Grund & Markarbeten
marty940: Enligt vad jag fått förklarat för mig finns det två teorier ( om inte ännu fler ). 1. "forma" underlaget så att plasten ligger som på en ås samt avsluta plasten 30 cm innan sulan. 2. Låt underlaget vara mer eller mindre plant och gör små hål där eventuella födjupningar finns. Anledningen till ovanstående förslag är för eventuellt kondensvatten ska rinna bort.
Mangelito: Jag har använt genevads dräneringsskiva 60mm. Har inte testat något annat. Grannen körde med Jackon, och jag såg ingen skillnad på fabrikaten. Isodrän är liknande. Pordrän skiljer sig lite. Genevads var iaf halva priset mot isodrän på min ort. Skulle jag göra om jobbet (vilket jag inte gärna gör), skulle jag välja Genevads igen.
theodor: Nej, men jag återkommer då. Vi väntar på att planen ska bli klar. Bilplats-planeringen med hänsyn till befintliga hus är inte klar... strul. Innan dess är det ingen mening att ö h t börja...
kurt: Knäpparlarver och olika skalbaggslarver är vanliga i gräsmattor. De äter gräsmattans rötter. De orsakar oftast inte någon större skada.
magnuso: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1115810644;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Familjens_Fixare: Det är väl så att asfalten på golvet på golvet gåller fukten på "andra sidan" dvs i betongen. Jag skulle riva ut golvet eftersom du ändå skall ha klinkers. Om jag inte hade hittat något skumt på vägen så hade jag slängt på klinkern på asfalten. I priniop funkar asfalten väl som exempelvis platonmatta i syfte att skydda golvet mot fukt. Skillnaden är ju att din asfalt inte
Magnus_Nordmark: Hej! Jag har skurit mycket i cellplast i jobbet, och vi använder en vanlig sticksåg med 110mm blad, fungerar utmärkt. Sticksåg eller tigersåg är bra. Annars fungerar det med vanlig kniv eller en liten hadsticksåg också. Kniv går också. Borrmaskin är nog inte så smidigt, och du behöver inte den ytfinheten i hålen.
Johan Gunverth: [citat] Lägg något slitstarkt emellan, så riskerar inte froströrelserna skava på röret. Sand och grus och fin makadam går bra. Markisolering fungerar också bra över ryggar och andra knölar. Sannolikheten att röret blir skadat är dock väldigt liten.
MrMagic: Hej ! Hade tänkt 0-40 som finns i bergtäkten närmast. Vad tror du om kvaliteten på min duk ? Klass 1 är ju ganska tunn, mest lämpad för dränering el dyl. Kan det fungerar eller är det bättre att beställa i klass 2 eller kanske kl 3 ? Räcker det att packa med hjulgrävaren (16 ton) eller skall jag "padda" det ?
spocks_beard: Hej Torde vara att leca-blocken läggs på marken och plintar gjuts eller köps färdiga men ska vara nede i marken. Effekt och funktion är nog densamma.
lp75: Har haft spolbil här idag. Det var stopp bägge dränerings slangarna...precis i utloppen. Propparna släppte direkt och det har nu spolat vatten i flera timmar. Kör avfuktare i källaren så det verkar lösa sig ;D
Myrin: Ett alterntiv är att du kopplar dräneringen till en ACO-drän som ligger framför graget. Denna kopplar du sen till dagvattnet. /Zeb
zankan: [citat] Det funkar utmärkt....och det genererar att torktiden på plattan minskar en aning.. Markskivor är däremot inte så effektiva ur fuktsynpunkt då de är kappilärsugande vilket inte EPS är. Det var vanligare förr med markskivor nu förtiden är 9 av 10 hus på frigga. Förmodligen av någonanledning. Priset orkar jag inte ta reda på men låtsas att det är samma då så skulle 9 av
zankan: Det finns TorkBI 1 och 2 dessa innehåller både silika som påskyndar sista 5% torkningen till 85% RF i plattan och andra godsaker säkert:-) Nackdelen med denna betong är att den är mycket knepig att arbeta med. Man kan inte gå på med helikoptern för det yttorkar bara och det känns som gungfly. Men gör man enn bonngjutning och sen tar det dan efter alternativt flyter upp 10-15 mm blir
BJohan: Det som drog iväg för oss var mark och trädgårdsjobben. Grovplaneringen hamnade på ca 150 000 kr och nu har vi tagit in offert på finplanering av tomten och den ligger på ca 150 000 kr om vi lejer för allt, stenläggning, asfalt, gräsmatta, växter, altan mm. Sedan beror det ju på hur mycket man gör själv.
LageoPetra: Hallå houselovers! Har fått pris på fyllnads på 50:- + moms/ton. Fraktat och klart, nv om sthlm. Dock så är det rent fyllnadsmaterial av blandad kvalisort. Tilläggas skall dock att vi bara har ca 5 km till grustaget (Jehanders). /L
stenhus05: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1115810603;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Benz2: Bästa Forum! Jag skall (har avslutat schaktjobbet = ~ 18 m3 för hand ;) ), påbörja återfyllet av "rätt" material. Marktyp är pinnmo = hela registret mellan extremt fin sand till komponenter för blivande bergskedjor...). KAN jag börja med - nedifrån räknat - duk > krossade/sönderslagna betongpannor > makadam > singel > frigolit > platta? Största schaktdjup = ~1,2 m,
Benz2: Hej! Jag gjorde så här för 12 år sedan då jag förlängde en befintlig platta för ett dubbelgarage från -83 om 67 m2 (< 10 x bredd 7 m) för att nå en verkstad om ~115 m2: Bakre gaveln "rensades" från väggens nedre meter i höjdled samt syll. Jag borrade hål för KS (armeringsjärn) med diameter 30 mm c/c ~ 600 mm som fick ett insticksdjup om ~400 mm. Plattan snedbilades "inåt" =
thrax: Behövs inte alls på ditt hus tror jag. Vi har liknande som ni. Men jag tror det räcker med 4-5dm under friggen som ska vara "tjälfri" mark. /Thrax
wmhanyk: Har fått värden från anticimex. Funderar på att köpa detta huset och undrar om jag behöver vara orolig för kontruktionen av grunden och RF värdet ? Tacksam för snabbt svar. RF uppmättes i inspektions hål till 73 % vid en temperatur av 17°C. Ingen lukt kändes vid besiktningen. Golvkonstruktionen består av betongplatta, förhydringspapp, mineralull, träreglar uppallade med träkloss,
therese82: tack för svaret ;D är schaktning oxå med i det priset???
AndreasK: [citat] Då är det bara att gräva lite till.. ner till tjälfritt (borde väl vara runt 2 meter..) :)
stenhus05: Hej! Vid upphandlingen av platta på mark har jag nu hört att man i avtalet kan referera till olika "grader" av tolerans enligt AMA vad det gäller "jämnheten" i gjutningen. Vet någon mer om detta? Mvh/stenhus05
gaia: [citat] hus med badrum i källare sen 60 år tillbaka.... bra ventilation finns ( vet ej sen när), inga fuktproblem som jag kan se i kaklad vägg eller golv. Målade Ballingslövs spånskivemöbler slitna av kondens/fukt dock ( spårsamt uppvärmd under tiden då huset värmdes av dyr olja? sommartid utan uppvärmning?). Jag är inte säker på vad som orsakade sprickor i möbelfärgen. Det var
Åttioettan: Kan tillägga att vi ska vara duktiga och be en byggnadskonsult komma ut och kika på tomten för att ge en mer kvalificerad bedömning än vad vi själva kan göra.
suua: Tack för svaren. Jag tror inte heller det spelar så stor roll, eller vill inte tro det i alla fall, men dom är irriterande.... Merparten av sprickorna är så tunna (tack o lov) att man i princip bara kan se dom med blotta ögat, men omöjligt att sticka ned något i dom. Några är som sagt tidigare kanske 1mm breda. Förmodligen så måste flytspacklet nästan ha en densitet typ vatten för