Nej något idealmått finns nog inte, i så fall lyder det nog "så stort som möjligt". Det beror ju på vilken plats du har att anlägga parkering på me. Men räkna att bilarna är 5m långa och 1,8m breda var. Sen vill du säkert kunna öppna dörrarna på bilarna utan att de tar i den andra bilen eller något annat.

Så räkna baklänges, ställ bilarna bredvid varandra och mät helt enkelt. Dina mått beror ju på tycke och smak samt på vilken plats du har att tillgå.

De där betongplattorna går jättebra att använda. Var noga med underarbetet, följ tillverkarens instruktioner.

Enligt min personliga smal så säger jag minst 7 meter brett och 6 meter lång. Helst vill jag ha mer. Uppåt 9x8 eller så.

Beroende på var du bor så tänk på var ev snö ska placeras också

En ytterligare detalj att tänka på, särskilt om det är begränsat med svängrum framför parkeringen, är att utforma "mynningen" så att det går bekvämt att köra in och ut.
Om parkeringen t ex ligger direkt 90 grader mot den väg eller infart man kör på att komma dit måste antagligen hörnet innan vara avrundat för att det ska gå lätt att köra in på den första platsen, särskilt om det det står en bil på den andra.

Staka ut parkeringen och "mynningen" med käppar och provkör. Testa både in och ut, testa båda platserna med en bil stående på den andra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.