Är mitt uppe i dräneringsarbetet. Halva huset är uppgrävt och jag har spenderat dagen med att ta bort asfalt/tjära med en fräs, men fortfarande återstår 1/3. Mer tungarbetat än jag räknat med, gissar att det inte finns några genvägar men tips mottages med tacksamhet :o

Jag tänkte koppla på dräneringsröret till avloppet.
Avloppet ligger lägre än planerad höjd på dränrören.

Planerar att helt enkelt borra upp ett hål på ovansidan av avloppsröret som är i betong och gjuta fast ett inlopp av plast till vilket jag sedan kopplar på dränrören. Är det så man gör?

- Finns det några nackdelar/risker med att koppla dräneringen till avloppet?
- Bör jag överväga någon annan lösning? (dagvatten saknas)

Hälsn Dallas

Eftersom avloppet inte är byggt för att man skall rena dräneringsvatten, har vissa kommuner börjat med att trycka rök i avloppet för att se vilka av kommunens innevånare som inte sköter sig, det är nog detta som är risken med din ide ;)

Det var faktiskt kommunen som hänvisade till avloppet då dagvatten saknas. Damen läste ett par paragrafer för mig som gick ut på att fick använda samma anslutning sitter nu eller använda avloppet om dagvatten saknas, typ.

Hälsn Dallas

Kanon

Jobbigt med betongrör vår björk har växt in på tre ställen, bäst är att byta hela servicen i stället att göra en halvdan skarv men det går nog

Dallas skrev:
Det var faktiskt kommunen som hänvisade till avloppet då dagvatten saknas. Damen läste ett par paragrafer för mig som gick ut på att fick använda samma anslutning sitter nu eller använda avloppet om dagvatten saknas, typ.

Hälsn Dallas
Vilken kommun pratar vi om? Inte stockholm låter det som. Här är man extremt restriktiva med att ge tillstånd till att ansluta dagvatten till avlopp. Systemet hanterar helt enkelt inte dessa mängder vatten. Jag fick istället en 4cm tjock bunt med papper ang tips och tricks för att lösa infiltration och hantering av dagvatten på min egen tomt. Några tips är användbara men mycket är omöjligt på en villatomt i tätort.

Det är Örebro kommun, dock gällde det endast dräneringsrören och tyvärr inte dagvatten från stuprör.

Hälsn Dallas

Vid stopp i avloppet, antingen på din tomt eller om hela systemet skulle bli fyllt vid ett kraftigt regn riskerar du att trycka upp skiten i dräneringen. Inte kul.

Jag har på kommunens (Stockholm) rekommendation kopplat in mig via ett sandfång.

Höjdskillnanden mellan inloppet från dräneringsrören ned till utloppet till avloppet (med vattenlås för att inte få upp avloppslukt på tomten) är viktig. Den överstiger översvämningen i avloppssystemet som kommunen räknar med i min del av avloppssystemet vid ett sk 40/50-årsregn. Det innebär att min lösningen ska klara av ett regn som är så kraftigt att det ur en statistisk synvinkel endast inträffar vart 40/50 år. Detta kan kommunen räkna ut åt dig.

På bilden nedan ser du tilloppen från dräneringen. Avloppet ansluter en bra bit under dessa då det gör en kraftig dipp precis under "y-kopplingen" pga en bergskam. PE-slangen kommer från en pumpgrop vi blev tvungna att göra på baksidan.

sandfang_01.jpg

Edit Sen kan man ju också sätta in en backventil. Själv är jag dock lite skeptiskt till att hålla koll på att den inte kärvar ihop efter 5-10 år. Skulle själv glömma bort det och den lösning jag har nu klarar sig i princip utan underhåll...

Dallas skrev:
Är mitt uppe i dräneringsarbetet. Halva huset är uppgrävt och jag har spenderat dagen med att ta bort asfalt/tjära med en fräs, men fortfarande återstår 1/3. Mer tungarbetat än jag räknat med, gissar att det inte finns några genvägar men tips mottages med tacksamhet  :o
I artikeln på startsidan " Inreda källare" står det att det är inte nödvändigt att ta bort asfalten. Bra tips men 2/3 försenat?
gaia

Tack för ditt svar Swehjo!
Jag missade tyvärr läsa det innan jag gjorde kopplingen och har nu varken sandfång, vattenlås eller backventil.

Dränering av påkopplad direkt efter att avloppet lämnat husgrunden/sulan, så jag kan inte koppla på en högre nivå. Däremot låter det ju inte så trevligt med avloppslukt på tomten eller skit i dräneringsrören (har dock 3 spolbrunnar kopplade och högsta punkt för dränrören är 1,7m under backen).

Bör jag gräva upp och koppla på ett vattenlås? :-/

Jag sätter Pordrän mot källarväggen och min ambition är att försöka följa leverantörens anvisningar så noga jag kan, därav att jag tog bort den gamla tjäran (tog mig 4dgr).

Hälsn Dallas

Gräva upp och göra om... Törs inte råda på den punkten. Finns säkert någon här som har gjort fler dräneringar än jag, dvs en ::)

Du måste ju väga det mot sannolikheten för att det ska bli stopp i avloppet utanför dräneringspåkopplingen (dvs troligen på kommunens sida) mot en helt eller delvis förstörd dränering - om det värsta nu skulle inträffa. Kommunen bör som sagt kunna ge dig vägledning till hur stor den sannolikheten är.

Personligen skulle jag inte palla att gräva upp det igen :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.