M
Magnus_Nordmark: Så kan det gå när man är lite väl yr i mössan.. Givetvis räknar man UPP belastningen när man räknar på större yta, givetvis. När det gäller lodräta belastningar på exempelvis plintar eller stående balkar så finns det enkla formler för att räkna ut den kritiska lasten. De formlerna tar då hänsyn till balkens yttröghetesmomen (räknas fram utofrån vilken balk/pelare det är),
10 svar · 21,0k läst
S
suua: Hej, Det finns förmodligen massor med saker som man helst vill ha klarlagt när man väljer tomt. Tomtens läge och hur man kan placera huset på tomten är ju viktigt för hur man sedan kommer att trivas på den samma. Lutar tomten där huset skall placeras så måste man schakta den jämn eller fylla upp så att det blir jämnt. Kommer huset ligga långt in på tomten så kanske man måste
1 svar · 3,3k läst
K
kxdude: Som ulan sa så är det onödigt att isolera med 300 mm cellplast istället för 200 mm cellplast. Det stora köldbryggan som finns i vanliga grundkonstruktioner idag är sockeln. Som minst bör man ha ett 100 mm cellplastelement, L-element, eller liknande. OM man vill så kan man tillägsisolera sockeln ytterligare med I-element som bryter av köldbryggan vid syllen ytterligare. Att använda
8 svar · 6,0k läst
M
Mjölnaren: Skall garaget vara uppvärmt är det isolering som gäller. Hur många har skippat isoleringen i plattan till boningshuset ;)
1 svar · 2,0k läst
S
Strixx: Hej, Sitter här och funderar lite på hur man ska göra med garageuppfarten. Vi kommer ha en 25 meter lång och 5 meter bred uppfart, som vi tänkte lägga marksten på. Huset kommer inte förrän nästa år, men vi kommer antagligen få tillgång till tomten redan i sommar, och tänkte göra klart uppfarten redan i höst, förutom att lägga stenen. Kan man göra klart bärlagret redan i höst,
0 svar · 5,7k läst
B
Bokholmen: för pris jämförelse kolla rangedalagrus.se visserligen inte där du bor men bra att jämföra kanske
3 svar · 5,4k läst
S
steffen: Håller som bäst på med en öppen plintgrund över en renskrapad berggrund. Under en del av grunden så kommer vatten att stå i ett dike på sex ggr en meter ca en meter djupt. Vid denna nivå så kommer vattnet at dräneras ut från grunden. Över hela grunden kommer ett sand/gruslager att täcka berget. Vattnet är ca en meter ner i detta lager när det lämnar grunden. Bjälklaget är sedan
0 svar · 2,7k läst
B
Bokholmen: Enligt susning.nu 1. Verb Att resa med bil. Att arbeta med en bila. ;D ;)
3 svar · 14,3k läst
A
aug52: 8) Hej, jag har tänkt att bygga ett enkelt kallgarage på mitt sommarställe, (skogstomt). Min plan är att ta dit en maskin som kan ta bort stubb och sten och sedan grovutjämna marken, sedan köpa lämpligt grus eller vad som kan vara bra och billigt att lägga på för att sedan stampa det hårt med en sådan där skakmaskin ni vet. Därefter tänkte jag gjuta ner I- balk stående, som på
0 svar · 2,8k läst
Micke_1
Micke_1: Som sagt vi hade mycket lera så det blir till att påla med ca 20 pålar (räls). Så för våran del blev det en överraskning nu och inte sen! :-/ /M
6 svar · 2,4k läst
Micke_1
Micke_1: Av egen erfarenhet av stål vill jag se det hus som står kvar på marken efter ca 300år som det tar innan rälsen är så pass dåliga att de inte bär så pass mycket som de är tänkta för! /M
7 svar · 5,9k läst
F
Familjens_Fixare: Härligt Helge! Boken är beställd... Tack!
4 svar · 3,2k läst
Angelven
Angelven: Vattenkokare brukar vara effektiv mot just det problemet - använder det på betongplattorna i uppfarten och terassen - borde fungera utmärkt på skiffer. du kokar alltså en liter vatten och häller ner i myrhålet. Spring in och koka en liter till - brukar passa lagom att de överlevande myrorna börjat evakuera äggen...
1 svar · 4,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Att anpassa huset till tomten är en utmaning och samtidigt det bästa/viktigaste man gör. En vacker tomt vill man bevara så mycket det går. Man kan tänka sig att ha huset på platta för att sedan sträcka sig ut i luften med en veranda på plintar..... T.ex. En vacker tomt som inte är plan kräver oftast ett arkitektritat hus. Kataloghus är som de är, där får du vrida och vända på
2 svar · 2,3k läst
A
AndreasK: Här i Göteborgstrakten (Lerums kommun) Så behövs det rivningslov om stugan ligger inom detalplanerat område... Så här kommer det bara att rivas med kofot...
11 svar · 9,0k läst
Å
Åttioettan: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1115810995;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 2,3k läst
M
Mimto: Tycker inte att det låter så mycket. Det brukar kosta runt 1500:- exklusive moms att få en grävarmaskin till tomten (trailertransport), sedan tar grävaren runt 500:- exklusive moms i timmen. Sedan ska ju jorden bort, då måste man ha dit en lastbil, som också kostar.
1 svar · 2,5k läst
L
Levis: Så småningom så ska ett garage upp på vår tomt. Min fråga är: är det någon som vet om någon bra grundgjutare i umeå området och i sådan fall har ni någon uppfattning om vad det kostar per kvadratmeter?
0 svar · 2,0k läst
B
BJohan: Kolla med Kommunalteknik i Täby. Dom tillverkar allehanda avloppspumpar, bl a LPS-system. På Resarö där jag bor har nästan alla LPS-pumpar och Kommunalteknik levererar hela avloppsnätet. Du får nog räkna med ca 30 000 kr totalt med isolerlådor till tryckledning, värmekabel och larmbox.
4 svar · 3,1k läst
L
lgf02001: Tanken är att vi skall lägga parkettgolv, har lagt laminat golv i gamla huset i vissa rum och de golven upplevs som kallare efter detta. Då verkar det vara rätt att vi skippar nivellgolvet och satsar på ordentlig isolering under plattan. Det känns onödigt att betala den extrakostnad för nivellgolvet om det inte är nödvändigt. Är det ide att isolera extra under plattan, vilken tjocklek
2 svar · 2,4k läst
S
sforskarn: Har redan diskuterat att göra på det sättet med både dräneringsfirma och en byggkonsult. Ingen av dom rekomenderade metoden då risken för sättningar och sprickor var så pass stor vid ett sådant ingrepp. Dräneringsfirman förslog att gjuta en sockel utanför stenarna på vilken man sedan reglade upp ISODRÄN på minsta möjliga avstånd från stenarna och sedan fylla upp mellanrummet
2 svar · 8,0k läst
D
Draven: [citat] Tackar men såg bara att man kunde räkna ut volym inte vikt..? Men i forumet har siffran 1,8ton /kubikmeter figurerat några ggr. När det gäller makadam alltså...
10 svar · 6,8k läst
Wigert
Wigert: Det är ett gummimembran som liknar tätskikten för badrum. Köptes hos Pordrän i Tullinge.
8 svar · 4,1k läst
U
ulan: Inget att oroa sig för, när du har kapillärbrytande cellplast under platta. Tror nog alla kör otvättad makadam som standard idag. Är du oroad så kan du ju alltid stå och spola igenom makadambädden med en vattenspridare innan gjutning. Tar nog dock lite tid ;)
1 svar · 3,9k läst
T
tommiz: hej Vad menar du med "i trossbottnet". I krypgrunder brukar man ha singel på marken som kapillärbrytande skikt och sedan en byggplast direkt på marken. Denna plast skall hindra markfukten att stiga upp i bjälklaget. Underst i trossbotten(golvbjälklaget) skall man ha ett vindtätt skikt som skall förhindra luftrörelser i isoleringen. Sedan är det dags för isolering, rekommendationen är
1 svar · 7,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Silikatfärg. De förenar sig kemiskt med betongen och andas Vad gäller singel finns det säkert olika förslag. Det skall var kapillärbrytande i alla fall. Runt mitt nybyggda hus ligger 16/25-makadam.
1 svar · 3,4k läst
M
mini_cooper_s: Hej! Jag har nu kommit så långt med min dränering att det är dax att sätta upp platon matta. Man ska ju ha ett membran längst ner (50cm upp). Någon som har erfarenhet av flytande vs självhäftande?? Väggen är nyputsad och "hyfsat" jämn. Självhäftande verkar ju smidigt, men fäster det verkligen på en putsad vägg? (Det blir ju lite dyrt att köpa en rulle för att testa, om det inte
0 svar · 6,6k läst
S
sideshowbob: Hejja Jag sätter in en murspis i mitt gamla hus från -20 talet. Det finns en murstock som jag har låtit täta. Problemet som uppdagats är att fundamentet inte går tillräckligt långt ut (20 cm) för att bära spisen som behöver 60 cm. Hur bygger jag ut fundamentet????? Huset har torpargrund och står på berg. Mkt tacksam för ideer. B
0 svar · 2,4k läst
E
egge: Själv fick jag idag en muntlig offert på ca 43000 plus moms för ca 42 meter med pordrän/isodrän och en stenkista på tomten. I Stockholm. Det som inte ingick då var återställning av asfalten utanför garaget, men i stort sett allt annat inkl bortforsling av överblivna massor. Sedan kunde priset justeras nedåt beroende på hur mycket jag orkade hjälpa till själv ;-)
11 svar · 10,9k läst
M
Magnus_Nordmark: [citat] Man bör nog slamma baksidan på lecamuren. Därpå platonmatta och utanpå det ca 20-30 cm singel (för att undviika tjälskjutning nära muren).
7 svar · 38,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.