Grund & Markarbeten
Trouble: Använder du en betong som är vettig att arbeta med (K30 16sten fullflyt / halvflyt med extra vatten), förutsatt att du inte ska vibrera, så flyter kulorna upp. Vad du borde fråga är snarare; kommer frigolitkulorna ställa till problem när jag ska slipa min platta? -Nej.
klaskarlsson: [citat] Om du har lera som underlag är ju plintar lite vanskligt. Å andra sidan är det ju bara en sommarstuga och inte en stor tung betongvilla direkt :) Jag skulle ha grävt ut lite större diameter på hålen och sedan packat ned massa singel ordentligt med en tung stöt, och sedan gjutit en rejäl sula på det innan själva plinten. Då har du en större yta som kan ta upp trycket från
Philler: De kanske isolerar golvet också, för golvvärme är strålningsvärme, som värmer lika mycket ovanför golvet som under golvet
Mats: Det är en variant. I sådanna fall lägger man sådanna och sen tex 8-16 grus ovanpå så att vattnet lätt kan nå dräneringsrören. De där rännorna du var inne på fungerar också men blir det lite mängder så blir nog dränneringsslang plus ett lass grus betydligt billigare. Det ska läggas lite geoduk runt också så att sand och lera inte täpper till dräneringen
David_Berglund: E absolut ingen grund eller betongexpert, men den tyngden du beskriver på angiven yta ger en en spänning på knappt 30kPa, så enligt din spec ska juh isoleringen klara det iaf.
gromit42x: För den vertikala sprickan borde du nog använda någon form av putsnät under. Annars kommer det antagligen att spricka upp igen. -h
Nilsson2: Nu vet jag inte om du tänkt gjuta eller bygga på annat vis men det finns lite inspiration att hämta på Google Bildsökning om du söker på "concrete steps" eller "stone steps".
GreenTurtle: Går det lika bra med sandlådesand då? Var ute på Flisby och kollade och de hade en speciell ogräshämmande fogsand från Dansand som kostade 129 kr/säck. Lite väl dyrt kanske. Förmodar att en hel del av denna sanden kommer att rinna bort då det regnar och man måste fylla på nytt
Xiter: För markisolering krävs en annan kvalitet än vad som normalt behövs till exempel för isolering under platta på mark. Skivorna ska ha en mycket låg fuktupptagning. Detta pga risken för frostsprängning. Exempelvis Jackofoam XPS200 eller motsvarande är ok. Jackon
Click: Ehhh jag menar förståss nedanför och inte under sockeln :)
xsarjos: Det är bara ett rum i källaren som har isolering med blåbetong så jag är inte så orolig för detta. /Roy
Fotografen: Har också hört från "di gamle" att tegel "suger" bättre, men kan inte verifiera varken det ena eller andra. Hursomhelst, det uppenbara är att plast är billigare, både själva röret och jobbet med läggningen går fortare...
IP07: Vore också tacksam att få erhålla några bra och PRISVÄRDA tips på någon som man kan kontakta för att lägga plattor samt asfaltera nedre delen av min carport villauppfart. Nuvarande består av grus (och ogräs!) samt enbart nedre delen är asfalterad. JAG BOR INOM HANINGE KOMMUN. Att: "Tacoman" men även Ni andra på forumet: om Du/ni har fått tag på ngn som Du var nöjd med vore jag
rillle: Jag håller på och ska inreda ett rum i källaren till tv-rum. Jag har kollat på olika lösningar för att inreda rummet och kommit fram till detta. Vad tror ni om det? Källaren är nydrenerad för c:a 5 år sedan, troligtvis oisolerad. Nu är den torr och fin. Gjorde ett test med att tejpa upp plast mot väggen ett par dagar. Det gav ingen fukt mot plasten. Har hittat denna lösning Isolera
magric: Tack för input, Jag tror att sockeln idag är putsad med betong, vilket är bra och tätt sålänge det är helt. Då vi har garage i källaren har putsen i balken ovanför garageporten spruckit med följden att fukt sugits in på väggen och färgen har lossnat bakom elementet innanför balken. Då cement spricker blir det sprickor rakt igenom ooch därmed otätt. Jag skall knacka bort så
rollo: Din RF är ju i det intervall där det skall ligga. Att ligga under 65% ger ju bara en högre energiåtgång till ingen nytta. Amcor DC10 är ju en ganska liten avfuktare vilket kan förklara att den måste gå ganska mycket. Men det verkar ju som att den klarar sitt jobb. Om du har ett nybyggt hus kanske det också förklarar att fuktbelastningen är extra hög nu. Jag har en KCC520 och håller
spocks_beard: Polyfelt TS, säljs av Jehanders. De har en depå längs Örbyleden.
saturnus: Skall huset teglas, sätter man bottensyllen ca 120mm in från kantelementets ytterkant, för att på så sätt lämna plats åt tegel och luftspalt. Teglet kommer delvis att vila på plattan, och medför inga problem för väggens bärighet. Någon plåt skall Du inte använda, då den kommer att rosta bort med tiden. Och så glöm inte de långa rostfria ankarspiken lite varstans i väggens
Ahlbom: Problemet är att det "rinner" inne i berget, det kommer ut genom ett par porer i berget och en spricka. Det finns inget synligt flöde utanför huset på berget. Jag har frilagt hela berget där och gjutit en klack mot huset och lagt dränering samt bara singel ovanför. Så det har blivit en fin grusgång på ena sidan huset :)
gromit42x: Jag är själv en 'isodränare' så jag vet inte så mycket om platonsystemet. Kolla in deras hemsida System Platon® - det kompletta fuktskyddet. Intressanta instruktioner verkar finnas på http://www.isola.se/pdf/Montering%20Xtra%20utsida.pdf och http://www.isola.se/pdf/Monteringsanvisning%20Flytmembran.pdf Bör även gå att hitta mer om du söker på platon i forumet. Lycka till -h
tiggre: [citat] grannen har en 40tals kåk där det är betongbjälklag mellan källare och boyta och balkongen är ingjuten i densamma... blir redigt kallt på golvet i deras vardagsrum vintertid då balkongdelen leder in kyla ordentligt...
Bananen: jag har platon sen 2 år och har 60% nu på sommaren och också 30 & på vintern. Vad ska man göra åt det??
JesperS: Hos oss sattes den i alla fall på gavelsidan mot sprängningen, dock i hörnet längst bort .... varför vet jag inte. Kanske beror på hur berget går ....
axelsson: Funderar på att ha en "grop/sänka" i trädgården och där ha ett lusthus/växthus. Fråga mig inte varför jag vill ha det i en grop - har bara fått för mig det. Funderar på hur man löser med dränering så att gropen inte fylls med vatten och förstör lusthuset. Om jag har en grop så blir det ju uppförsbacke till den dränering som finns runt huset och kan där med inte ansluta till
TorpSara: Jo, hade gärna valt det, men de ville inte leverera det nu i semestertid. :-O Nåväl, nu är betongen här, mitt i spöregnet...
karmajoyst: [citat] Ja det har iallafall inte jag något klart svar till. Men jag kan tänka mig att om man bor i kalla områden så lägger man kanske avloppsrören i isoleringen för att det inte ska frysa i rören. Alternativt om man inte har golvvärme och således inte "strålar" så mycket värme genom isoleringen Två teorier. :)