Grund & Markarbeten
ymca: Själva så har vi mindre än en kilometer till kommunens avfallsanläggning. Det gör det enkelt att köra bort riset själv, dessutom blir man kung på att backa med släpvagn. Mitt personliga rekord i bortforsling av ris mm är 12 st toklastade släpvagnslass under en dag. Killen på avfallsanläggningen undrade efter lass nr 8 om vi hade någon tomt kvar!
Mangelito: Har tittat på ett hus byggt -42. Om det blir detta hus, ämnar jag dränera omedelbart. Vad ligger kostnaden för en sådan operation? Huset är 1 ½ plan med källare, ca 100 m^2
Nybyggare: Vi var också inne på L-stöd men valde i slutändan stenblocksmur. Som du säger är det ingen större prisskillnad om man nu inte lejer bort arbetet med att lyfta stenarna på plats. L-stöden väger ju såpass mycket så att lyftkran är ett måste. Underarbetet är ungefär detsamma förutom att L-stöden kräver ett större djup (utgrävning bakom). Vi valde stenar för att vi ansåg att
Pillan: Har någon byggt kantförstyvad platta på lecabädd och kan dela med sig av erfarenheterna? Hur går det tekniskt till och behöver man förstärka plattan? Nån kanske till och med har en kostnadsberäkning? /Pillan
Edvin: Jag kommer inte ihåg våra exakta siffror men vi bygger iallafall på en liknande tomt. I vår geoundersökning angavs nuvarande vattennivå vilket jag inte tycker säger så mycket, speciellt som den gjordes tidigt i vår och i vårt fall bestäms vattennivån till stor del av ganska stor... sjö som ligger i närheten. Vattenytan på denna låg vid undersökningstillfället 0,8-1,0m under
frasse: Jag var inne på den linjen först men då vi gjorde allt själva så valde jag till slut att mura med lösa leca kantblock istället. Orsaken var framförallt den höga vikten på ALBA elementen som kräver kranbil vid hanteringen samt det högre priset jämfört med lösa block. Vad det gäller isolerförmåga har jag ingen aning, men stadigt lär det bli! Jag valde bort cellplast element då
frasse: Om underarbetet är riktigt gjort så borde det inte vara några problem. Med det menar jag då att singel/makadam bädden under sulan är väl tilltagen och riktigt packad, men det kan ju endast avgöras med besiktning på plats. Kolla som sagt med KA. Ett alternativ kan ju vara att gjuta på en sträng runt om för att få lite extra stabilitet, men det kan vara lite knepigt att få den nya
Fasting65: Nu vet jag hur man jämnar ut ett risigt gjutet betonggolv. Skarvarna och smärre ojämnheter "fräste" vi ner med en nice hyrmaskin från Cramo. Ser ut som en vinkelslip, fast istället för kapskivan var det tre hårdmetallhjul som snurrade runt. Variabel hastighet och dammsugaranslutning underlättade arbetet. På lägsta hastighet funkade den även bra att ta bort puts på betongväggarna.
Lycke: Ja, det var ju bra att du kunde vara där och kolla. Tror nog att det är bra om man kan vara med så mycket som möjligt, fråga massor och lägga sig i en hel del - men det är en svår balansgång att göra det utan att stöta sig med folk! Senaste budet vi fick, är att det minsann inte var så noga med utsättningen. Om det skulle vara lite fel jämfört med kartan så justerar man på
IngvarW: De skyllde på en komplex konstruktion, faktiskt kom ej heller lecablocken i tid från Optiroc, de hade visst tabbat sig där med min beställning... 8)
Mimto: Hemsida ska det bli, har tagit en massa kort. Har bara inte fått "tummen ur" att börja.
HBK: Har gjort det mesta av markarbetet själv. En snubbe med traktorgrävare schaktade billigt åt oss. Sedan paddade vi underlaget ordentligt. 20 cm rörgravsgrus 0-8mm och intensiv paddning igen. Fiberduk och 25cm makadam (behöver inte paddas). piece of cake! Med padda och laser är jobbet inte svårt och får man bara sin KA:s medgivande och konsulthjälp är det en baggis. Rörarbetena överlät
vonSassen: :) Jag har samma uppfattning och att mitt grundbygge behövde sula beror på att berget är ojämt och har olika höjder och lutning, så det behövde "jämnas till" före murningen med en klack som är cirka 5 cm bredare på var sida om leca-muren! Helena ..... Sverige Stugan
hasse_f: Kul särskrivning i rubriken förresten.
ama: Hmm, låter bra. Dock är jag lite fundersam över djupet, jag tror inte att de går så djupt som 2 meter och på vissa ställen går de nog ganska grunt, har en värmekabel i för att inte frysa sönder vattnet. Västkusten, karga klippor, tunt med jord där rören går osv. Det som också oroar mig är golvet i carport/garage, det blir inte gjuten platta eftersom rören hamnar under och om
Canuto: När kan man egentligen bygga på plintgrund? Det verkar ju perfekt med tanke på all diskussion om fuktiga grunder o. dyl.. Finns det någon nackdel? Dyrt? Det verkar ju inte att användas i någon större utsträckning?? Dessutom: Räknas höjden på plintgrunden såsom "vägg" med tanke på bygglov? Normalt sett är ju tillåten vägghöjd reglerad i statsplanen. En vanlig sockel t.ex. räknas
ladde: Kurre, jag hoppas du la fiberduk runt dräneringssinglet så inte rören blir fulla av skit i framtiden!
rmalmb01: Finns det någon som vet vad det kostar att lägga platsgjuten(mönstrad) betong på garageuppfarten och vilket förarbete behöver man göra innan Tack på förhand!!!!!
ukjvm: Tack for radet. Jag kommer att kontakta min saljare som har lovat att halla reda pa saker och ting och be att han foljer upp.
KarlXII: Nä, jag tror den jag hänvisade till är rätt stor. Leta på "dagvattenbrunn" på http://www.google.com så hittar du säkert något.
Edvin: Här vattnas det, men vi håller ju till där det är sol 8)
Nybyggare: Påla gör man ju om rådande markförhållanden inte är tillräckliga för att klara bära ett hus. Om marken inte är tillräcklig fast kan ju huset komma att röra på sig i alla riktningar förutom uppåt. Påla göra man ju då till fast mark/berg då står huset styadigt oavsett hur marken rör sig under. Man kan ju också förbättra markförhållandena genom att byta ut materialet som
buffy: Vi har nyligen gjutit en bottenplatta på 112.8 kvm för 211.500:- med ingjuten golvvärme,dränering och dagvattenrör.. Mao 1875:-/kvm. Vi har en firma från Knivsta, så det kan ju passa bra om ni bygger i sollentuna. skicka ett personligt meddelande så kan du få tel. nummer. Jag vet att de har mycket att göra, men... Vi har inte flyttat in ännu så jag kan ju egenligen inte uttala mig om
Eld: Det jag menar med att inte gräva för djupt är att inte gräva djupare än plattan. Om man gör det blir det riktigt riskabelt. Dels för att man tar bort mottrycket från sidan på massorna under plattan under själva arbetet och dels för att man med en så lågt placerad dräneringsledning dränerar även massorna under plattan, inte bara källarväggarna. Visst skulle man vilja dränera
Sabina: HALLÅ ! Bobyggaren, tyvärr kommer vi inte att ha någon hemsida, vi nöjer oss med hemvideon ;) Det går upp och ner det här med humöret när man är mitt i processen. Fick igår kväll reda på exakt hur många kubik vi skulle vilja ta bort. För att få en hyfsad tomt. Den ser i dag ut som ett mindre berg! Ändå har vi sett så många som är så mycket värre! Vi hamnade trots en stor
IngvarW: Om jag fattat rätt kan man sätta in en torkfläkt för att snabba upp torktiden.. Mvh Iw