Hej,

Har en krypgrund med enbart jord som inte ställer till något större besvär förutom att golven är kalla på vintrarna (beror väl mest på dålig isolering i trossbotten). I förebyggande syfte så vill jag bättra på grunden och funderar på om det skulle bidra till att sänka RF genom lägga in en plastfilm i grunden. Skulle gärna slippa och pumpa in en massa makadam för kapillärbrytning men detta kanske behövs. Ska väl tilläggas att grunden är sparsamt ventilerade och har varit så utan problem i över 80 år.

Är det någon som har några goda råd.

Det vore också enkelt att installera en avfuktare, inga större problem och stänga grunden och installationen sker ju relativt enkelt.

Om det inte varit problem på 80 år, varför göra något överhuvudtaget??
(Pilla inte på saker som fungerar)

nja jag vet inte det där riktigt "pilla inte med saker som funkar" .
Jag och min flickvän köpte ett hus förra året och mot bättre vetande utan mäklare eller besiktning , och det blev som det blev , anticimex hittade hussvamp i krypgrunden , som var på väg upp för några stöttor för golvet . Vi har nu sanerat och lagt åldersbeständig byggplast på jorden och täppt till ventilationen (den lilla som fanns ) , installerat en frostvakt för att värma upp och driva ut fukt , och satt dit en woods avfuktare . Och detta var helt ok enligt Anticimex iaf .
Så mitt råd är att lägga plast , täppa till ventilationen och kanske isolera grundmuren , installera en avfuktare . för när avfuktaren drar ner varm luft uppifrån huset så blir både golvet och grunden varm .
bara ett tips .
mvh Daniel

För att få bort golvdraget och varmare golv så får du antingan isolera golven underifrån.

Eller lyfta upp innergolvet, och ta bort all gammal isolering.

Se till att det blir tätt ned mot grund och emot grundmur med ex.vis masonit och fogmassa.

Sen fyller du igen med ny isolering och lägger tillbaka brädgolvet.

Borde vara billigare men mer arbete än krypgrundsavfuktare. ;D

danielOnina skrev:
nja jag vet inte det där riktigt "pilla inte med saker som funkar" .
Jag och min flickvän köpte ett hus förra året och mot bättre vetande utan mäklare eller besiktning , och det blev som det blev , anticimex hittade hussvamp i krypgrunden , som var på väg upp för några stöttor för golvet .

Jo men då har ju inte er grund fungerat, alltså måste den fixas.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.