5 204 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Håller betong på berg för frost och vinter
Vi har ett problem med att huset står med ena gaveln på urberget. Och utanför huset sluttar berget mot gaveln så allt ytvatten, regn och sånt rann rakt in under huset. Grundmuren var lösa stenar. Nu har jag gjutit igen grundmuren och gjutit en klack och fall som med dräneringsrör och makadam hela vägen upp till marknivå. Jag tror att det problemet är avhjälpt, men inne grunden där berget är i dagen så har jag hittat porer och några sprickor där vatten kommer fram. Jag har grävat fram dem och frilagt nedanför, och det kommer in ca 1-2 dl i timmen. Nu funderar jag på om man kan gjuta igen dem (i grunden) med betong och därmed stoppa där jag ser dem nu. Vad händer ex på vintern om det fruser, är risken stor för att det blir frostsprängning och betongen lossnar och det fortsätter rinna?
Jag lägger singel och plast över hela grunden, det är torpargrund.
Jag lägger singel och plast över hela grunden, det är torpargrund.
Jag tror att problemet blir värre om du försöker täppa till porerna inifrån, du skapar en "dammeffekt". Då skapas istället en ansamling någonstans i närheten som kan frysa på vintern och spränga betongen.
Med lös grundmur så rann väl vattnet egentligen bara rakt igenom grunden utan att stanna upp någonstans och skapa problem?
Jag skulle nog gräva lite uppför backen och se varifrån vattnet kommer och kanske stoppa ner lite betong där för att höja upp flödet istället så det kommer i nivå med din dränering.
Med lös grundmur så rann väl vattnet egentligen bara rakt igenom grunden utan att stanna upp någonstans och skapa problem?
Jag skulle nog gräva lite uppför backen och se varifrån vattnet kommer och kanske stoppa ner lite betong där för att höja upp flödet istället så det kommer i nivå med din dränering.
Problem med 'bergsyra' (som vattnet kallas som rinner på berget under jord) är inte ovanliga. Därtill svåra att hantera eftersom vattnet följer minsta motståndets lag.
Kan du inte försöka lägga ett avskärande dike eller hacka en ränna i berget diagonalt 'uppströms' så att vattnet inte når fram till huset? Det är bästa åtgärden för att minska trycket mot huset.
Andra sättet är att styra vattnet dit där det inte gör någon skada. Ta hål där du vill det ska komma in. Sätt ett rör i hålet och led vattnet i en gummislang till närmsta golvbrunn. t.ex.
Att täta igen på insidan när vattnet redan passerat väggen kan innebära (om det ligger över tjäldjupet för orten) att du får frostsprängningar i murverket.
Att täta igen på insidan när vattnet redan passerat väggen kan innebära (om det ligger över tjäldjupet för orten) att du får frostsprängningar i murverket.
Problemet är att det "rinner" inne i berget, det kommer ut genom ett par porer i berget och en spricka. Det finns inget synligt flöde utanför huset på berget. Jag har frilagt hela berget där och gjutit en klack mot huset och lagt dränering samt bara singel ovanför. Så det har blivit en fin grusgång på ena sidan huset 
Klicka här för att svara