Vi måste lägga ett golv över det öppna jordgolvet som nu finns i ett förråd i källarplan. Huset är från -62 och rummet var aldrig tänkt att bo i. Det finns risk för att radon kommer från marken då det ligger på ett s.k. Normalriskområde eftersom det är helt öppet. Vi gör en mätning nu. Min fråga är vad jag ska lägga för golv för att det ska bli tätt etc? Är det ett gjutet betonggolv? Vad ska man tänka på? Är helt okunnig om detta.

Tack på förhand!
???

Hej

Jag är inget proffs heller så du bör lyssna med en som kan. Men det jag sett/hört är följande;

Vanligen så gräver man ur en del jordmassor, fyller med kapillärbrytande skikt (typ grus) så att fukten håller sig en bit från plattan. Sen lägger man armeringsjärn, frigolit på järnen, och lite mer järn. Detta för att betongplattan inte ska fungera som köldbrygga, dvs. vidarebefodra kall marktemperatur in i ditt golv.

Sem gjuter man.

Har du radon så måste (valfritt förstås) du sätta in ventilation för att få högre luftgenomströmning och minska radonhalten i luften.

Hoppas du blev lite klokare.

Tack för svar! Ja, vi ska även sätta in ett ventilationssystem...men innan vi gör det måste vi mäta radonvärdet i källarplanet. Det är gjort på övre plan och värdet var då 388 beq och kommer från blåbetong i väggarna. Tyvärr så missade inspektören som gjorde en gammamätning av alla väggar detta rum som har jordgolv. Han blev distraherad (!) av två lärlingar han hade med sig den dagen. Detta enligt han själv... Ringde honom idag för att fråga varför han inte påpekat på det öppna golvet i sin rapport utan bara kryssat i att radonet kommer från väggarna. Så han glömde alltså... Känns inte speciellt kul... :'(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.