H
henke666: Hej! Ska dränera, radonsanera (blåbetong) och sätta in luftvärmepump i huset. Har någon tips eller erfarenheter från företag här i området? Är novis så tar tacksamt emot från era erfarenheter! Det går naturligtvis bra att maila privat om det föredras! :)
0 svar · 2,9k läst
Totte_S
Totte_S: Det låter som du haft en gammal oventilerad grund som du nu försöker göra om till en mer ventilerad krypgrundskonstruktion. Är det korrekt uppfattat? Har ni en aning om varför rötan uppstått? Har ni tunga eldstäder (läs kakelugnar, vedspisar) i bottenplan? Hurdant mark står grunden på, väldränerad eller fuktig, ligger tomten högt (mest sannolikt) eller lågt på tomten? Vad skall
1 svar · 5,1k läst
P
Pedersen: Har ett 1 ½ planhus från1948 med källare. Har murat upp en krypgrundsmur (Leca) för ett tillbygge (2x5meter). Grundsulan till muren stiftade i gamla grunden (gjuten betongkällarvägg) med armeringsjärn. Marken är väldränerad sandjord. Skall man fuktskydda krypgrunden med typ platon eller något? Vågar man lägga klinker med golvvärme i nybygget och över in i det gamla huset (över
0 svar · 4,0k läst
M
myran69: Vår golvbeläggning består av trägolv förutom i entre badrum och klädvård.M.a.o är golvbeläggningen densamma på båda etagen. Kan någon bringa klarhet i varför betongytskikten är helt olika?? Har det någon betydelse? PS. Har grund och- och markgurun Magnus Nordmark, försvunnit från forumet?
3 svar · 1,9k läst
M
Magnus_Nordmark: Normalt är 6mm med 15x15cm rutor.
4 svar · 6,1k läst
M
Magnus_Nordmark: Man bör ha grövst 8-12 på gånar och uppfarter, annars "rinner" gruset iväg för mycket. Det blri även obekvämt och tungt att gå i gruset om det är grövre. Lägg MAX, och jag talar av erfarenhet, 5cm toppgrus. Lägger ni tjockare så är det som att gå i sirap...
11 svar · 95,9k läst
O
Oerfaren: Hej Tack för tipset med www.traguiden.se det fanns mycket "matnyttigt" där/L
3 svar · 10,4k läst
M
Mats: vad har du för underlag? finns det något berg att fäasti eller blir det i princip fristående. I sådana fall behöver du L eller T element att bygga muren av. Såpass höga element med något såpass dyrt och viktigt brevid bör du antingen ta hjälp av en konstruktör eller köpa färdiga. Finns hos bla skanska prefab men de är duktigt dyra. elementen alltså, skanska var inte dyrare än
0 svar · 5,1k läst
H
HESEKIEL: stugan står på en sluttning med utfyllnads jord påframsidan på 5 meter ca3meter nivåskilnad tänkte gräva ut på framsidan och gjuta plintar så att man kan köra in bilen under kåken var tanken . Måste man ha bygglov för det? Det är en sommarstuga
4 svar · 8,0k läst
H
hempularen: [citat] Det förstår jag inte. Det är klart att köper man färdig finbetong eller grovbetong på säck så blir det dyrt. Men på dom här mängderna vore det ju orimligt. Utan då blandar man med cement och grus. Om jag skulle blanda så mycket (har aldrig blandat mer än en kubikmeter hitils) så skulle jag nog försöka ha minst 2 blandare och ett gäng kompisar som hjälper till. Det går
6 svar · 14,7k läst
C
Chao-Li: Tjena! Jag fick inte nåt svar på drän.problemen av er tyvärr, men om jag frågar så här istället: Jag kommer inte dränera vid tillbygget och undrar då om jag är på rätt spår när jag tänker göra en platta, mura 3 skikt leca, göra insp.lucka inne, massa ventiler i muren och ev ett rör genom plattan till grundmuren för att minska ev baktryck (?) (nån sa så..) Hur bör jag lägga
0 svar · 2,8k läst
C
Chao-Li: Tjena! Behöver du typ jättemassor eller? Jag har lite jag vill bli av med, fast du kanske behöver typ 50 ggr mer än jag har..., men man vet aldrig. Finns i Jämjö.
1 svar · 3,5k läst
S
stenhus05: Vår kommun tar 6600:- för finutsättningen med profiler om man önskar. Grovutsättning - om det behövs kostar 1100:-/timma. mvh/stenhus05
8 svar · 3,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jag har kombinerad platta på mark och torpargrund. Mest för att jag inte ville spränga bort allt. Källaren står på en platta under 70% av huset och torpargrunden som är infogad i källarmuren är resten. Undergrunden på båda består av: Urberg, hårt packade sprängmassor, lika hårt packat 0/40-grus och överst 10cm 16/25-singel. Blev jättebra.
6 svar · 2,3k läst
M
Magoo: Jag har Nivellkonstruktion på mitt källargolv. Ca 70 Kvm fördelat på 2 rum. Förra ägaren fick problem med dräneringsbrunnen/pumpen och fick då detta golv inlagt av försäkringbolaget efter många turer. Golvet bygger på vissa ställen ca 13 cm (luftspalt-5cm isolering-golvspånskiva). En fördel är att du kan koppla på mekanisk ventilation som skapar undertryck under golvet och fixar
1 svar · 3,6k läst
E
essge: Du har helt rätt Danohrg, det beror på vilka tjänster man vill köpa, min uppfattning var att frågeställarn undrade vad arbetet med gjutningen kostar.
13 svar · 4,6k läst
Aero
Aero: Just nu gräver kommunen V/A fram till mig på 1,8-2m djup (Södermanland). /H
2 svar · 4,6k läst
E
emmanivert: Tack för svar och hänvisning. Anledningen till att jag inte hittat så mycket på nätet är nog min stavning, Jackodrän. Såg på Jackons hemsida att de kallar skivan Jackodren. Nu känner jag mig trygg igen :)
2 svar · 8,5k läst
J
Johan_A: Är det någon som vet var man kan få tag på fyllnadsmassor till ett rimligt pris i Boråstrakten.
0 svar · 3,8k läst
H
hasse_f: Nej, du måste inte anlägga avloppet först. Vad skulle hända om man behövde flytta huset? Gräva om alltihop? Däremot behöver du antagligen berätta hur du har TÄNKT anlägga avloppet men exakt hur detaljerat detta måste redovisas skiljer nog från kommun till kommun. Annars brukar det vara så att om du ska göra förändringar i marknivån >0,5 m behövs marklov
2 svar · 3,9k läst
Totte_S
Totte_S: ...men det kan nog vara en god ide att göra något åt underlaget där pölen är oxå. Annars är det nog just där du alltid kommer att få en pöl eller sumpig gräsmatta, tex efter skyfall, och då ångrat att du inte gjort nåt från början. Hur stor yta handlar det om, och hur är marken beredd idag? Ligger jorden på plats eller skall ni ta dit den? Exakt vad som skall göra vågar jag
2 svar · 2,7k läst
P
Per-Erik: är det stockholm.. så såg jag nån som anonserade på Blocket.se.. han grävde 8 timmar för 1500:- (tror jag det var) + frakt av maskin. tror inte det finns någon F-skatt sedel.. ;)
6 svar · 2,1k läst
P
piloten: [citat] Nu har jag ingen aning om hur djupt det är men jag tänkte mig kanske att jag kunde sätta grenröret en bit upp på vertikala delen på det befintliga för att inte behöva gräva så djupt ? Men man kanske måste docka på den horisontella delen ?
5 svar · 5,4k läst
M
Mats: Börja med att kolla om de har rätt info om dig. dvs att ni har en trekammarbrunn. Det har hänt att de har trott att man inte har det och skickat ut krav för att sen säga ojdå.
4 svar · 2,7k läst
J
jonten: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1115810168;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 1,5k läst
M
malinochjohan: Hej vi fick betala transporten per timme ca 500 plus moms men det går nog att få betala ett fast pris per lass. men vi hade ingen transport sträcka för grus gropen ligger "runt hörnet" för våran del hoppas du fått någon hjälp av detta ha en bra dag Malin
1 svar · 3,8k läst
V
Viktor: Vad har du i fogen då?? Eller är det bara ett mellanrum mellan grunderna? Och i så fall hur mycket behöver det vara? Funderade om det räckte med att lägga en platonmatta emellan för att hindra ev fuktvandring och rörelse mellan grunderna. Viktor
2 svar · 3,9k läst
Cricce
Cricce: [citat] Härligt, tack för linken, extremt användbar :D
14 svar · 11,7k läst
P
piloten: Ovanliggande isolering ger fuktig platta. I synnerhet när ovangolven är täta. Det finns färdiga lösningar för golv enligt den modell som du beskriver. Kombinerat med mekanisk ventilation av golvet blir slutresultatet bra. Kolla på mer än en lösning.
3 svar · 2,8k läst
E
essge: Det är bara bra om det regnar på plattan destå starkare blir betongen om den får brinna långsamt, när det är varm ute måste man vattna plattan för att den inte skall brinna för snabbt och orsaka sprickor Att starta golvvärmen som Göran föreslog vore förrödande då kan du få torrsprickor.Var glad att det regnar på din platta, destå starkare blir den.
6 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.