Har ett 1 1/2 plans hus med källare men utbyggt (förlängt) med 2,5 meter o där är det torpargrund vilket gör det lite bökigt att dränera...
Dräneringen funkar inte vid snösmältning el häftigt regn då blir det på 2 ställen mörka fläckar på golvet mot ytterväggen ca 1 m2 vardera fläcken trots att det är rätt sandig mark..
Förmodar att det är fuskgjort med att dräneringen inte ligger tillräckligt djupt o
det finns heller inga rensbrunnar..

Vad jag förstått bör man gå ut rätt långt från väggen där det är torpargrund så en fundering som dykt upp är om det skulle gå palla upp utbyggnaden med balkar o gräva ur under utbyggnaden o göra källare (utan värme) där.. :-/ Om det skulle gå vad murar man väggarna med, leka/cement sten??
Samtidigt som markdräneringen görs om tänkte jag även isolera källarväggarna 100 mm o även byta panel o tillägsisolera 2x45 ovan jord
Det extra källarutrymmet skulle då användas som vedförråd, förvara trädgårdsmöbler mm i o bli på 20m2 med 2,3 m i takhöjd vilket inte vore helt fel att ha.. :)

Tror ni det skulle gå o utan att de skulle kosta en förmögenhet el hur ska man göra???

Hmmm ingen som vet o ja som tyckte det verkade gott om experter här.. ;)

Hursom helst lutar de åt att palla upp ubyggnaden o gräva ur o göra källare där nu efter jag pratat med en kompis som är murare på skanska..
En dag för 2 man borde dom hinna palla upp huset på sen en dag för att gjuta golv o han skulle mura upp dessa 26 m2 vägg på en dag till "bra" pris... :)
När det är gjort blir det ny markdrännering o isolering av befintlig källare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.