M
Magnus_Nordmark: [citat] Det beror ju helt på förutsättningarna. Om hela huset är byggd på gles sprängsten och du inte har några markytor som lutar mot huset så visst, det KAN vara ett alternativ. Men annars är det en bra investering..
3 svar · 2,7k läst
D
Draven: Till mitt garage som jag nu ev ska bygga i ytong/ lättbetong istället för trä. Kan jag jobba vidare som tänkt med 12mm armering längs med kanten 2st längder samt sen bara armeringsnät N2500 ? Jag menar eftersom ytongen ev väger lite mer än vad virket skulle ha gjort..
0 svar · 2,4k läst
T
thomasd79: hur långa sådana bryggor finns att hyra? är på gång med att gjuta en garageplatta och detta sättet låter ju väldigt enkelt! mitt garage är 7*7,20
4 svar · 8,2k läst
S
Stiffen: Hej, Nu har jag pratat med två oberoende dräneringsgrävare och fått två olika svar. Min fråga är, får man koppla dräneringsröret direkt till dagvattenbrunnen eller inte. Är det bättre att leda markvattnet till en stenkista på tomten.
0 svar · 1,9k läst
Immobil
Immobil: 8) Vanlig markduk. :D
1 svar · 7,7k läst
B
bimbosorken: bjälklaget sitter redan på huset när de kommer så jag var mest ute efter en ungefärlig pris bild
2 svar · 2,8k läst
Starfighter
Starfighter: Ingen som har något tips?
1 svar · 1,8k läst
P
Posia: [citat] På http://www.gotmus.i.se/byggnadsvard/svamp/harduupptackt_vaxer.htm från Länsmuseet på Gotland låter hussvamp betydligt "aggressivare". Det talas t.ex. om "smitta" och "farligt avfall": [citat]
2 svar · 7,2k läst
Immobil
Immobil: 8) På din beskrivning låter det som Marmoroc: http://www.marmoroc.com/ :D
1 svar · 2,5k läst
M
Mats: 1. Du bör nog packa en del. 2. Sen ju större fot du gör på plintarna ju mindre sjunker de. 3. Köp justerbara stolpfötter. Finns på bla Clas Ohlsson. Ska du inte göra en alltför stor altan kan man ju köra utan plintar. Helt enkelt göra några betongplattor på marken och sen göra justerbara ben till altanen
3 svar · 5,7k läst
M
Mats: Har du inget känsligt i närheten. Grovsalt. Annars eld eller roundup
3 svar · 3,4k läst
L
LennartL: Är altanen flexibelt (böjligt) ansluten mot huset, är alla tre förslagen OK. Tjälen lyfter altanen vintertid någon cm, till våren återgår allt igen. Men gräva en meter har högre impa-faktor än en enkel bädd av makadam. Tänk också på att Leca-block kan sprängas av regnvatten-snö vintertid, dvs åtminstone ovansidan bör skyddas ;D
1 svar · 2,2k läst
C
chribbe66: Behöver hitta någon duktig entreprenör som kan göra markarbeten och sprängning i Stockholmsområdet fort då den firma vi har haft kontakt med meddelade oss idag att de inte har tid att hjälpa oss. Någon som kan rekommendera någon firma? /christer
0 svar · 1,7k läst
M
Magnus_Nordmark: Jag, och andra, har skrivit massor om det tidigare här på forumet! Sök, leta, läs och kolla igenom tidigare inlägg. Jag har erfarenhet från många byggen så du kan läsa det jag skrivit och förhoppningsvis få ett bra resultat.
1 svar · 4,7k läst
M
Magnus_Nordmark: Listen spikas eller skruvas i grunden ja. Tätningsbrickan använder du om du ska spika fast själva mattan, och du lägger då den brickan e "groparna" som är i mattan.
1 svar · 4,6k läst
M
Magnus_Nordmark: Finns Confix, expanderbult osv som är utmärkt att fästa reglar mot berg med. Kemankare är lite väl lyxigt. Jag har skrivit en del om Confix i delen "Byggnadsmaterial", tråden "Skruv vs. Spik" el dyl.
2 svar · 2,8k läst
M
Magnus_Nordmark: Du gör såhär så blir allt bra. Jag har gjort såhär på alla plattor jag gjutit i jobbet med bra resultat. Lämna gott om plats i isoleringen runt brunnen... Senast dagen innan, blanda ihop en sats med vanlig grovbetong och gjut fast brunnen, alltså släng i någa skyfflar betong under brunnen så att den fixeras exakt rätt. Det är alltid mycket enklare att måtta in och fixa sådant
4 svar · 3,1k läst
D
Draven: DRÄNERINGSRÖR 110 x 4000 MM på byggmax är ju bra mycket billigare än rinkaby's . Är det samma typ av rör, någon som vet ?
0 svar · 2,3k läst
W
whisper: Har någon en fundering kring min tänkta lösning på följande problem: Bygger en stödmur som skall ta upp en höjd om c:a 1 meter. Muren skulle jag vilja göra av tumlade murblock som limmas (typ pl400 eller liknande sättlim). Muren avgränsar tomten mot en mindre väg, där det är vägen som har den högre nivån. Jag tänkte fylla utrymmet bakom muren med Leca-kulor för att minska
0 svar · 4,0k läst
M
Megasen: Jag skulle inte göra det eftersom asfalten är mjuk och betongen är hård, sen är underarbetet gjort för asfalt. Så fram med bilmaskin och spade ;D Matte
1 svar · 4,5k läst
B
Betongkeps: Ok, ska kolla detta. Better safe than sorry...
3 svar · 3,1k läst
L
LennartL: Jag har lärt mig att man gräver till tjälfritt, för att undvika förskjutningar p g a tjälen. Får du tjäle under plinten riskerar du att den höjer sig någon centimeter vid tjäle under plinten (har ej räknat på detta, så jag tog till). När allt töar sjunker plinten ner igen. Detta kan man acceptera i flertalet fall (kommer snö så isolerar ju den också, om altanen ligger
20 svar · 51,6k läst
M
Magnus_Nordmark: Hej! Med yrkeserfarenhet från ett stort antal husgrunder så kan jag säga att en glipa på några mm inte är anmärkningsvärt. Som du säger så kan det faktiskt flexa lite när man sätter formen. En noggrann grundläggare fyller igen springan med grå tätningsmassa som ser skapligt bra ut. Dels för att förhindra fukt att tränga in och dels för att få en snygg skarv. Tätningsmassa i
2 svar · 2,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: vad är Ståla?
2 svar · 4,1k läst
W
wille_p: Hur bygger jag en garagegrund på lutande berg? Lutning ca 1m från långsida till långsida. 10m*6 m höjd 4m. Är det svårare eller dyrare än konventionell platta på mark? ::) Hur beräknas byggnadshöjden om det blir 1 m hög sockel på ena lång sidan? Hur långt ut behöver jag fylla för att byggnadshöjden skall räknas från ovankant sockel även på denna sida? :-/
0 svar · 4,2k läst
L
LageoPetra: Hejsan! Vi skall bygga hus nordväst om Stockholm, åt Enköping till och behöver en hel del fyllnadsmassor. Det mesta är nog av intresse skulle jag tro....ja, inte jättestenar och stubbar kanske. Hör gärna av er! Tack på förhand, Petra & Lage
0 svar · 2,0k läst
M
Magnus_Nordmark: jag hade nog valt antingen 6mm med 20x20cm rutor eller möjligtvis 5mm med 15x15cm rutor i så fall. Men helst 6mm och 15x15 rutor. Leta på mer än Byggmax så hittar du "riktiga" armeringsprodukter! Det går säkert med 10mm järn. Ja den murade väggen ska armeras! Använd exempelvis lecablock som är 19x59x19 och mura med. Armering ka nvara antingen de speciella bistål som finns eller
4 svar · 4,0k läst
D
Draven: Bygger sutteräng med ytong i sluttningsvåningen. Ska gjuta en platta nu och undrar lite över hur armeringen ska ligga. 1. Om plattan är 100kvm ska armeringsnäten ligga "om lott" på varandra hur mycket då ? 2. Ska ha "isogrund" U-element, hur ska 12mm armeringen ligga ?
0 svar · 2,7k läst
G
grunch: Solan: Vi ska betala hand penning på 100.000 den 2 maj. Ja det är väl lite på fel ställe att ställa denna fråga kanske.
28 svar · 2,0k läst
L
LennartL: Använd sökfunktionen i detta forum så hittar du tidigare diskussioner med svar hoppas jag. Att bygga en stenkista är väldigt enkelt om du har tillgång till sten och en mark som inte fungerar som vattendamm (tät lera).
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.