9 495 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Krypgrund vs betongplatta
Sida 1 av 2
Som jag har förstått det har man de största riskerna för fuktskador med en krypgrund om man inte är väldigt noggrann med ventilation och täckning av marken under... Men hur är det med priset,vad blir billigare att bygga på en plan markyta krypgrund eller betongplatta ? :
Krypgrund är billigare än betongplatta. Gissningsviss 30-40%
Av de jag känner rekommenderar de flesta krypgrund, vissa rekommenderar platta. Nästan ingen rekommenderar varmgrund.
Ingen vet tillräckligt mycket om varmgrund för att rekommendera den, men jag tycker den har alla fördelar som man kan önska.
Jag tror inte här är någon här som kan säga något direkt negativt om varmgrund (inomhus ventilerad krypgrund) som är insatt i hur den fungerar.
(förutom det jag nämner nedan, men det ska bli intressant att se ;D )
Men visst uteluftsventilerad krypgrund är lättare att bygga.
Platta på är uteslutet av bl.a. kostnadsskäl.
Ute luft vent. krypgrund blir det kanske, om det skulle innebära mycket mer arbete med varmgrund.
Varmgrundens fördelar och nackdelar:
Fördelar:
Relativt billigt
Kan dra VVS och EL efteråt
Bra ur radonsynpunkt
Samma luftfuktighet som resten av huset (runt 50%-55%), dvs. ingen risk för mögel.
Lägre värmeförluster är uteluft och platta
Risk för dålig luft och mögel minimeras
Nackdelar:
Kräver noggrant arbete (Tar tid)
Behöver helt täta skarvar på plasten (mark och grundmur)
Kan samla mycket damm och andra partiklar om ventilationssystemet saknar effektivt filter.
Måste ha kontroll lucka i golvet
Jag ska väl tilläga att vi ska ha golvvärme och det har också spelat stor roll i grundvalet.
Av de jag känner rekommenderar de flesta krypgrund, vissa rekommenderar platta. Nästan ingen rekommenderar varmgrund.
Ingen vet tillräckligt mycket om varmgrund för att rekommendera den, men jag tycker den har alla fördelar som man kan önska.
Jag tror inte här är någon här som kan säga något direkt negativt om varmgrund (inomhus ventilerad krypgrund) som är insatt i hur den fungerar.
(förutom det jag nämner nedan, men det ska bli intressant att se ;D )
Men visst uteluftsventilerad krypgrund är lättare att bygga.
Platta på är uteslutet av bl.a. kostnadsskäl.
Ute luft vent. krypgrund blir det kanske, om det skulle innebära mycket mer arbete med varmgrund.
Varmgrundens fördelar och nackdelar:
Fördelar:
Relativt billigt
Kan dra VVS och EL efteråt
Bra ur radonsynpunkt
Samma luftfuktighet som resten av huset (runt 50%-55%), dvs. ingen risk för mögel.
Lägre värmeförluster är uteluft och platta
Risk för dålig luft och mögel minimeras
Nackdelar:
Kräver noggrant arbete (Tar tid)
Behöver helt täta skarvar på plasten (mark och grundmur)
Kan samla mycket damm och andra partiklar om ventilationssystemet saknar effektivt filter.
Måste ha kontroll lucka i golvet
Jag ska väl tilläga att vi ska ha golvvärme och det har också spelat stor roll i grundvalet.
Glöm bara inte kostnaden för bottenbjälklaget i huset (som tillkommer när man har krypgrund) när ni jämför krypgrund med gjuten platta.
När vi röjde runt bland hussäljarna verkade de flesta överens om att totalkostnaden blir ungefär densamma för bägge grundtyperna. Det fanns till och med de som hävdade att krypgrund blev dyrare.
När vi röjde runt bland hussäljarna verkade de flesta överens om att totalkostnaden blir ungefär densamma för bägge grundtyperna. Det fanns till och med de som hävdade att krypgrund blev dyrare.
Det kan säkert variera från fall till fall, i vårt fall blev matrialkostnaden 35-40%% högre med platta.
Bla. på grund av att isoleringen för plattan var dubbelt så dyr.
Men det är sant golvbjälklag och mur, blir nog dyrare än betong, armering och ev flytspackel.
Anzku,
Var det tanken att du ska bygga grunden själv, eller är det en byggfirma?
Bla. på grund av att isoleringen för plattan var dubbelt så dyr.
Men det är sant golvbjälklag och mur, blir nog dyrare än betong, armering och ev flytspackel.
Anzku,
Var det tanken att du ska bygga grunden själv, eller är det en byggfirma?
Tack för inläggen isoler o gf 
Njaa det är inte lätt i denna djungel av alternativ,priser o dom olika slags bedömningar man måste göra...
Joo,det är tänkt att nån mark / anläggningsfirma tar hand om grunden,men vi försöker förbereda oss med så mycket info som möjligt inför de stundande överläggningarna...
Vi hade tänkt att ha golvvärme,det blir nog billigare ingjutet i betongen än ovanpå bjälklägen med de svindyra formerna ?
Eller är jag fel ute ? :
Njaa det är inte lätt i denna djungel av alternativ,priser o dom olika slags bedömningar man måste göra...
Joo,det är tänkt att nån mark / anläggningsfirma tar hand om grunden,men vi försöker förbereda oss med så mycket info som möjligt inför de stundande överläggningarna...
Vi hade tänkt att ha golvvärme,det blir nog billigare ingjutet i betongen än ovanpå bjälklägen med de svindyra formerna ?
Eller är jag fel ute ? :
Intressant med lite kommentarer ;D
- 100m3 om du har ett hus på 200kvm i ett plan, vilket inte alla har.
(0.5m mellan mark och golv)
100m3 motsvarar ett källarutrymme på ca 40kvm, med 18 grader och det kostar inte speciellt mycket att värma upp.
Det räcker nämligen att du håller en temp på 18-19 grader i grunden, och då läcker det betydligt mindre värme ut i marken och muren, än vad det gör med platta på 22 grader eller platta med golvärme på 25-30 grader.
Verkar det logiskt?
Att varmgrund är det som är billigast i drift har jag bl.a. läst i böcker om grunder, där de utförligt beskriver fördelar nackdelar med de olika grunderna (inte "bygga grund" boken
). Dom som skrivit dessa böcker har forskat i ämnet. Så det är inte så att jag sitter och gissar.
Med samma isoleringtjocklek är jag övertygad att varmgrund är billigast i drift. Men det är min åsikt
En annan fördel man bör tänka på är att platta på mark är dessutom ett långsamt system som gör att din elräkning går upp 15-25% om du använder dig av golvvärme. Du har ingen direkt tyngd i krypgrund så därför ett snabbare system. :
Varm vs. uteluft
I uteluftsventilerad grund har du en kall dag kanske -10 grader i grunden på en ytan av 200kvm
dvs. från 22 grader till -10 på en yta av 200kvm
Samma dag i varmgrunden:
Marken: 19 grader till 4 grader 200kvm,
Muren: 60m*0.5m = 30kvm 19 till -10 grader
Vilket läcker mest?
Det är just det den blir,
- 100m3 om du har ett hus på 200kvm i ett plan, vilket inte alla har.
(0.5m mellan mark och golv)
100m3 motsvarar ett källarutrymme på ca 40kvm, med 18 grader och det kostar inte speciellt mycket att värma upp.
Det räcker nämligen att du håller en temp på 18-19 grader i grunden, och då läcker det betydligt mindre värme ut i marken och muren, än vad det gör med platta på 22 grader eller platta med golvärme på 25-30 grader.
Verkar det logiskt?
Att varmgrund är det som är billigast i drift har jag bl.a. läst i böcker om grunder, där de utförligt beskriver fördelar nackdelar med de olika grunderna (inte "bygga grund" boken
Med samma isoleringtjocklek är jag övertygad att varmgrund är billigast i drift. Men det är min åsikt
En annan fördel man bör tänka på är att platta på mark är dessutom ett långsamt system som gör att din elräkning går upp 15-25% om du använder dig av golvvärme. Du har ingen direkt tyngd i krypgrund så därför ett snabbare system. :
Varm vs. uteluft
I uteluftsventilerad grund har du en kall dag kanske -10 grader i grunden på en ytan av 200kvm
dvs. från 22 grader till -10 på en yta av 200kvm
Samma dag i varmgrunden:
Marken: 19 grader till 4 grader 200kvm,
Muren: 60m*0.5m = 30kvm 19 till -10 grader
Vilket läcker mest?
Tillåt mig tvivla.
0,5 m är ju absolut minimihöjd i en krypgrund. De flesta grunder är ju klart högre än så, minst 70-80 cm. Oavsett vilket, så var 100m3 ett exempel. Siffran är egentligen ointressant (den är större än noll!)
En smula svepande...
Dessutom bör man betänka att volymen ska värmas även sommartid, vilket då inte kostar mer än ventilationen, men ändå. Det är x m3 mer (tex 100
Är iof. tämligen okunnig om det här med grundtyper så ni kan väl ha en smula överseende med detta inläggisoler skrev:
Vi har en "vanlig" krypgrund utan all sorts värme och isoleringar, bor dessutom låååångt norrut och har således haft drygt 2 månader med varierande mängd minusgrader men åtminstone 3 veckor har det varit närmare 30 minusgrader i sträck och temperaturen i vår grund har som lägst gått ner till +2,6 grader, var ska man bo för att få -10 i grunden ???
/Christina.
Nej, jag tror också att det var en något överdriven siffra. Dock beror temperaturen på hur välisolerat bottenbjälklag man har och hur välventilerad grunden är. Dålig ventilation och dålig bjälklagsisolering=hög temp i grunden. De flesta krypgrunder (ventilerade med uteluft) håller nog över 0 grader vintern igenom.
Tillägg:
I konstruktionsprincipen (reducerat grundläggningsdjup) finns ett grundkrav på visst värmeläckage till grunden. Vill man tokisolera golvet måste man alltså grundlägga på "riktigt" frostfritt djup.
Tillägg:
I konstruktionsprincipen (reducerat grundläggningsdjup) finns ett grundkrav på visst värmeläckage till grunden. Vill man tokisolera golvet måste man alltså grundlägga på "riktigt" frostfritt djup.
Ahaa... blev närmast orolig för om vi har nåt fel på isoleringen så att vi tror att vi har en krypgrund men eg. har en "ofrivillig varmgrund", risk för hjärtinfarkt vid nästa elräkning isf. :
Golven känns annars inte kalla, så det är alltså OK att ha en temp. på nån el. några plusgrader i grunden även om det är kallt ute ???
MVH/Christina.
Golven känns annars inte kalla, så det är alltså OK att ha en temp. på nån el. några plusgrader i grunden även om det är kallt ute ???
MVH/Christina.
DET SVARET TACKAR JAG SÄRSKILT FÖR :-* :-*
MVH/Christina.
MVH/Christina.