet ligger på träbjälkar och en annan del på stålbalkar med siporex plattor på. Tar jag bort träbjälkar, stålbalkar och siporex kan jag gjuta en sula innanför grundmuren i samma höjd som dessa legat. Jag hade inte tänkt lyfta huset. ;D
5 svar · 3,0k läst
R
Rodge68: Låter inte så trevligt att ha en grävling. Skaffa någon som har en grythund. Tax och Jack Russle är två bra sorter. Kolla även med båths, de säljer ultraljudsgeneratorer som man kan sätta i grunden, fungerar mot möss, rådjur mm. Roger
7 svar · 14,2k läst
H
Haagbard: [citat] Jo så var det, men det var direkt från fräs, ingen bitumen iblandad, låg så några veckor och det låg ju inte alls still !
5 svar · 7,2k läst
G
Gp: Jag skall anlägga en torpargrund på ca 80m2. Jag undrar om det är någon som vet hur mycket dyrare det blir om jag också gjuter platta för källare. Vad kostar en platta ?
0 svar · 2,5k läst
B
BAS: Förslagen ovan verkar "billiga" men bra. Kom dock ihåg att du ska ha upp VA frostfritt. Om den kommer ovanifrån så är det inga större problem men kommer det nerifrån så lär du i alla fall få spränga in det. Du skulle kanske kunna dra det vid sidan om för att inte få sprickor där du ska bygga. Jag har själv avsevärd större lutning. Det blev ett souteränghus. Nu i efterhand skulle
4 svar · 4,0k läst
B
BAS: Jahapp, då får man väl leva med jordlukt då :'( ??? :-/ . Jag slammade inte på mina 25 cm leca eftersom jag har så fruktansvärt trångt att komma åt (sparde pengar på att inte spränga för mycket). Har satt platon och cellplast samt fyllt igen i helgen. Om nu jordlukten tränger igenom så ska väl i alla fall putsen/färgen på insidan stoppa lukten 8) .
1 svar · 2,7k läst
M
M: Att göra en platta i Feb är att chansa vilt. Tjälen i marken och snön kommer göra det riktigt riktigt otrevligt, samt att det är hög risk att plattan tar skada. Satsa på Oktober istället!
1 svar · 2,6k läst
H
Haagbard: [citat] Läs den jättelånga tråden om Sverigestugan under rubriken "Hustillverkare" och titta på Helenas hemsida så behöver du inte undra över något om hennes vind ;)
5 svar · 3,3k läst
J
Jonte: Tack Netaria för tipset. Har dragit iväg ett mail för en första kontakt. Jonte
11 svar · 15,6k läst
·
L
Lycke: Vi har gjort en geoteknisk undersökning. Fråga bygglovsavdelningen om de kan tipsa - det gjorde de hos oss. Vi använde oss slutligen av ett tips från vår kvalitetsansvarige. En geoundersökning kan väl kosta sisådär 5.000 och uppåt beroende på hur mycket information man begär in och vad de ska leta efter. Vi fick höra 3.000-12.000 när vi frågade runt. Då får du veta djupet ner
5 svar · 5,8k läst
·
D
Dark_Helmet: Oj. Jag menade kvadratmeter alltså. Inte per sup.
8 svar · 2,7k läst
J
jeppe69: ::) Hej! Vi ska bygga en ny sommarstuga på Öland på 50 m2. Vi ska bygga den på en Finja Idealgrund som är en krypgrund i färdiga storblock i Leca 1200*590*300, som man ställer på cementplattor på en väl ”vibbrad” och vattrad sandbädd. Är det någon som har byggt på en sådan grund. Bra eller dåligt? Räcker det att ha 600mm. I kryphöjd ,singel och plastfolie under? Markisolering
0 svar · 4,0k läst
KarlXII
KarlXII: Man kan ju blanda i färgpigment i smeten...och om man vill ha den ljusare köra med marmorsand. :)
1 svar · 4,4k läst
B
BAS: Bra jobbat Kurre. Har du fyllt igen med shaktmassorna? Hur många kubik blev det över? Sista raden med leca är lagt, imorgon blir det att köpa HE-balk och virke till taket
5 svar · 1,9k läst
B
BAS: Snygg platta. Se till att det är fuktigt 3-4 dygn. Jag körde morgon och kväll i Augusti. Inte en spricka
2 svar · 2,2k läst
N
nomac: Drän vattnet kan jag koppla till kommunalt, men frågan är om man kan få den torr. Man bör väl grava ett hål först och kolla så det inte är dy under, e det sand så e det ok att bygga på.
4 svar · 4,2k läst
F
frasse: Fint område, hoppas kommun får tummen ur nån gång och fixar kommunalt VA. Vi bygger tvärs över baggensfjärden i Lännersta/Gustavsvik
10 svar · 3,7k läst
K
klaerl: Jag tackar för alla svar! /Klas
9 svar · 6,1k läst
KarlXII
KarlXII: [citat] :o :) :D ;D
4 svar · 5,3k läst
T
TN: Det kan bli så att betongen rinner under rören och lyfter dessa om du inte håller koll på dem när ni gjuter.
1 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.