Grund & Markarbeten
Benny_Steen: Jag håller på att bygga ut garaget och det gamla golvet består av betongplintar som jag sedan gjöt betong inuti. (ett älsbyhus garage). vattenburen golvvärme naturligtvis ;-) Nu gjuter jag ett konventionell platta med kantelement och 20cm markisolering under, govvärme även här. Garaget skall bli helt öppet mellan nya och gamla plattan. Fogen mellan det gamla och nya golvet bör ju vara
Benny_Steen: Såg lovande ut först med 73;-/skiva , men jag ringde och kollade , priserna var per m2 och inte per skiva som man kunde föranledas att tro på deras webbshop. Så byggvaruhuset(bäcklunds) här i stan(Umeå) är fortfarande billigast med 58:- /m2 för 100x 1200x600 skivor. inga flera tips, skall nog beställa nu i veckan.
bergholm: Om man skulle anlita en hantverkare till att gjuta om väggen. Vad skulle kalaset sluta på då månne? Det rör sig om ca 10m med en höjd på 2m.
caradan: Hade gammal markisoolering som var jätte blöt som vi tog ut isamband med plastläggning av grunden. Men behöver nu lägga dit ngt nytt som håller vattnet frost fritt på vintern. Kan man lägga vilken cellplast som helst eller finns det speciell som är anpassad för ett fuktigt klimat?
dejmon: Vädret avgör en hel del, det ska inte få brinna ihop för snabbt ! med dagarna som varit nu är nog risken stor ! man riskerar onödiga sprickor då ..//N
antelund: Hej! dränerande lager (makadam) -> form -> isolering (cellplast) -> armering (nät och järn) -> betong. Använd leccablock med isolering (isoblock) och fuktskydda med pordränskivor istället för platonmatta (extra värmeisolerande effekt). Tips: Om du själv tänker bygga formen, fäst brädorna utifrån och in. Det blir liksom lättare att ta bort formen sen! Bör läsas:
gromit42x: Jag har samma problematik och har rådfrågat Isodrän. Se deras förslag i min tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13113/30#30 -h
Mats: Fyllhamare även kända som pärhackor är kanon men dagens modeller är inte helt bra. Hadde "snyft" en bättre förut som hadde bladet mera nedåtvinklat så den tog aggresivare i backen. Förvisso går väl detta att fixa även på en ny om man nu råkar ha en gassvets att värma lite med
anaitis: Var bor du? Det frostfria djupet varierar! Sulor/plattor: Du kan göra precis som du tänkt. Antingen en långsträckt eller flera mindre. Funkar lika bra.
Skyflakes: Hej! Jag lät en entreprenör gjuta mitt betonggolv. Det blev misslyckat eftersom det blev mycket skrickor. Som ett spindelnät. Ytan i övrigt är ok förutom sprickorna. Vad ska man göra nu. Entreprenören putsade i betong men det försvann efter några månader. Nu har han testat en sk. elastisk fog i en spricka. Men det ser också illa ut. Och det skulle ju ta en lång tid att bila upp alla
rollo: [citat] Hur vet du att den fungerar? Vilka mätningar har du gjort? Vad hade du för problem? Hur länge har du haft den?
Magnus_Nordmark: Precis. Under plattan räcker det med S80 eller S100 om cu vill vara säker. Ofta använder man S100 under kantbalkarna också. Annars blir det någon form av cellofoam eller liknande. Andra än jag är duktigare på kvaliteterna..
paller: :)Tack så mycket för ditt råd och din kunskap, ska nog följa det, låter ju onekligen enklast så. Idag finns det inga problem i grunden vad man kunnat se, så då avvaktar vi. Hälsningar och TACK /Petra
fremag: Tack för tipset! I mitt fall är det bara ca 0,5 m intill husgrunden och inte avsett att gå på. Viktigast är att det ser snyggt ut och håller markduken på plats. Jocke, såg på din hemsida att du satt tryckimpregnerat som kant. Är det en vanlig trallplanka AB eller har du klass A impregnerat?
ByggaNytt: "Radonslang" (50 mm dränering) under nedgrävning: http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/radonslang/ Radonmätningen visade förresten på 40 Bq i årsmedelvärde i sutterängplan så slangen lär ju inte behövas, men vem visste det då..... ;)
Sylvester: Japp vi ska göra allt inkl material. Tack för svaret! Någon annan som har erfarenhet av att lägga servisledning med avseende på kostnad?
Funkishus_-36: Jag skulle oroa mig mer för varför det ser ut som det gör. Varför sitter listen fel? Är det klåpare som har varit i farten? Har dom gjort dräneringen rätt när dom inte ens kunde sätta mattan rätt? Mattan flyttar inte på sig av sig själv, den sätts fast på väggen. Har det hänt något när dom har återfyllt? Jag vill inte oroa dig men jag blir alltid misstänksam mot saker som är
Pedda_P: Hmm, bra ideer, har en bra bit tryckat 95x95 stående i ett hörn här, jag jackar ur och lägger i en bit regel där så det blir som ett "T", kan ju både vattna och stöta sen, borde räcka
Custom: Nu har grävmaskinen varit här och gjort sitt jobb.... Nu ska jag börja fylla upp och förbereda för gjutning av plattan till mitt garage. Tänkte lägga hyttslagg 0-30 först för att fylla upp schaktbotten till lämplig nivå, sedan 10 cm 8-18 tvättad makadam och sedan plattan på det, med isolering och allt sånt förstås... Funderar på var jag ska lägga geoduk, under hyttslaggen,
Robert_Maria: Om du komprimerar där du lagt avloppet så tror jag att det är risk att du skadar det. Det är ju inte speciellt mycket massor ovan avloppet. När vår grund gjordes i ordning så komprimerades (mig veterligen) inte materialet efter att avloppsrören hade lagts i. Om de körde vibbran över så var de bara snabbt i så fall. Jag misstänker att det är som du själv skiver att belastningen
Milkshaken: Hej skadar ju aldrig att isolera med ISODRÄN skivor , verkar som att du har lite komplicerat hos dej, men vaddå.... Isolera och du har en friskare grund lång tid framöver.... Kolla om du har plats för en SOLARVENTI... Alltså en solluftfångare,,,, den avfuktar och värmer en del av utrymmet... http://www.aidt.dk/svensk/hovedsite.html Jag ska själv montera in en i min krypgrund och en i min
blomman12: Hej på er! Har ett gammalt hus byggt '37 i mycket kuperad terräng i Huddingeområdet, vilket gör att tomtens sträckning måste göras om för att passa t ex Älvsbyhus. När jag begärt in offerter för renovering och ut- och ombyggnad har jag fått frågan, som jag själv tänkt också, att riva, bereda och bygga nytt. Kan någon där ute tala om för mig var jag skall vända mig för att
dallaspb: Det är jordgolv, 30 m2, avloppet ligger 1,5 meter upp på väggen vatten finns neddraget men måste givetvis kopplas på. Jag hade nog tänkt migrubbet, bastu, bubbepool och glovvärme, men var väl mest intresserad av en kostnadsuppfattning rent från utrustningen. Jag har tänkt att leja ut allt, det går för långsamt annars.... [citat]
tomtletare: Sorry var lite otydlig. För nät är det normalt två rutor (+ någon centimeter) i skarvlängd. Det andra jag skrev gäller alltså för lösa armeringsstänger. Nät har alltså kortare skarvlängd än lösarmering trots att tillåten dragspänning är ~densamma, detta tackvare de svetsade tvärstängerna.
Byggare_Jonas: Om dräneringen fungerar så tycker jag inte att ni ska gräva upp, källaren går bara 1m under mark och källaren är torr? Då har ni förmodligen 1,5m källarvägg ovan mark? Det är den delen jag hade isolerat om jag hade varit i er situation (Har själv bara platon på utsidan och INGEN ;) isolering på insidan). Har för mig att det finns sk. sockelelement som man trycker fast på utsidan,
Mike_x: Vi har nyligen rivit ett 1 1/2 planshus. Vi annonserade först ut huset på blocket (bortskänkes) för att kunna få någon att plocka ner huset (timmerstomme, dock stående). Detta gav ytterst blekt resultat. Fick visserligen några svar men vissa trodde att tomten ingick :) Eftersom det inte gick annonserade jag ut delar så att folk fick komma och ta/köpa det som var något att ha. Genom
bmx: jag trodde det skulle bli ca 30-40 m3 men efter sprängningen blev det nog snarare 200-300m3. Det blev så in i helvete med sten... Kostnad ca 10 arbetsdagar totalt för borrning, spängning + schaktning men då hade jag en riktigt effektiv sprängare.