Jag har ett hus byggt 1979 och har tänkt att se över dräneringen och samtidigt sätta isodrän. Jag har mycket fuktgenomslag i källaren och det luktar en del också. Mitt stora problem är att jag har ett stort fukttryck från en sida av huset och på denna sida ligger min carport med gjuten sula. Jag har fått ett pris av en entreprenör och det hamnade på 92000+moms, då ingår byte av dagvatten, ny dränering och isodrän 50-55 kvm. Skulle han också såga upp sulan i carporten och lägga ny dränering och isodrän den sidan skulle det kosta 16-20000 kr (+moms ) extra. Min fråga är om detta pris kan rimlig(jag tycker det låter dyrt). Min andra fråga är om man inte kan lägga dräneringen utanför carporten istället. Mitt hus är 12x8 m och carporten täcker 6 m av den ena kortsidan. Det är lätt att komma åt runt hela huset så det är bara att börja gräva.

Tycker det låter hutlöst dyrt! Här i trakten tar entreprenörerna ca 2000 kronor per löpmeter för det jobb du beskriver, inklusive moms! Jag fick just idag en offert på 23 löpmeter dränering med Jackodren, inklusive allt som ingår (dagvattenledningar, höjning och rensning av dagvattenbrunnen, allt material som behövs inklusive borttransport av överblivna massor)

Vi har också ett 12*8-hus och har inte tänkt att dränera den gavel där garaget är, vi har iofs inga fuktskador på den sidan heller, men om jag var er så skulle jag nog chansa på att det klarar sig om ni dränerar resten samt tar hand om dagvattnet alt ytdränerar kring garaget.

Vilken trakt bor du i? Jag bor i norra Skåne. Anledningen till att det är så dyrt kanske är att han inte vill ha jobbet.(För mycket annat att göra)

Jag bor strax söder om Linköping. Det är nog bra att ta in offert från minst två entreprenörer, så att man inte råkar ut för någon som tar en rövare...

Idag var en entreprenör och tittade och han sa att det skulle kosta 1875 inkl. moms som mest per löpmeter. Jag vet också att företaget är seriöst så nu är det väl bara att sätta igång med att riva altanen och sen kan de komma och gräva. Han föreslog att man skulle dränera runt carporten och fylla upp med makadan. Gör man på detta viset borde en stor del av fukten försvinna.

Grattis! Det var ju ett bättre pris!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.