Grund & Markarbeten
hasse_f: Angående najning: http://mcd.bygg.org/maskinlista/%5Cdok%5Cvib%5Cnajning.pdf Titta under produktinfo så ser ni några verktyg som finns. Angående sand som avjämning: Det låter ju helt sjukt att använda sand som avjämning ovanpå det kapillärbrytande skiktet. Poängen är ju just att ha stora partiklar som minskar kapillärkraften.
goete: Hej! Jag har tänkt bygga ett uterum med gjuten platta, energiglas, ej uppvärmt. Behöver jag isolera plattan och i så fall varför och hur tjock isolering? mvh Göte
vonSassen: ;) Jag har själv undrat över detta och kontaktade Isodrän som gav mig många vettiga råd. Tror Du kan hitta dem på www.isodran.com Helena ...... Sverige Stugan
Midas: Du får väl köra med högtryckstvätten på dem och sedan ta dem ett par stycken åt gången? Har inte sett att de stubbar som lämnats av där (inte mina heller) varit rena...
Lilla_vargen: Åk runt i villaområdena från förra seklet och kolla hur många trädgårdar som är uppgrävda för att lägga platonmatta och nya dräneringsrör runt källaren. Det är ett mycket vanligt problem och de som bor där verkar normallyckliga ändå. Däremot skulle jag inte måla över med ny färg. Det löser inte problemet, men döljer det några månader, tills fukten spritt sig ut åt
BAS: Hej. Hur ligger garaget? Är det till största delen ovan mark? Är det lätt att gräva runt? Håller med föregående att du nog först ska försöka gräva runt garaget och dränera bort fukten. Det ska bara inte vara möjligt för fukten att vandra in under plattan då du är klar. När du dränerat riktigt och konstaterat att det inte vandrar in mer fukt så är det dax att gå vidare med
KarlXII: Om det blir tvärstopp beror helt på om stenarna ligger i ex. hård lera eller i lös sand eller jord. Eller om det finns rötter i backen. Jag tror faktiskt att om det är mycket sten, som det är hos mig, så är det bättre med en manuell jordborr där man kan lirka och spetta lite om det är envisa bumlingar därnere. En motordriven är väldigt kraftfull och bör nog sparas till närmast
Janne_B: [bild] Vi bygger med Eksjöhus och där ingår schaktning i entreprenadavtalet och är skrivet så att även fyllmassor ingår. Detta till en höjd av 40cm. Mängden räknas sen om vid kontraktskrivning till ton (i vårt fall 145 ton). Massor utanför detta kostar 195 kr/ton inkl transport och utläggning. Vi fick naturligtvis gräva mer än vad som var tänkt och det slutade med 303 ton
Ken: Har 2 vana betongarbetare, samt jag själv, som aldrig har gjutit, ska försöka fixa 2 till, och tajma det så vi får första betongbilen på morgonen. Kollade med Dorocell också, dom tyckte inte heller att jag skulle dela upp det.
Canuto: Har köpt ett gammalt hus (1930) som jag skall renovera. Har märkt att det luktar "gammalt" i kåken, trots att väggar och golv är torra. Vad kan det bero på (säkert 1000 olika anledningar!) och hur får man bort lukten utan att byta ut allt trä (?) o. dyl?? Några tips? Canuto
PA: Kondensationen sker i de delar som ligger OVAN mark. Det blir lite svårt (omöjligt), framför allt i nuläget att isolera dessa delar utan att det bygger så mycket att grunden hamnar utanför övre plan. Att muren är kall är i detta fall inte problemet den ligger i stekande sol. Det som är problemet är att källaren blir för kall. Möjligt att man skulle suga in varmluft med fläkt. En
Pasen: Hallå Kolla in följande länk där borde du hitta det du söker. Pasen http://www.terana.se/dagvattenbrunn.html.
anette_jonas: Ett tipps till innan du gjuter plintarna om du kommer att använda papper tuber att gjuta i för. Om du skall gjuta fat stolpskor som är som u som du skall lägga dina regler i. För att få alla stolpskorna på samma nivå så kan du montera stolpskorna på regeln för att sedan mäta in reglerna i våg nu pallar du under reglerna med en dom kraft eller små brädbitar. När du är klar med
capaintere: Ett mycket bra val. Utan maskiner så hade fått ta på dig höftskynket och in i stenåldern igen ;D ;D. Ang ditt transport problem så kan jag rekommendera en sån här dumper och en liten grävare. Den tar en halv kubik i taget men jag vet inte hur stor din ö är. Det finns större modeller med. Kolla på mascus.com http://www2.blocket.se/view/1173497.htm mvh E
capaintere: Nja, en klant med riktiga instrument har större chans att göra mer rätt än en klant med dåliga. Dessutom så vet ett proffs när han gör fel men då är det en kalkylerad risk om han väljer att fortskrida plus att han vet vad som skall åtgärdas om det går fel. Du kan ju inte säga att det är ok att slarva bara för att du har hört att dom skarvar ibland!?!?! Deras mindre noggrannhet
Bob_the_builder: Att beakta i sammanhanget: om tomten omfattas av strandskydd får man inte göra några byggförberedeler alls innan man fått dispens.
capaintere: Hej! Jag såg också ACAC men du får mitt svar istället. 1. Det skall vara rent på berget från jord och massor som kan fånga upp fukt och vatten. 2. Köp asfalt och värm som du sedan penslar på dina plintar hela vägen upp till krypgrunden för att förhindra att fukten "kryper" längs plinten upp till stommen med fuktskador som följd. 3. Fyll upp mellan plintarna med tvättad skärv
KoF: Hmmm... Är inte helt säker på Kurres resonemang ovan. Jag håller på att köpa ett hus (för permanentboende)byggt 1960 (fritidshus), tillbyggt 1979, där besiktningsmannen av misstag trodde att det var krypgrund med vissa fuktskador och därför rekommenderade att avfuktare skulle installeras. När avfuktaren väl skulle installeras visade det sig dock att det enbart var tillbyggnaden som
sollentuna: Nu har vi varit på byggnadskontoret i Sollentuna och hört oss för om bygglov. För vår del så kommer det troligtvis inte vara något problem med själva huset däremot måste man tänka till lite hur vi skall plana ut tomten (en kraftigt sluttande tomt). Vi blev rekommenderade att anlita en landskapsarkitet för att få till det på ett snyggt/funktionellt sätt. Är det någon som har
BAS: Väggarna skulle kunna bestå av frigolitskivor eller annan isolering med ex mineritskivor som skydd in mot gropen. Hur djupt man exakt måste gå för att få frostfritt är svårt att svara på. En halv meter räcker om man har tillräckligt stort "rum" i gropen (exempelvis en jordkällare). Hur litet det rummet kan vara om det blir riktigt kallt under en längre tid vet jag inte.
BAS: Anledningen till att det är omöjligt att svara på är att de som ska göra jobbet först måste se tomten När det gäller markarbetet vill de även ta prover innan de kan komma med ett rimligt svar. Då jag själv byggde var det ett krav från de som gjorde markarbetena att en provborrning skulle göras där huset skulle stå. Gör en förteckning över de träd som ska bort, vilken sort det
marge: Vad jag har hört så ska det inte vara sand ovanpå plasten! För att hålla plasten på plats kan man istället lägga några stora stenar, och helst tvättade sådana. Hade jag varit du hade jag helt klart sett till att bli av med sanden...
BAS: Hej. Jag har just gjutit plattan till mitt garage. Enligt leverantören av lecablocken ska det vara ett sk "glidskikt" första varvet med block. Vad är det för något egentligen?
ama: Ibland spelar tillfället en i händerna...Jag råkade köra bakom en firmabil som tillhör Björkö maskin (ligger ute på Björkö i Göteborgs norra skärgård för den som är intresserad). Kollade deras hemsida och det visade sig att de hyr ut minigrävare och snart även frontlastare (de håller på att köpa in en). Och det bästa av allt är att vi bor i det de kallar för närområde så
TN: Hmmm "det sätter inte igen", trädrötter har ju en förmåga att leta sig in lite överallt där de kan orsaka skada.... Iofs hjälper ju inte en spolbrunn då.... Men det räcker väl med ett T-rör och ett rör upp så att man kommer åt att spola, under hundringen på rinkabyrör, inte lönt att snåla in på enl min mening
Roger_B: Det blidde tvättad 8-16 singel. 3 man och en helg var allt som krävdes för att gräva upp och fylla igen (kostade lite öl och pizza). Nu återstår "bara" att städa upp samt att sätta kantsten. När man börjar gräva så funderar man hur de egentligen tänkte när huset byggdes (1989), sand och lera direkt mot grundmuren, dvs väldigt mycket fukt.
Ninni: Vi har gjort allt detta själva, dränering, rasskydd, plastduk, vattenledning fram till hus och el och tele. stenkista till dagvattnet mm. Vi har sparat massa pengar på detta och om man kan ordna en som gräver billigt och vara med så står det i huspärmen exakt hur man går till väga. Vi är så gott som klara med vårat grund arbete. Det som återstår är grovplaneringen. Vi var också