hajof70
hajof70: Gräva upp och göra om... Törs inte råda på den punkten. Finns säkert någon här som har gjort fler dräneringar än jag, dvs en ::) Du måste ju väga det mot sannolikheten för att det ska bli stopp i avloppet utanför dräneringspåkopplingen (dvs troligen på kommunens sida) mot en helt eller delvis förstörd dränering - om det värsta nu skulle inträffa. Kommunen bör som sagt kunna
9 svar · 3,5k läst
M
Magnus_Nordmark: Ojdå, min liknelse med Ölandsbron verkar tagit stora proportioner... Förresten skrev jag fel bro, skulle varit Västerbron (tror jag det var). Probelmet med bron jag menar är att det normalt rekommenderade täckskicktet inte räcker till för att stoppa vattnet från att tränga in i betongen och nå armeringen. Det är felaktigt att påstå att betong är vattentätt nämligen, så ska en
10 svar · 12,1k läst
P
ParkaKungen: Ett gått råd, köp ett stenhus istället!!
11 svar · 5,7k läst
T
TN: [citat] Jo men då har ju inte er grund fungerat, alltså måste den fixas.
4 svar · 3,7k läst
R
Renoveraren: Hej många frågor följer Skall bygga ett trädäck med en del under tak. Måtten 9000x4200 mm höjd över mark till ovansida golv ca 800mm Om jag använder golvbjälkar cc 60 45x195x4200 behöver jag då bärlina på mitten eller bär 45x195 på 4200mm. vilken längd bär 45x170 alt 45x145 om de ligger som golvbjälkar cc 60 Vilket plintavstånd skall jag ha om jag kör bärlina 45x195. alt
0 svar · 3,0k läst
L
linsko: Är helt grön på detta område så jag skulle behöva lite hjälp...finns det någon som kan ge ett ungefärligt pris på beredning av tomt. Det är bara själva kostnaden för att göra tomten klar för att gjuta en platta. Kommunen har dragit fram för anslutning av vatten, fjärrvärme etc. kostnad för anslutning till dessa har vi kalkylerat på redan. Så det är tomtberedningen som
0 svar · 5,5k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jag tror att man måste vara VÄLDIGT försiktig när man gör jobbet med grunden om man vill gjuta in dammsugarrören. De är avsevärt tunnare än avloppsrör. Förmodligen skulle de spricka om man klev på dem.
2 svar · 2,9k läst
H
husmyran: Vilka papper bör man få när firman som har schaktat  gjort platta på mark och avlopp (3-kammar brunn) är klara. Ser lite glest ut just nu???? ??? Har bara deras egenkontroll från företaget
0 svar · 3,3k läst
S
styrman1: Jag har pratat med pålplintar och de tar betalt enl följande: etablering: 8000:- Pris per plint: 250:- Pris per meter: 190:-
12 svar · 6,2k läst
M
MITS: Hej, Jag letar efter markstenar och kom i kontakt med Sjöstensplattor från Turkisksten i Stockholm. Dessa finns i 30x30cm och 15x15cm med en tjocklek på 3cm. Jag är lite tveksam om dessa är bra att använda som marksten och klarar av Sveriges kalla väder? 3cm tjocklek, har det någon betydelse?? Dem liknar Sjöstenar man har innomhus med betydlig tjockare och mycket snygga. Tack
0 svar · 3,2k läst
D
Don_Tom: OK. Verkar logiskt. Men vad är aerol? Är det den tunna vita plast-"mattan" eller?
20 svar · 14,5k läst
kalleanka70
kalleanka70: Jag ställde in 30% med en Woody men jävlar vad torrt det blev...det blev en halv hink med vatten varje dag.... Rekommenderar att köra ca 50%, det skall vara lite fukt i gamla källare då mår dom bäst! Det finns elektroniska avkännare på K-Rauta för en billig peng....kanon!
2 svar · 2,8k läst
B
BJohan: Det beror alldeles på vilken mark man har. Svärfar har lera, ca 1 m ned till berg. Han grävde ned en färdig plint ca 50 cm och den sköt upp rejält efter första vintern. Han fick göra om och gräva ned till berg och borra fast den i berget. Nu sitter den stadigt! Jag själv grävde 40 cm och gjöt en plint med sula i grusig sand. Den har inte rört sig alls. Om du har lermark skulle jag
2 svar · 3,6k läst
O
OlaF: Hej, Jag ska sätta upp ett spabad på tomten och undrar om ni har några förslag på underlag. Spabadet är 215x215cm och väger som mest knappa två ton fullt så det är inte så speciellt högt tryck på marken. Marken är ganska sandig jord och stabil. Jag hade tänkt mig två lager markisolering (rosa frigolit) men har börjat fundera på om man kan ha någon typ av dräneringsplatta
0 svar · 8,2k läst
S
siamthai: Det är inte så svårt att fixa själv. Fyll igen hålet och putsa väggen så den är någorlunda jämn. Sätt sedan dit isodrän eller pordränskivor och avluta med en fiberduk, fyll sedan igen. Det är både bättre och lättare än platonmatta.
4 svar · 5,3k läst
S
Sabai: Är inte musselskalen bara ett kappilärbrytande skikt - tvättad singel borde funka.Dräneringsdike,singel,duk, singel igen också sen halmen kanske...
5 svar · 4,4k läst
P
pellemikk: Tack för svar! Ja, vi ska även sätta in ett ventilationssystem...men innan vi gör det måste vi mäta radonvärdet i källarplanet. Det är gjort på övre plan och värdet var då 388 beq och kommer från blåbetong i väggarna. Tyvärr så missade inspektören som gjorde en gammamätning av alla väggar detta rum som har jordgolv. Han blev distraherad (!) av två lärlingar han hade med sig
2 svar · 2,7k läst
S
SoV_SCA: Tack för hjälpen! //SoV_SCA
2 svar · 4,3k läst
M
Mats: Möggelsporer är extremt seglivade. Enligt mig så finns det bara ett bra sätt att möggelsanera ett hus. En dunk disel plus en tänd tändsticka
3 svar · 3,7k läst
M
Mats: hur mycket ska ni spränga? snigeldynamit är förvisso klenare än den riktiga varan, den är dessutom svindyr men den kräver ingen besiktning så vitt jag vet så att om det är ett litet jobb så kan det kanske löna sig
1 svar · 7,2k läst
M
Mats: Prova med en kraftig högtryckstvätt. Jag är rädd att det är försent dock
1 svar · 2,8k läst
M
melker: Låter rimligt tycker jag men skulle nog checka markens bärighet så att inte pålning kommer som en överraskning. Skulle också be att få specificerad offert vad som menas med grov/fin planering.
1 svar · 3,9k läst
R
rogers: 1-plan 145 kvm. Stenmjöl ser ut som sand och det blir riktigt hårt när det paddas. Vi grävde bort jorden ca 30cm. vi gör grunden själv med lite hjälp. Jag har pratat med flera markarbetare och dom tycker inteatt det är något problem med marken. Det är värre om det är typ lös blålera. Det blir inte mycket vikt per kvm på grunden. MVH Roger
4 svar · 5,0k läst
lastkaj
lastkaj: Mellan 500-1000 kr/kvadrat
1 svar · 2,5k läst
yonna
yonna: Jag tog hem en besiktningsman jag haft kontakt med tidigare avseende ett annat hus och som jag har stort förtroende för. Han tog ett par hundra kr för besöket eftersom jag inte krävde något dokument utan bara ville diskutera och få lite proffsiga råd inför en renovering.
4 svar · 9,6k läst
M
malinochjohan: Hej vi fick fylla ca 300 ton på en platta på ca 200kvm men då lutar tomten ganska mycket :-[. Men nu är grunden klar och huset kommer på måndag ::) Ha en bra dag Malin
4 svar · 4,0k läst
T
tommiz: Hej igen. Jag använde 45 * 195 till formen. Dessa grävdes ned en aning och sen hade jag lite singel i botten så plattan blev nog ca 150mm tjock i slutändan. Mvh Tommy
3 svar · 4,8k läst
T
thomasd79: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1115811264;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 1,5k läst
C
cat_stevens: Beror kanske på vilka regler som gäller för området. Hos oss sa dom att en källarvåning får ha högst 1.5 m sockel ovan mark. Detta gällde iofs inte taxeringen utan reglerna för definitionen källarvåning enligt stadsbyggnadskontoret. Vad gäller taxeringen så blir inte hela nedervåningen räknad som boyta automatiskt vid souteränghus. Tror det är ett visst antal meter från sidan
1 svar · 2,4k läst
P
ppalm: mura upp en grund runt. med än källare under så har du oxo koll så du inte får krypgrunds sjukdomar ;) Kommer att se konstigt ut när man bara har sockel runt halva huset och sedan andra halvan uppshaktat som en kulle :-/
2 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.