Grund & Markarbeten
Robert_Maria: Jag tyckte det här var en intressant fråga så jag började testa olika teorier. Jag räknade lite på det hela och detta är vad jag kom fram till. Om vi antar att underlaget är stabilt nog och inte kräver förberedelsearbete så har du ju goda förutsättningar att få vägen billigare. Säg att du behöver lägga ett 30cm tjockt lager av grusmaterial som är tre meter brett. Då går det
puppe: Ok, tack för hjälpen! Ingen blir gladare än jag att slippa isolera plintarna! ;D Det är nog med jobb att gräva dessa hål ! Det är många ställen det är stenigt å jävligt. Jag kör på era tips och låter bli att isolera.. Det är ju bara det att man vill göra ett ordentligt jobb när man ser alla dessa staket som står på trekvart överallt, när man är ute och åker... /Stefan
schotte: Wigert: Kolla denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=29046 Har lagt upp info om allt där.
Bob_the_builder: Borra utan slag. Slagborr/borrhammare knackar mycket riktigt upp kratrar i lättbetong/lättklinker. :)
Magnus_Nordmark: Alternativet som jag ser är ju att helt enkelt fylla upp där du ska göra utbygget och sedan gjuta platta, svårare än så är det inte. Det blir inte heller så vansinnigt mycket. 80cm är skillnaden nu; räkna bot 10cm betong, 20-30cm isolering, 15cm makadam och du är uppe i 55cm. Har du räknat på kostnaderna för de olika alternativen? På vilka grunder rent ekonomiskt kan du säga att
Amiga: Hej hopp Vi ska höja marken intill huset pga att marken sjunkit ner runt huset för att raskydden i krypgrunden givit vika (masoniten!! lösts upp). Några tips på vad man bör tänka på? Har hört något om att lutningen ska vara 12 cm per meter? Kan det stämma? Vilken fraktion på sand/grus ska man ha? Så tackam för svar. Hälsningar Amiga
roanon: Eftersom en torpargrund i allmänhet inte ligger på tjälfritt djup så rör den sig alltid litegrann. Därför ska en puts som tillåter lite rörelse användas. D.v.s kalkbruk. Inte vanligt cementbaserat bruk. Putsen har också till uppgift att hålla grundmuren torrare. /Roger
Lame: Ooops, lät lite väl billigt. 500:-/kvm ska det vara istället :-[ :-[ . Så blir det när man är förvirrad ;)
fia_mstd: [citat] Det allra enklaste tror jag är att ringa Anebyhus och rådgöra med dem! Återanvända det gamla taket hur menar du då? Ta ner takpannorna och sedan "plocka ner" taket och återanvända takstolarna? Det låter sig säkert göras men det tar TID och ni måste vara rysligt noga med att klä in huset med pressar så det inte regnar in under byggtiden... Om du letar rätt på "Fasting65"
coztello: Du kan prova att ringa kommunen. Jag gjorde det och hyrde en 250kg padda en hel helg för 400:-. Hur smidigt som helst. Håller just nu på med stenläggningen och har gjort 50 kvm så det är bara 50kvm kvar... Lycka till!!!
steelis: vi ska bygga hus 70kvm med krypgrund (gästrikland) vi gräver bort 60-70 cm sen ytterligare 40cm där muren ska vara..
poiu: Tja golvspackel (optiroc) brukar lukta rövhål i åtminstone några dagar. Vad gäller kadaver så vet jag inte om det är sant, men man använde kassein/ostmassa som flytmedel i tidigt golvspackel. (och som bindemedel i vissa isoleringar). Sedan ska man vara försiktig med limmer för mattor på betongplattor. (Jag har läst att tyskarna började med flytspackel tidigt och fick problem och
Lame: Hej, Har precis påbörjat mitt dräneringsprojekt. Tänkte först gräva själv och anlita firma för dränering och isolering. Men efter att ha tittat på både Isodrän (www.isodran.se) och Pordräns (www.pordran.se) websidor så gick jag över till att göra allt själv. Gick till en lokal uthyrningsfirma för att höra mig för om priser på minigrävare och det skulle hamna på ca. 4000:-
jotnt: Ja tack då kan man vara lugn:) Nu e stommen ,svall och asfardsbord på plats i alla fall och då tycker man att allt börja ser bra ut igen
Haagbard: Bara att plocka fram, så´n arkeologi är ju hur rolig som helst :) .......hostmedecin, ättika, Bellman Siesta, galoscher....porslin....Grön Anna, Blå Fasan......Kinnekulleflaskor........minns barndomens sommarstuga i ett romantiskt skräpskimmer :D
ByggaNytt: Chaffisen som levererade Lecan tyckte att han kunde "parkera" sin jättelastbil PÅ min grund [bild] Sen vi efterfakturerade honom 5.000:- för skadan och lät putsa hela sockeln så kanske han bemödar sig att se upp bättre i fortsättningen ::) [bild]
Mats: Underarbetet är alltid A och O när man bygger nått. Hur många snea lutande sprukna murar finns det inte. Det enda man sparar med keystone eller dylikt är byggtid. Grund och fränering är samma för dem som för någon annan konstruktion
puppe: Hej! Håller själv på att forska om priser på isolering. Har fått pris från www.cellplastdirekt.se. Detta gäller 300mm höga L-element: Hörn 60x60 200:-/st kanter 115:-/löpmeter OBS! Moms tillkommer! Men det verkar vara bra priser ändå. Frakfritt om du köper mycket och bor i södra delen av landet. /Stefan
chris47: [citat] Jag har ingen sån, men laserklass II innebär max 5mW. Den går inte att se utomhus i normalt solsken (och absolut inte då man roterar lasern och sprider ut effekten 120-360°). Man måste altså ha en lasermottagare som tillbehör. Snålvarianten är att mäta upp allt när det är mörkt ute. Det går att se roterande laser riktigt bra kvällstid om du inte har för mycket gatlyktor
anaitis: Jag skulle ALDRIG rita en sån konstruktion! Ett fungerande dräneringssystem ser till att det inte finns vatten närmast under huset.
anaitis: Det är säkert flera av oss som bor i gbg som kan ställa upp.
Kvarnbonden: Jag har rivit ut väggar & golv inne och tänker gjuta platta i vårt "gammhus". Eftersom torpargrundet är oisolerat så kan man ju anta att kåken vant att flytta på sig lite vintertid under sina 150 år och torde väl knappast upphöra med det för att jag kör in bilen... Någon som har erfarenhet av något liknande? Ska jag friställa plattan inifrån med stående markskiva/skumplast
ylven: Det låter dyrt men är lite svårt att värdera om inte siffrorna är uppdelade. Vi ska göra samma jobb fast för 22 längdmeter hus, men vi har redan vårt dagvatten anslutet. Vi ska betala 2000kr /lm för hela jobbet, och då ingår allt som du räknade upp. Så fråga entreprenören vad själva dagvattenanslutningen kostar, på så sätt har du lättare att jämföra siffror.
rollo: [citat] Du bör nog mäta relativa fuktigheten också. Finns trådlösa mätare på Clas Olson. 900 kr låter väldigt billigt. Skulle nog satsa på en lite dyrare enligt Råd o Röns test av avfuktare på www.radron.net/upload/tabeller/2004/nr_1/040113_luftavfuktare.pdf
Mats: Jag råder dig till att göra en isolerad platta från början. Detta eftersom det inte går att tilläggsisolera plattan på ett vettigt sätt den dagen man funderar på att göra ett varmgarage. Den önskan brukar komma för eller senare
anaitis: Varifrån kommer fukten? Rinner det in vatten under huset längs med berget, isf är detta viktigt att åtgärda.
2an: Hmmm ingen som vet o ja som tyckte det verkade gott om experter här.. ;) Hursom helst lutar de åt att palla upp ubyggnaden o gräva ur o göra källare där nu efter jag pratat med en kompis som är murare på skanska.. En dag för 2 man borde dom hinna palla upp huset på sen en dag för att gjuta golv o han skulle mura upp dessa 26 m2 vägg på en dag till "bra" pris... :) När det är gjort
Farzan: En ytterligare detalj att tänka på, särskilt om det är begränsat med svängrum framför parkeringen, är att utforma "mynningen" så att det går bekvämt att köra in och ut. Om parkeringen t ex ligger direkt 90 grader mot den väg eller infart man kör på att komma dit måste antagligen hörnet innan vara avrundat för att det ska gå lätt att köra in på den första platsen, särskilt
swecul: [citat] låter som att det kommer ta hur lång tid som helst!! fast det lär ju bli billigt! ;D Undrar om man behöver marklov för att ta bort den knallen??