6 799 läst ·
1 svar
7k läst
1 svar
Bygga övervåning / lyfta taket
Hej!
Jag har en dröm om att bygga en övervåning på vårt enplans Anebyhus från 80-talet, som står på torpargrund. Grannar med likadant hus, har lyft taket, men jag skulle vilja ha ytterligare alternativ. Jag undrar om det är genomförbart att bygga på en våning till genom att sätta upp nya väggar och sedan återanvända det gamla taket? Om man jämför dessa alternativ, bör man väl få större utnyttjningsbar boyyta vid det andra förslaget än om man lyfter taket (snedtaket begränsar kanske möblering o s v)? Vad kostar de olika alternativen, vilket är mest lönsamt? Hur påverkas taxeringsvärdet? Klarar torpargrunden och väggarna påfrestningarna av en övervåning?
Hälsningar Alexandra
Jag har en dröm om att bygga en övervåning på vårt enplans Anebyhus från 80-talet, som står på torpargrund. Grannar med likadant hus, har lyft taket, men jag skulle vilja ha ytterligare alternativ. Jag undrar om det är genomförbart att bygga på en våning till genom att sätta upp nya väggar och sedan återanvända det gamla taket? Om man jämför dessa alternativ, bör man väl få större utnyttjningsbar boyyta vid det andra förslaget än om man lyfter taket (snedtaket begränsar kanske möblering o s v)? Vad kostar de olika alternativen, vilket är mest lönsamt? Hur påverkas taxeringsvärdet? Klarar torpargrunden och väggarna påfrestningarna av en övervåning?
Hälsningar Alexandra
Det allra enklaste tror jag är att ringa Anebyhus och rådgöra med dem! Återanvända det gamla taket hur menar du då? Ta ner takpannorna och sedan "plocka ner" taket och återanvända takstolarna? Det låter sig säkert göras men det tar TID och ni måste vara rysligt noga med att klä in huset med pressar så det inte regnar in under byggtiden... Om du letar rätt på "Fasting65" så har de en väldigt bra och informativ hemsida om just påbyggnad av våning!Alexandra N skrev:Hej!
Hälsningar Alexandra
Glöm inte att kolla vad detaljplanen för området säger. Du behöver troligtvis även samtycke från grannarna, de kanske inte alls gillar att få ett 1 1/2-planshus istället för ett 1-planshus som granne!
Lycka till!
Klicka här för att svara