1 540 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Krypgrunden...... alltid lika aktuell fråga
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av ett system som heter trygghetsvakten? Det är tydligen ett relativt nytt system som man kan ha istället för en tradionell sorbtionsavfuktare..... Skulle vara intressant att få reda på om det är någon vet om det funkar.
http://www.trygghetsvakten.se/index.htm
/kalle
http://www.trygghetsvakten.se/index.htm
/kalle
Rent teoretiskt fungerar den säkert. Det är den relativa fuktigheten i luften som behöver dras ner för att minska risken för mikrobiella angrepp. Det finns två sätt att sänka den relativa fuktigheten: Antingen avfukta (plocka bort vatten från luften) eller värma upp luften (RF går ner eftersom varm luft kan hålla mer fukt). Den här grunkan gör det sistnämnda. Det gör å andra sidan ett element eller en kupévärmare också... Kanske billigare?
Principen med värmekabel på blindbotten kan möjligen öka verkningsgraden/effektiviteten något eftersom det blir en "riktad" effekt, det är ju normalt bara blindbotten och syll som är av organiska material i en grund.
Det är många i detta forum som företräder principen uppvärmning så detta är inget nytt. Det finns dock något som talar emot denna princip: Under förutsättning att man löst de allra mest basala problemen som att vatten rinner in i grunden eller att markfukt tränger upp underifrån så kommer fukten in i grunden via ventilationsluften. För en sådan grund förespråkar jag att man sätter igen ventilationen och kör en avfuktare under sen vår och sommar då problemen är som störst (varm ventilationsluft kyls av i grunden och blir fuktig). Så gör jag själv, det kostar 200 kronor el om året och avfuktaren kostade 900 pix på Silvan, det fungerar perfekt. På vintern är det normalt varmare i grunden än ute så då behöver jag inte avfukta alls, RF ligger konstant under 70%.
Principen med värmekabel på blindbotten kan möjligen öka verkningsgraden/effektiviteten något eftersom det blir en "riktad" effekt, det är ju normalt bara blindbotten och syll som är av organiska material i en grund.
Det är många i detta forum som företräder principen uppvärmning så detta är inget nytt. Det finns dock något som talar emot denna princip: Under förutsättning att man löst de allra mest basala problemen som att vatten rinner in i grunden eller att markfukt tränger upp underifrån så kommer fukten in i grunden via ventilationsluften. För en sådan grund förespråkar jag att man sätter igen ventilationen och kör en avfuktare under sen vår och sommar då problemen är som störst (varm ventilationsluft kyls av i grunden och blir fuktig). Så gör jag själv, det kostar 200 kronor el om året och avfuktaren kostade 900 pix på Silvan, det fungerar perfekt. På vintern är det normalt varmare i grunden än ute så då behöver jag inte avfukta alls, RF ligger konstant under 70%.
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Trygghetsvakten är ju en ny princip för skydd mot fukt och den marknadsförs ganska starkt. Jag är undrande över att det inte finns någon egentlig dokumentation, inga undersökningar som visar fuktighetskvoter med/utan Trygghetsvakten, inga tester som visar mindskad påväxt. Alla siffror om ekonomi etc verkar vara uppskattade utan något verkligt underlag. Jag är skeptisk tills man fått fram några sådana resultat att visa på.
Du bör nog mäta relativa fuktigheten också. Finns trådlösa mätare på Clas Olson.hakjon skrev:
900 kr låter väldigt billigt. Skulle nog satsa på en lite dyrare enligt Råd o Röns test av avfuktare på www.radron.net/upload/tabeller/2004/nr_1/040113_luftavfuktare.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden