Hej.
Har ett rum i källaren där jag har ett fuktigt hörn. Resten av källaren verkar klara sig bra, nu funderar jag på om man kan isolera med modrän skivor vid den utsatta väggen enbart, Eller är det dumsnålt att göra en sådan punktinsats.

Jag skulle inte göra en punktinsats utan ta det säkra före det osäkra. Men har du kollat att vattnet inte kommer från stupröret?

Funderade också på att göra en "punktinsats" eftersom jag hittade vad som orsakade fukt på vissa ställen i mina väggar. Det var stuprören och två gjutna trappor. Men efter lite övervägande så tänker jag ta tjuren vid hornen och förebygga problem som säkerligen kommer uppstå förr eller senare + att jag kommer att få en varmare och behagligare källare som jag kan inreda när jag får lust eller behov av det.

Läckande skarvar i dagvattenrören tex. pga sättning i marken är ytterligare ett alternativ.

Fukten i vår källare visade sig bl.a. precis som i din. Problemet var helt igensatta betongrör hela vägen runt huset där stuprören ansluter. Att fukten då syns i hörnen är naturligt då vattnet trycks ut i hörnorna där normalt stuprören finns och vattnet hade sedan svårt att komma vidare utan stor del trycktes ut mot källaren och området runt.
Om det är samma förutsättning hos dig så löser du inga problem med punktinsats.

AndersS skrev:
Fukten i vår källare visade sig bl.a. precis som i din. Problemet var helt igensatta betongrör hela vägen runt huset där stuprören ansluter. Att fukten då syns i hörnen är naturligt då vattnet trycks ut i hörnorna där normalt stuprören finns och vattnet hade sedan svårt att komma vidare utan stor del trycktes ut mot källaren och området runt.
Om det är samma förutsättning hos dig så löser du inga problem med punktinsats.
Utgår man från Murphys lag vilket jag alltid gör när det gäller huset så finns det inga genvägar. När man väl utfört en fullgod dränering så slipper man ha det gnagande i huvudet hela tiden typ "att man borde nog ha..." eller när det väl händer nåt "varför gjorde jag inte...".

Kanon tack för tips och förslag äntligen en sida på den här jxxxa maskinen där man kan få lite nyttig information från verkligheten.
Är det ngn som vet priset på podränskivan.. 8-)

Jag har räknat med ca: 250:-/kvm för skivorna med tillbehör som list duk dräneringsrör m.m.
Priser som jag har sett och hört på skivor är 150:-/kvm och uppåt. Beror på vilken storlek man vill ha.
Gjorde en sökning på blocket och fann detta: http://www.blocket.se/vi/7972180.htm?ca=22_s vilket borde bli 200:-/kvm inkl. frakt vilket låter som ett bra pris jämfört med vad som finns här lokalt.
Har även sett privatannonser på blocket där det har varit betydligt billigare men de brukar säljas snabbt.

Ooops, lät lite väl billigt. 500:-/kvm ska det vara istället :-[ :-[ . Så blir det när man är förvirrad ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.