Grund & Markarbeten
Snigla: Hejsan, när vi köpte vårt hus förra året så visste vi om att det hade en del fuktproblem. Det var rekomenderat i annonsen att dränera om.. vilket vi nu gjort (inte riktigt klara än, men om ett par dagar så..) utvändigt. Vi gör det även invändigt.. samma som du gjort med dina golv (planerar att göra samma lösning, med cellplast och platon..)... men vi river väggar också.. alla
viltfjall: Man får ju ställa upp hela ekvationen: Golvvärmeförläggning, slipper man plåtar och glespanel och pyssel så är det ju ganska smidigt. Ett betongolv är ju smidigt att skrota runt på under bygget :) Ett extra värmemagasin i huset är väl aldrig fel? Chans till färgad betong tycker jag är det mest lockande dock.Peva45 och Combideck verkar inte vara lätta att få "prata" kring med
vdb: och för plattan betalade vi 1264 /m2 exkl moms. golvärme tillkom utöver detta.
Anders1010: Använde ett blad för att kapa keramik med på sticksågen. Fungerade väldigt bra.
rogero1: Hej, Vi skall göra en utbyggnad på 60 kvadrat som skall sita ihop med en befintlig byggnad. Det är ca 5meter grund och två väggar som sitter ihop med befintlig byggnad. Dom nya väggarna är leca och de befintliga väggarna är betong. Hur gör man skarvarna för att undvika sprickor mellan väggar och golv vid framtida sättningar? Roger
Newman: Hade också ojämnheter, men precis som du hörde jag med Isodrän och som dom sa så är skivan mjuk och trycket från jorden gör att den formas efter väggen. Dessutom så tätar du ju kanlisten ovanför detta så det är bara att köra på.
Watchmen: 8-16 sten blir betongen tätare å det är lättare å glätta. Större stenare kan lätt rulla på ytan när man glätar. Men till en plata ska det nog inte vara nåra större problem
imported_Byggaren: Bentonit är en speciell granulerad/bränd och till pulver mald lera från Fort Benton i USA. Den expanderar i väta. Om du ska tillsätta vatten för att få den att expandera och täta eller låta den långsamt expandera med naturlig fukt i marken, beror på vad tillverkaren föreskriver för just det här ändamålet. Normalt blandar man Bentoniten (tillsammans med standardcement) till en
imported_Byggaren: [citat] Ja. Kablar kan klämmas ihop med isoleringsfel som följd och rör kan knäckas av om det vill sig illa. Men det beror i stor utsträckning på hur sättningen sker och hur stor den är. Då det gäller rör spelar även materialet in. Ett btg.rör knäcks lättare av än polytenslang t.ex. Båda problemen kan förhindras om man beter sig klokt vid byggandet. Kablar utan skyddsrör i
stonelink: 14-16 brukar vi stensättare köra på.Har hällt på i 17 år och jag har aldrig hört något annat. Stone
Mikael_L: Hur är det nu med det här. Det finns väl tumregler vad det gäller vibrering, baserade på vibbens energi och det som ska vibreras?! Hur länge och hur tätt mellan ställena ... Dessutom har jag fått för mig att betongen kan separera om man vibrerar för mycket. Hjälp mig (oss), visst finns det nån som kan det här på sina fem fingrar!
Sökarn: Så här svarar en pålfirma: Citat: Att huset sjunker och spricker är det sättet man märker att något är fel. Vad det gäller ”infästningar” är de normalt fasta, dock måste man ha tillgång till bef konstruktionsritningar för att kunna se hur det är gjort." Pålar som slutar fungera är inget nytt. Fixas det med nya pålar eller ska husen lyftas också?
Mats: För att få slipers stadigt så gräv ur en ca 4 dm djupt och ca 3-4 dm brett där du ska lägga dem. Fyll med två dm krossgrus och packa ordentligt. Lägg dit slipers och packa med mer kross upp till marknivå. Borra genom slipersen och klappa ned armeringsjärn, helst en rejäl bit ned i backen. Låt armeringsjärnen sticka såpass långt upp att du bara kan trava på de andra varven. Slipers
Linnex: Jag har dragit egen fas till avfuktaren och satt en fast installerad mätare jämte elcentralen.
Poggan: Varför inte regla upp med plåtreglar, å sen sätta gips. Skapa luftspalt både vid golvet å taket, borde inte detta oxo vara en lösning?
Sökarn: "För att kolla gamla pålar måste man knacka upp golvet och gräva en provgrop. Normal garanti för pålning är 2 år."
Fidde_jkpg: Hej, Vi håller på att bygga hus och funderar just nu på grovplaneringen. Vid 2 sidor har vi grannar som ligger högre och vid 1 sida en granne som ligger lägre. Marken består av silt/lera. Det sista vi vill är att ha vattenpölar i gräsmattan. Eg ska grannarna som ligger högre inte få leda in vatten på vår tomt men eftersom vi inte vill riskera något funderar vi på att lägga
Mats: Glider det av en plint lär du märka det som en mindre nedsjunkning eller mer svaj i golvet. Tycker det ser ut som en 2X8 tum ungerfär och de är rätt starka
Watchmen: Finns endel olika formoljor å formvax. Vill man ha en fin porrfri yta utan missfärgning ska man använda en vit vegitabilisk olja. Annars använder man davince olja eller eller nån av deras andra märkes oljorna dock blir det betongen mörkare och det blir lätt porrer om använder för mycket :) För uttag i betong så är halvhård formvax helt underbart att använda. Finns flytanade med
stonelink: Alternativt sprängstens skivor,men det gäller o hitta ett bra ställe,vilket inte är lätt.Har du bara lite kvadrat så kan man ju såga själv med korimantsåg/klinga,men det är ett jäkla jobb:0( Fler ideer??? MVH Lasse
niclnicl: Hej Jag tänkte gjuta en sockel till ett uterum som jag tänkte bygga i en vinkel till huset. Sockeln blir alltså L-formad 4+7 meter. Jag har fått rekommendationen att sockeln ska var 120mm bred. Nu har jag lite frågor: 1. hur djupt bör jag gräva ur? hur mycket mackadam och hur mycket gjutning? (jag bor i skåne så frostfritt har vi på någon dm ner i lerjorden) 2. hur sätter man lämplig
Ahlbom: Funderar på om det är någon som har prövat att "limma" plasten i en krypgrund mot yttermuren och skarvar. Och om det hjälper eller bara är onödigt arbete och man inte vinner något mot att lägga orderntligt överlapp. Vår yttermur består av stenar och därmed blir det rätt svårt att få tätt helt tätt. Jag har funderat på om man kan använda fogskum eller asfalt för tak för att
Ahlbom: När du lade in plasten såg du till att det var ordentligt överlapp i skarvar och det var tätt mot väggaran?
larsg: Vi fick liknande svar av vår säljare och valde 200 mm. Om du är ute efter energibesparing kan pengarna göra mer nytta på andra ställen tex bättre fönster, ventilation, ytterdörrar osv.
Bigfoot: Hänger verkligen själva hörnet i luften? Det är inte så att det står en plint i hörnet som stöd?
WRIT: Vi behöver ett upplåtelseavtal från kommunen på ca 12.000 för en tillfällig byggväg över deras mark. Om grundentreprenören har skrivit på ett fastpris inklusive byggväg och återställning av byggväg är denna kostnad min som byggherre eller grundentreprenören?
Stenper: Hej Ullis, vi håller själva på i Tyresö och har väl ungefär samma problem som du. Jag tror att när byggarna har "normalmycket" arbete så är dom mer benägna att utföra flera olika arbetsuppgifter. Idag som ni säkert redan har märkt är det total överhettning i Stockholm och firmorna kan ta bara exakt de jobb de vill ha! Som det brukar funka är nog att man kontrakterar en
imported_Byggaren: [citat] Nu ser det helt okej ut. ______________ Byggaren
Per-Erik: ändrade din rubrik lite.. så den blir mera "säljande". :)