A
anaitis: Det stämmer som du antar! Toleranserna kan vara relativt stora, beror på den utrustning som används. Det går säkert att hitta enstaka korn som är 30% större än nominellt värde. Men mindre än noll blir det sällan!
1 svar · 4,1k läst
K
koko: Oh, jag har lite dålig koll faktiskt, får väl erkänna att det var sambon och kompisen snickaren som skötte själva jobbet... Men om jag inte minns fel packade "vi" stenkross ca 15 djupt, skruvade ihop en ram av plankor som lades mot husgrunden (tror inte att den behövde fästas fast faktiskt, utan att den höll sig på plats ändå), och sen blandades betongen och hälldes i. Klart på
13 svar · 24,7k läst
·
J
johannewbie: VI byggde för 2 år sedan och grunden är fortfarande perfekt, en kompis som är byggnadsingenjör var nere o tittade nu efter att snön smällt, o han sa att det såg kanon ut. Jag tror det viktigaste är förarbetet, precis som med målning eller kakling eller vad det nu är... fuska inte, utan gör det ordentligt. Lycka till med ert bygge, vårt har funkat jättebra. /j
1 svar · 3,8k läst
N
nilha: Låter som ett ännu bättre pris.. var den isolerad.?
5 svar · 1,8k läst
L
LennartN: Jag har en spricka i en ytterväggshörn av lättbetong. Den går från fasadteglet ända ned till sulan enligt bifogad skiss. Sulan är inte skadad men förbandet mellan väggdelarna är brutet. Är det någon som vet hur man lagar en sådan här skada. Jag har funderat på att borra in cementdoppade armeringsjärn från hörnet som visas på skissen. Räcker det, eller behövs det alls? Räcker
0 svar · 3,0k läst
·
P
Peter_K: Har precis gjutit igen hålen efter mina byten av avloppstammarna. Hur länge bör jag eftervattna? måste det täckas med plast och när kan jag lägga klinker på ytan? Ingen golvärme eller så.
0 svar · 1,4k läst
L
LyckeKonsult: Se mitt svar på samma fråga i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=55842/0
5 svar · 8,6k läst
L
LennartN: Detta var en intressant diskussion. Jag har en följdfråga. poiu nämner alternativet med Isodrän monterat utanför platonmatta. Jag har också funderat på att göra så baserat på samma ide om hängslen och livrem. Intuitivt känns det säkrare med ett vattentätt plastskikt som hindrar ev. flöden från att komma i kontakt med väggen är det egentligen någon fördel med detta jämfört
28 svar · 16,9k läst
W
Weine: [citat] Toppen! :)
4 svar · 770 läst
Robert_Maria
Robert_Maria: 0-200 är ju bra att börja med och sedan finare material ju närmare ytan du kommer.
2 svar · 2,3k läst
F
Forsgren: Tack för svar. Skall söka vidare. :)
2 svar · 1,4k läst
M
Mats: Gjorde samma erfarenhet som mathias, Det är bättre att gräva lite djupt och återfylla för hand än att gräva för grunt och behöva bryta loss och lyfta massorna för hand
13 svar · 13,5k läst
R
Rypos: Jag tror vi gav 380 kr/enhet berg, men dyrt är det. Då ingick ALLT och vi kunde sova lugnt om natten. Se till att sprängaren skjuter försiktigt...
5 svar · 4,2k läst
M
Magnus_Nordmark: Vilken armering man skall använda beror ju helt på vilka laster som kommer på plattan samt hur marken under är. Så har konstruktören anledning att rekommendera 8mm mattor så gå på det! Alternativet kan vara att använda 6mm mattor med 15x15cm rutor, det är vanligare än 8mm. Angående vad leverantören säger så antar jag att han inte har sett några beräkningar, vilket gör att han
1 svar · 3,0k läst
M
made: Har planer på att bygga ett 1 1/2 plans hus, 80kvm i bottenplan. Vi bor på en kulle, det behöver plansprängas ~100 kubik för att få till en jämn nivå. Har nyss fått en offert via en hustillverkare men är tveksamt till om det är för dyrt. Såhär ser offerten ut: Rivning och borttagning av befintlig husgrund (nuvarande kåk = 50kvm på torpargrund) Utsättning av hus inkl. profiler
0 svar · 3,1k läst
A
AndersS: Det beror på vilken ytkvalite man vill ha. All form av stålslipning kan man glömma, du ser 10 regndroppar på en stålslipad yta. Det mesta går att fixa till i efterhand med slipning och spackling. Men det är svårare att få till en plan yta om det regnar då ytskiktet får en annan konsistens när man drar av det, men för yrkesfolk som kan sin sak ska detta inte vara något problem.
7 svar · 35,4k läst
G
gsxrmannen: Nu har jag bilat bort källargolvet, men sitter o funderar om man kan lägga en platonmatta närmast jorden/leran. Jag hade tänkt peta in den under syllen o sen lägga isolering - armering - golvvärme - betong. Skulle det funka med platonmattan tror ni ?
0 svar · 5,7k läst
Z
zankan: Man kan gjuta plattan tillräckligt bra...Vanligtvis brukar man få göra smärre justeringar med lite golvspackel...Beror iofs på vem som gjutit och hur man specificerat sina önskemål....
1 svar · 4,2k läst
M
Mats: Har funnits några trådar om folk som har fyllt igen sina torpargrunder och sen gjutit platta ovanpå. Borde väl gå att göra liknande även i detta fall. Behövs dock någon med mer kunskap än mig för att svara på hur det ska göras mer exakt, Jag bygger och ser om det står kvar :)
1 svar · 4,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Prata med någon bonde. Åkerjord är det finaste du kan få. Hela jäkla Skåne består ju av matjord, så någon borde kunna hjälpa.
1 svar · 1,9k läst
R
royal: Hur ska jag göra om det är en 90 graders vinkel där vägg och grundsula möts. Ska jag mura upp så att jag får ett fall mot grundsulan. Tacksam för hjälp.
0 svar · 2,6k läst
L
LPH: Kan ta emot ca. 200m2 fyllnadsmaterial i Karlstad, i närheten av Edsgatan. /Lasse
0 svar · 2,1k läst
E
ejwbegysv: Status : Skadad källarvägg på ena hörnet av huset, hus sjunker sakta.. Ca 2,3 i takhöjd i källaren. Fuktproblem och oisolerat. Hus byggt 1940. Vi ska gräva upp och gjuta på nytt i det skadade hörnet + dränera och isolera med isodrän. I källaren är det gjutet tak och vi har tänkt påla upp huset i det skade hörnet för att slippa att det sjunker mer vid utgärvningen.. (vi gräver i
0 svar · 1,9k läst
A
Amperitis: Hej! Vart kan man hitta bra schaktmassor i Umeå? //Olle
0 svar · 2,5k läst
Micke_1
Micke_1: Hej Vi pålade ca 110 meter med räls det blev 15 pålar och en btg plint. Kostnad för detta men extraförstärkt grund kostade ca 160" kr!!! //Micke
3 svar · 1,2k läst
T
Tedde: Du kan ju prova att gräva ur en bra bit och fylla upp hålet med 0-45 eller 0-90!
6 svar · 1,6k läst
P
polanders: Hej Jag ska snart sätta spaden i jorden och börja bygga mitt eget hus. Tanken är att jag ska göra allt själv och är övertygad om att jag kan klara det. Det enda orosmomentet är gjutningen av plattan samt förarbetet. Tomten är på morän mark och har så vitt jag vet inga vattendrag nära, med andra ord ganska idealiskt. Jag har tänkt att schakta bort matjord tills jag kommer ner till
0 svar · 6,0k läst
chris47
chris47: Ang lekablocken är det ingen större skillnad mot lego. Se till att ha ett bra stabilt underlag bara. Ang beklädnaden är det lika lätt som att lägga klinkers. Jag har en sån trappa, men jag har ingen digitalkamera. /CC
5 svar · 2,5k läst
T
tomtletare: [citat] Och då har du resonerat som ........ plats för utlägg.
5 svar · 2,4k läst
B
Banner: okej ! Får nog ta snacka med någon konsult om detta. Man vill ju vara på den säkra sidan. i mitt fall skall ju bara pelarna bära upp limträbalken och taket. på det kommer det att ligga ett falsat plåttak. Och vi bor ju i östra småland så vi har ju ingen snölast att prata om..
11 svar · 9,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.