Ska förlänga huset(byggt -39) med några meter, befintlig grund är källargrund. Grunden under nya delen ska vara krypgrund.
Min fråga är hur man gör i skarven mellan de olika grundtyperna?

Den nya grunden lär ju röra sig mer antar jag, den gamla har väl "satt sig" färdigt efter nästan 70 år...

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Hur tänker du utföra den nya grunden? Du skriver krypgrund, men hur har du tänkt med förebyggande åtgärder mot fuktproblemen som det innebär med krypgrund? Det är konstaterat i många forskningsrapporter att det ofelbart uppstår fuktproblem i uteluftsventilerade krypgrunder. Det finns även mycket skrivet här på forumet i ämnet att läsa.

Men till din fråga, om du ändå tänker utmana naturlagarna. Du behöver inte fästa ihop gruderna, utan anslut bara den nya muren mot den gamla. Se till att padda ordentlgit där den nua grunden skall stå.

Ok, tack för svaret på frågan, ordentlig paddning ska det bli!

Vad gäller krypgrunder så är jag fullkomligt medveten om riskerna, har läst och läst och vägt nackdelar mot fördeler osv osv.
Eftersom min nuvarande källargrund sticker upp ca 8 dm över mark så är platta inget alternativ, och en större källare än vad jag har är jag inte intresserad av att bygga.
Så krypgrund känns som enda alternativet...

Det kommer att grävas ner till ca 1.20 där sockeln kommer att gjutas, sedan kommer det att fyllas ut med dränerande material varav de översta 50 cm kommer att bestå av singel, makadam eller liknande, detta lager kommer att formas så att det sluttar ut mot grundens ytterkanter och på toppen lägger jag ett lager isolerande cellplast toppat med åldersbeständig plast.

Vad gäller ventilationen så är det närmast liggande alternativet just nu en lösning med en tät grund med avfuktare installerad. Likt denna lösning:
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=94

Men om det finns förslag på hur man ska lösa mitt grundproblem med annn lösning än krypgrund så tar jag tacksamt emot förslag, det är den där biten som den befintliga grunden stick upp över mark som är problemet...

Alternativet som jag ser är ju att helt enkelt fylla upp där du ska göra utbygget och sedan gjuta platta, svårare än så är det inte. Det blir inte heller så vansinnigt mycket. 80cm är skillnaden nu; räkna bot 10cm betong, 20-30cm isolering, 15cm makadam och du är uppe i 55cm.

Har du räknat på kostnaderna för de olika alternativen? På vilka grunder rent ekonomiskt kan du säga att krypgrund skulle vara bäst. Räkna för krypgrund allt murningsarbete, putsning, det extra bjälklag som behövs, avfuktare mm. Dessutom tilkommer ju en nätt driftskostnad för avfuktaren som kommer finnas kvar i all evighet.. För platta räknar du uppfyllnad ca 40cm (vanliga schaktmassor räcker),isolering (inkl L-element), armering och betong.

Att installera en avfuktare i krypgrund tycker jag är samma sak som att ställa hinkar på golvet istället för att täta taket när det regnar in..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.