Grund & Markarbeten
anaitis: Det går säkert utmärkt som du föreslår med en tunna. Det beror ju lite på hur lång mur som ska avvattnas. Ibland kan man klara sig med att dra ut dräneringsröret/slangen utanför/nedanför muren, kanske på flera ställen om det är en lång mur.
Fein: Ok tack för svaret. Tror att det är svårt att riktigt förklara hur det ser ut idag, men om jag formulerar mig såhär: Om jag skall göra en tillbyggnad till mitt hus som kommer att stå på plintar med ca 2m mellanrum. Plinthöjden ovan mark kommer att vara ca 80 cm. Marken där huset kommer stå är då gräsmatta. Hur skall jag bereda marken? Det kanske räcker med att lägga en plastfolie
matbr107: Som sagt alla tips välkomnas. Sprid gärna ryktet i Brånnestad så kanske vi kan köra ett större uppsamlingsrace.
Mats: Ingen anning om hur nära man kan lägga, själv har jag ju diken på två sidor av tomten och en "liten" höjdskilnad från huset ned till ena diket på ca 4-5 meter
funk: Det är bara ett par centimeter ner till den gjutna ytan under sulan. Jag tror jag behöver de centimetrarna för att få fall längre bort. Att få ner rören längre innebär att bila bort den gjutna ytan, men det är troligtvis sprängsten som går in under sulan under betongen. Alternativt att gräva ut mer och lägga ytterligare rör längre ut. Där ligger det halvmeterstora sprängstenar
Sylvester: 200 mm är ok. Men 300 mm ger givetvis mindre värmeförluster nedåt. Nu bygger ni i skåne och där räcker det med 200 mm. I vårt fall krävde vi 300 mm av vår hustillverkare. Isolering kostar inte många kr. Har sett många skräckpriser som folk uppgett på detta forum, men faktum kvarstår att cellplast kostar inte många kr.
navgha: [citat] jag är inne på samma tankar. behöver ca 70 meters fristående mur 1,2 hög runt trädgården på baksidan. (ingen bilväg, så minimal belastning )Enligt maxits hemsida skall 0,35 x höjden vara under mark. I mitt fall skulle det innebära att två block försvinner under marken (3,2 block per meter.) det känns som bortkastade pengar. Kan man gräva ut till sanden, fylla upp en bit
fredand44: Hej! Vi ska bygga ett garage på 30 kvm och vi behöver tips för hur grunden ska läggas. I garaget kommer vi ha en minder tvättstuga. Därför behöver vi både vatten och avlopp. På följande bilder ser ni hur det ser ut idag. De röda strecken anger ungefär vart väggarna är tänkt att gå. De blåcirklarna är avlopp. Det i mitten är för garaget vid avrinning för snöig bil. Det ute i
Mats: En plintgrund isolerar lite sämre men lämmnar du den öppen så att luften kommer åt under så har du ju inte några fuktproblem heller så jag skulle gå på plintar för en gäststuga
Karkulla: Hallå! Om några dagar kommer betongbilen och fyller ut utrymmet mellan Alba-kantelementen på min tomt. Just är jag lite förvirrad över hur jag ska armera beroende på att jag har fått lite motstidiga bud... Läget just nu är utställda Alba kantelement på ett avschaktat och tillplattat underlag, Lecakulor fyllda till 3/4 av höjden, plastfilm och direkt på plasten utlagda
Robert_Maria: Jag skulle tänka mig att det är lika bra att använda sig av så kallat 0-200 material till att börja med. Detta skall vibras och skapar en tät bas som du sedan lägger singel på som också vibras. Därefter lägger du ytterligare ett lager finara material på som du bygger grunden på. Så gjorde de iaf när de gjorde vår grund i förra veckan.
Severus: Vi måste ju påla på tomten :( Fick igår prisuppgift på måttsatt pålplan och nya konstruktionsberäkningar på plattan inklusive ritningar. Detta landar på 17.000kr ex moms och ritningarna. :o Låter svindyrt i mina öron. För VAD? En ritning som tar några timmar?? Fattar inte vad som de ska ha 17.000:- plus moms för.... Är det kanske billigare att låta en pålningsfirma själva fixa
Bananen: Det ligger där omkring 300 000 kr ungefär beroende på vad man väljer för golv osv... Man byter alltid syllen och minst en 1/2 meter i väggen vid sådana mögelsaneringar. Jag har 6 st bekanta som gjort det här. Man kan ju riva ut själv men montering och syll och väggreglar bör nog man leja ut. Är det ingen panik eller att ni hemskt gärna vill ha huset så välj ett annat. Tänk på
havoline: Jag ska påla min grund. Till mitt hus ska det vara en krypgrund. Frågan är, jag har pratat med en byggingengjör och han säger att jag måste gjuta en platta som jag sen murar på. Jag hade tänk att bara gjuta en sula som är 500 x 200 och som är armerad med ett anta armeringsjärn. Är det så att jag måste gjuta en platta?? Om inte, hur mycket armerning behöver man i sulan.
TorpAnders: Såna småbitar tar du lätt med en säckkärra! Rulla på'n å sen ä de ba å åk! Annars tar du dom med släggan behövs inte eldas på sånt smått... Lägg upp dom på något som svarar och ger en "brytpunkt" tex en av de andra stenarna så går det geschwint!
synpunkter: Räcker och räcker, man får väl göra en avvägning, särsklt om man har mycket berg nästan i dagen. 20 cm var standard länge, nu verkar det vara 30 cm. Hur mycket bättre 30 cm är än 20 och hur mycket sämre 10 cm är än 20 går väl att läsa ut nånstans.
byyga8hus: Jag hade tänkt att göra enl bifogad skiss. // Johan
gogu: Min bror håller på och bygger ett garage med källare. Han tänker gjuta en platta(Valv) till markplanen och ha golvvärme där. Han tänker inte isolera källargolvet det verkar ju onödigt där skall han inte ha nån golvvärme. Men till frågan hur skall man få till nån vettig isolering av utsidan av den övre plattan?? Den plattan kommer på vissa ställen ligga ovanför marknivå... På
_Valle_: En till fråga som uppstod när jag funderat ett tag ! Någon skrev tidigare att det kan bli dyrare att påla desto fler vinklar man har på plattan ? Det skulle krävas fler pålar förstod jag det som ? Jag har nämligen tittat på en del hus med utbyggda "burspråk" eller "verandor" (eller vad man nu ska kalla det), där plattan då sticker ut max 2 meter just vid burspråket... T.ex. som det
davva36: :) Hejsan! Jag hade tänkt gjuta en platta på 6*4m till ett uthus/kallförråd. Min fråga är : Räcker det med att fylla med dränergrus under och sedan gjuta eller behöver man plast och isolering.Tacksam för svar. Ps Har bra sand/sten mark där jag ska gjuta.
Hasseman: Huset är sålt nu :D Besiktningsman var hit, och vi hade fukt i väggarn i källaren. enligt bes.mannen var dränering inte brådskandde
Custom: Var kan man hitta en karta över vilken typ av mark man har på tomten? Eller måste man beställa en geo-undersökning. Ska bygga ett garage på ca 70 kvm och skulle gärna slippa den utgiften...
Zunken: Hej! Hur gör man en form för stödmur mot berg som lutar ca 30 grader. HAr fått tips om att sätta xxmm järn med ca 30cm mellanrum. Mot dessa fäster man sedan formen med hjälp av distanser..? Själva formen är tydligen enklast att bygga med lösvirke och inte skivor. Muren blir 6m lång och ca 70cm hög på högsta punkten men snittar nog bara ca 40cm, Hur bred bör den vara för att tåla
LyckeKonsult: T.ex. Tenotejp: http://www.mataki.se/template/T036.asp?id=1364&lang=1
IngeSnickare: Tror att jag greppar det hela, bara att ta hem järn och börja... Visserligen upplever jag din beskrivning 90 grader fel utifrån min tanke, se bifogad bild. Tack för hjälpen!
leffe6: Om ett par veckor kan du hämta lera på min tomt.. Svagt lagrad morän som inte går att bygga på. ca 150kbm .