Kapten_zanden
Kapten_zanden: Asfalt brukar kosta 120kr-150kr plus moms / kvadraten lagt, packat o klart. Tillkommer gör etableringskostnad c:a 2500-3000kr plus moms. Dessutom krävs ju ofta justering (shakt och bärlager) det brukar kosta 45-50kr kvadraten. Ska själv göra om uppfart o parkering och letar efter lämplig kombination. Ska jag välja 2 olika firmor, en som lägger asfalt och en som gräver ut och lägger
2 svar · 5,6k läst
D
Danne_Bobo: Tack för ett bra tips. Dock så opponerar jag mig emot priset VS min tanke. Jag har samma tanke på att skicka in uppvärmd luft men nyttja befintlig spillvärme i pannrum & då hamnar min kostnad för fläkt + x meter spirorör på c:a 1500 kr? Visst bör detta väl bli samma sak eller....!?
2 svar · 1,7k läst
G
Gustaw: [citat] Även jag är i denna situation jusst nu med dränering av hus på berg... Det finns lite olika tätmetoder... Isodrän har sin Barrapren Gummiasfalt, platon har motsvarande flytmembran. Men jag är osäker på om det verkligen fungerar... Att täta mellan berg/grund tror jag är svårt... Vatten letar sig alltid fram! Finns det någon med erfarenhet av detta?
4 svar · 2,3k läst
·
J
Jolly_Roger: Asabra! betäller kåk i morrn
2 svar · 1,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Håller själv på att projektera c:a 100m[sup]2[/sup] gatstensuppfart+gångar och är i skedet att bedömma arbetsprover från stensättarna (åka runt och inspektera). Vi skall lägga med de klasssika bågarna och detta är något som kräver en kunnig hantverkare. Som jag har förstått det blir resultatet bäst när man sätter i flis och fogar med stenmjöl + flis. Det behövs lite
1 svar · 6,3k läst
F
Farzan: Jo, det är i alla fall vad som brukar rekommenderas. Jag har gjort det själv i ett liknande projekt. Har ingen erfarenhet av hur det kan bli om man inte gör det men geotextilduken som brukar användas är inte särskilt dyr, så det finns ingen större anledning att låta bli.
1 svar · 6,0k läst
C
caradan: Har nu satt in mätare i min krypgrund och de visar på 88 resp 93% RH i grunden! Inte konstigt att allt inte står rätt till där nere. Har även fått hem trygghetsvakten så nu ska den in. Ska bli spännande att se om det hjälper. Återkommer med mera info om och när man märker skillnaden.
0 svar · 2,0k läst
B
bummse: En konstig fråga men hur kan dom vara varmare ???????????????? :-/
3 svar · 2,9k läst
B
bummse: [citat] Tack :(
3 svar · 4,6k läst
N
norrbottenstorpet: Ska bygga en liten farstukvist till vårt torp/gårdställe i Norrbotten. För att det ska stämma i stil måste vi självklart anpassa grundläggningen av denna farstukvist till det övriga huset, dvs det ska vara grund med natursten och synlig handbilad syllstock. Farstukvisten blir ej uppvärmd utan kall. Jag har några frågor. - Var får man tag i huggen sten till sådana jobb nuförtiden? -
0 svar · 2,1k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: [citat] Jo, tänk för att det göööööör man! :) http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13777/2#2
5 svar · 3,3k läst
G
Grundlig: I vår kommun kostar det en förmögenhet att bli av med rötter då man jämställer dessa med impregnerat virke som måsta fraktas till anläggning för destruering. Enligt kommunen innehåller rötter tungmetaller mm och får därför inte eldas upp.
19 svar · 2,4k läst
P
poiu: Var går gränsen mellan en krypgrund med ventiler och en plintgrund? Har man tillräcklig ventilation i grunden så kommer inte klimatet i grunden att skilja sig från uteluftens. Och den lilla mögelpåväxt som är oundviklig även på betong pga att det med tiden fastnar organiskt material ger inte upphov till något obehag. Praktisk erfarenhet har dock visat att det ibland inte fungerar med
11 svar · 9,5k läst
P
poiu: Spolfirmor brukar ha kameror.
26 svar · 6,1k läst
·
M
msFalke: Måste bara skriva en liten uppdatering på hur det har gått! Det visade sig att det fanns en dränering sedan tidigare, med platonmatta ca ½ meter under markytan och utan list! :o Inte konstigt att det blev fukt på källarväggen för minsta lilla regn. Varför göra ett jättejobb och gräva runt hela huset om man ändå inte tänker göra allt ordentligt? Ett stuprör var mynnade ut i ca ½
9 svar · 4,6k läst
Milkshaken
Milkshaken: Om man öppnar för mycket så kommer det in en massa uppvärmd luft utifrån och möter den kalla marken underifrån. Då bildas kondens. Grejen är ju att man måste få varmt i grunden för att kondensen ska försvinna, du kan inte ventilera bort det endast. jag fick svar från en kille i Ljungby om Solarventi att det går att förlänga ,dock måste man sätta en extra fläkt i
5 svar · 3,2k läst
G
gromit42x: Tack för infon. 6 tum blir ju ca 16cm så jag kör nog på det jag också. Man vill ju ogärna gräva upp igen... Min brunn/sandfälla är fallfärdig och måste bytas ut. Det blir nog en i plast ifrån Wavin. ca 2m hög, 35cm i diameter med 70l sandfälla. Förutsatt att jag får ner den så långt i backen vill säga. För att kunna koppla på dagvattnet till avloppet (stockholm vatten har
17 svar · 5,8k läst
·
M
Magnus_Nordmark: Jag håller med föregående talare... Du kommer få skotta åtmindstone 1-1,5 meter. Visserligen kan du låta betongen flyta ut till kortsidan, men med självkompakterande betong kommer du behöva lägga ut otroligt mycket innan det ått din bortre kortsida. Konsistensen är bara lite tjockare än filmjölk. Men ingenting är omöjligt och ditt projekt kommer lösa sig bra, men förbered dig på
4 svar · 1,6k läst
M
Moelk: Har bytt avlopp och ska gjuta till helgen. Jag har gjort följande: 1: Grävt ur ca 40 cm och fyllt på med 30 cm singel, toppen på nya avloppen är synligt. 2: Slagit i expandespik ca var 30 cm i plattan för bättre fäste för betongen. 3: Sedan kommer jag lägga armeringsnät i betongen.
6 svar · 2,4k läst
D
dejmon: Jag anser iaf att 3 meter är fullt tillräckligt, om du kan ta 3 meter åt det håll som lutar bäst ut från huset är det ju en ytterliggare säkerhet. ..//N
4 svar · 3,5k läst
M
mats_h: Tack för alla svaren! Önskar att vår ekonomi medgav sluttningshus men när jag räknar på det får jag det inte att gå ihop, detta tack vare de extrakostnaderna som källargrunden medför. Vi skulle få lov att spränga ca 200 kubik och då ca 1-2 meter ifrån ett beffintligt hus, vet inte ens om det är möjligt att spränga så nära utan att skada det beffintliga huset...... :(
5 svar · 2,5k läst
A
AndersS: Vart är den gamla dräneringen ansluten?
2 svar · 1,0k läst
A
alje: :-/Hej ! Jag har bilat bort källargolv från 50-talet som hade någon sorts dräneringskanal gjord av tegelrör ! Jag undrar om det skulle vara värt att dränera under det nya källargolvet då jag ska lägga in vattenburen golvvärme samt byta avlopp. Det börjar bli riktigt fuktigt redan 1 dm under den tidigare nivån för golvet ! Huset är dränerat för övrigt ! Hoppas på svar Alje
0 svar · 1,5k läst
M
Magnus_Nordmark: Hej! Jag har gjutit en hel del (ca 20st) plattor av olika storlek (70-500 kvadrat) med självkompakterande betong. Sammantaget är det ruskigt bra på många sätt. Tack vare att den är mer lättflytande är det lättare att få en jämn yta över hela plattan. Man slipper även att gå med vibratorn vilket knappast är en ergonomisk dröm. Till vad man bör tänka på hör att
6 svar · 14,1k läst
A.Nygren
A.Nygren: äääh, va fasen, jag får väl rota fram fakturan då ;) Tada! Nu ska vi se sa den blinde till den lame. 120,36 ton á 90kr 11st Gänstål M12 á 64kr (framtida monteringskit för altan/trädäck) mottagning upppackning & komprimering av extra fyll. 90m3 á 25kr + moms :) Inte direkt billigt, nej.
14 svar · 7,9k läst
R
rollo: Glad att jag kunnat vara till någon hjälp. Jag märker att diskussionen om problemen med krypgrunder och fukt är förvirrad då problemen kan vara helt olika. De ekonomiska intressena som finns har bidragit till att blåsa under förvirringen och skapa oro. Jag skulle vilja göra följande uppdelning med förslag på lösningar: 1. Lukt. Behöver inte ha med fukt att göra. Kan lösas med
8 svar · 6,9k läst
·
G
Gustaw: Det beror på vad man vill åstakomma.... stänga inne fukten eller släppa ut den? Man kan lägga en dränering på insidan källarväggen om man inte kommer åt på utsidan.
1 svar · 3,1k läst
L
Linnex: [citat] Fick pris idag på 150 kr/ton för 8-16 + moms inkl frakt vid 30-35 km enkel väg. Motsvarar runt 2100 kr för 10 m2 vilket är ett lass.
1 svar · 4,9k läst
M
Magnus_Nordmark: Jag har då aldrig hört om att man har "vattentät" betong i vanliga hus på mark. I och med att du har tätskikt på plattan så tycker ju inte jag det borde behövas. Vad tycker ni andra? Förresten, när det gäller makadamen du lagt under plattan: Hur har du dränerat området? För jag antar att det finns ett utlopp för vattnet?
1 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.