Grund & Markarbeten
jimnor: Slangen står med lufttryck, och det är ok. Dock så blev gjutningen 1 vecka senarelafgd. Skall nog lägga pressar idag...
aggen: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/16028-pris-pa-lecakulor.html Kan någon svara på om hur man skall isolera med lecan, när kommer cellplasten in???
Spix: Jag behöver en hel del hjälp med att anlägga en grund då det är min första gång. Ju fler svar jag får på frågorna desto bättre. Om ni inte kan svara på alla så ta i alla fall de ni kan så vore jag väldigt tacksam. (Svara gärna inte med länkar förrän punkt 10). Jag ska bygga en dubbelcarport med 1-2 förråd bakom. Jag vill ha en platta på mark under förrådet/förråden och
Mats: Det är att ta i i överkant. På en matta som bara ska jämas till räcker det egentligen med att fylla ut groparna bara men är den i dåligt skick så kan man lägga på lite jord för att tillföra mer att växa i. I ett sånt läge kan det också vara praktiskt att fräsa upp alltihopa och sen planera om så att det blir plant. Du skrev bara att du hadde massor att fylla med så jag utgick
glesbyggaren: Hej och tack för svaren! Överlåtelsebesiktning är gjord (anticimex) som rekomenderade att gå vidare med en fördjupad undersökning av orsaken bla genom att ta prover från golvisolering och golvskivor. Krypgrunden är inspekterad. Där fanns lite byggspill och en gammal ölburk (sannolikt från -78). Marken är delvis täckt av plast (plastvåderna går dock inte omlott överallt).
Per-Erik: jag skulle nog kolla med en murare vad han tror.. Han kanske kan svara direkt i telefon.. Inte kul om det blir sättnings skador eller liknade.. Kanske försäkringsbolaget vill vara med och pynta för en gångs skull?
Dr.SiC: Gjuta kabeln direkt på betongen är inte så roligt så du kan räkna med minst 50% högre uppvärmningskostnader jmf med radiatorer. 2 cm frigolit tar ner förlusterna till kanske 15% och 5 cm ca 7%. Hittar tyvärr inte länkan nu som ger dessa siffor så de är inte exakta, men någon annan här på forumet kanske har??
anico: Har en spricka i mitt källargolv byggt på 30 talet.. vid högt grundvatten sipprar det upp vatten i denna. källaren är oinredd uppvärmd och skall så förbli men det är lite jobbigt att dett blir blött på golvet. vattnet rinner iförsig ut i en golvbrunn men man vill ju ha det torrt. Tänker förstås dränera om runt källaren men kommer inte åt källarväggarna överallt för att kunna
klaskarlsson: [citat] Inklusive tapet i så fall - tapetklister+papperstapet + fukt = mögel. Tapetklister torde ju vara rena rama näringsbadet för mögelsvamp... /K
fredand44: Hej! Tänkte fråga om det är något speciellt man bör tänka på då jag formar makadammet för klacken innanför voten med mackadammet. Jag ska gjuta en platta för ett mindre garage ca 30 kvm och tänker mig att voten ska vara mellan 30 och 40 cm bred. Så innaför denna kommer jag ha en liten förhöjd klack med mackadam. Både klacken och voten ska vara isolerad med extra stark cellpalst,
ylven: Stenkol? Sådant man eldar med? Har svårt att tänka mig att inte det materialet läcker kolväten och/eller tungmetaller om du lägger det i marken.
Jonas_Sthlm: Chansen är ju minimal men jag blir nyfiken om det är han som sålde mitt hus till mig som dränerat fel - vi har upptäckt att han gjort fel på huset vi köpte av honom. Jag vet även att han håller på att dränera om sitt "nya" hus... Järfälla? /Jonas
Spoon195: det lutar kraftigt där jag anlägger mitt garage, så för att spara pengar så har jag fyllt ut med kalkkross...billigt och stenhårt när det blir paddat. Därefter tar jag makadam/singel som är dränrande mvh spoon
jon_h: Vad har du för kantelement? Har du U-element så går det ju bra, men med L-element funkar det ju inte att fylla tjockare än 100 makadam.
saturnus: Jag brukar åka gratis TAXI, Jag menar att taxichaffisen skall köra tillbaka till sta`n ändå, när han varit ute med sin tidigare kund. Och då kan det väl inte kosta något om jag åker med tillbaka. Tycker nog det verkar småsnålt, om man inte kan hosta upp en 500 hundring till ett par 75:or.
Dr.SiC: Lite dåligt med respons här, men jag har iaf bestämt mig för det nedre alternativet. Den nya breddade plattan kommer vara tjockare under muren, ca 15 cm, och tunnare mot gamla plattan, ca 5cm. Jag tänkte inte binda samman plattorna (borra hål för armering i gamla plattan) men om någon har bra skäl till att göra det så är det inte för sent än. Det blev inte mkt makadam under den
Kirsi: Hade samma problem, tills grannen som är markarbetare åt VV sa att det bästa underlaget man kan få för en grusad infart/väg är gammal asfalt, så nu lägger vi gruset på om några veckor.
rollo: Kolla på http://www.energimyndigheten.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12572E6004AA769/$file/alla_avfuktare.pdf eller http://www.radron.se/upload/tabeller/2004/nr_1/040113_luftavfuktare.pdf eller http://www.radron.se/upload/tabeller/2005/nr_2/050203_02_torka%20tvätt.pdf det finns små avfuktare som är energieffektiva, dvs ger många liter/kWh och som kanske räcker. Kanske
aggen: Kan nån förklara detta med att isolera med leca och cellplast. Hur går det till och hur fungerar fuktvandringen, eftersom man säger dränera med leca?
Pipslo: Köpte i vintras ett hus byggt 1965, 1 plan plus källare. Vi visste redan då att vi skulle behöva dränera om och laga grunden då det finns fuktgenomslag i källaren. Efter nu ha bott där drygt 7 månader börjar man fundera på konsekvenserna av denna dränering. Alla andra (5) hus på gatan pålades när de byggdes men inte vårt då det inte behövdes. Nu ser man dock sprickor i hörnen
aggen: Hej, har et hus med kallmur, delvis murad. Jag skall dränera och tänkte samtidigt skapa en krage runt huset med cellplast som håller marken varm och tjälen borta. Jag bor i Onsala (Kungsbacka, Halland). Behöver jag denna krage, vintrarna är ju inte här så jättekalla?
magric: Jag har använt punp i mitt 300 mm rör under en kort tid då dräneringen var halvgrävd. Detta gick hjälpligt med lite mekande med flottören. Dock ej tillförlitligt. Skall man göra en ordentlig pumpbrunn skall nog diametern vara ordentligt tilltagen.
haddirajan: Normalt sett spricker alla nya hus de första åren, och då är det i ytterhörnen man kan se att tapeterna spruckit. Om du får större problem så kan det märkas på fönster när de skall öppnas/stängas och på innerdörrar.
saabstefan: Tack för länken! Jo, allt finns på forumet. Det gäller bara tt hitta det... I länken du skickade så blandas det vad jag förstår ganska friskt mellan lambda och U-värde. Det jag i slutändan är ute efter är såklart om jag ska köra LECA eller ISOLECA i mon fd garagedörr. mvh Stefan
danny_falun: Har precis satt min kantbalk till garaget och innuti detta har jag fyllt upp med ca 20 cm 8-16, behöver jag slå detta? Under detta har jag ca 30 cm med 16-32 som vi slagit en jäkla massa gånger... vad tror ni ?!
Mikael_L: [citat] I normalfallet håller jag med dig om dräneringen men Crischnak´s platta ska gjutas inom befintliga kantbalkar vad jag förstått. Och om den nya schaktbotten hamnar lägre än befintligt dränerande skikt så kan ju vattnet inte rinna undan någonstanns och resultatet riskerar att bli en stor vattenfylld makadamgrop under huset. I så fall måste man nog lägga en bit dränering under
matbr107: Ganska omgående efter läggningen kom det första mosunregnet. Vi fick då hela gatan samlade laddning raktn ned i vår uppfart så det var nog bra fart på flödet! ;)
Haagbard: [citat] Jo men läget blir ju automatiskt bättre när järnvägen är flyttad ;) Kan du stå ut med oljud dessa år så luktar det ju bra affär, värdet på fastigheten måste ju stiga avsevärt när järnvägen försvinner.