Grund & Markarbeten
Chril: Appropå det där med putsen som släppte - i min källare fälls det ut ett poröst, fint, lite saltliknande ämne på de ställen där det yttre färglagret släppt. Någon som vet vad det är? Har det med kalken att göra? Något jag själv kom på att göra annorlunda, var att se till att fästa täcklisterna på isodränplattorna/täckduken ett moment innan jag återfyllt massorna till
joaspo: Gandalf Jag hålller precis med att röja vår tomt. Tänkte passsa på att fråga hur du tänkte få bort alla rötter. Själv tänkte jag hyra en minigrävare.
CraneIsland: Har en stuga som står i sluttning med halva delen under mark och halva ovan. Delen under mark är bara kallkällare. Jag har en del fuktproblem men har inte orkat göra något hittills eftersom problemen inte är så stora och det bara är ren betong i källaren. Alltså ingen större risk för mögel etc (hoppas jag...). Nu har jag ändå grävt upp och lagt på ny kallasfallt. Jag behöver
gromit42x: Maskiner?;) Grävaren som grävde för dräneringen grovplanerade med planeringsskopa på bobcaten innan han åkte iväg. Han hade även en behändig bandgående dumper som vi använde för att transportera massor mellan olika delar av tomten. När han hade åkt hem så krattade vi av för hand och plockade upp större stenar och lade på hög. Jag har en bra kontakt med en kille som har kranbil
ByggaNytt: Det går inte att bara jämföra Platon+isolering med Pordrän/Isodrän rakt av, de har enligt mig olika användningsområden. Jämför gärna Platon med en gummistövel - den tar jag när huset/grunden står i vatten och behöver vara mer eller mindre vattentät. Isodrän/Pordrän funkar bra när det inte är konstant blött och isoleringen kommer på köpet!
jasell: Hej, Jag har en utrymme som kan liknas vid en jordkällare som ligger vägg i vägg med mitt "suterränghus". Utrymmet har väggar och tak gjutet i betong med berg och singel golv. Utrymmet är sparsamt ventilerat och är på ca 60 kvm, givetvis har jag en hel del fukt där, kondens från marken men också vatten från taket. Taket är som sagt gjutet i betong (på 50-talet), det har ett visst
ejwbegysv: Har 2 bekanta som landade runt 100 000kr för dränering i Gävle. Då är allt vitt och dom satt brevid och tittade på... Mitt pris blev 30 000kr för 37 löpmeter, då grävde en polare och fick betalt för det "kontant", resten gjorde vi själv, platon och 100mm isolering... Grävning blev lite dyrare än vi planerade på grund av berg och stooora stenar...
rollo: Har läst någonstans en rekommendation att mäta vid nordöstra hörnet där fuktigheten tenderar att vara högst. Eg är det ju bjälklaget som är det man vill skydda så man bör nog mäta i grundens tak. Det spelar nog ingen större roill hur nära kattgluggen du mäter men det skall ju inte vara precis i vinddraget från den. Dina värden är ju ganska typiska för sommarsituationen. Jag
Mats: Det enklaste är ju drännering. Lutar tomten något så är det något man bör utnyttja och placera huset lite högre så att man alltid har naturligt fall någonstans
kerran: ska förlänga vägtrumman cirka tre meter,och undrar,finns sånt hos rörfirman eller bygghandeln?kanske standardmått på såna,så dom är 6m långa....?kan man använda dom orange rör som man har tex gräver ned för avrinnining från stuprör etc?
ridgid: Låt säga att man gräver runt hela huset på en gång och det skulle sätta sig, hur mycket täcker entrepenörens försäkringar och hur mycket får man ev själv så för ?
lastkaj: Jag håller med. Naturligtvis är det bättre med en riktig dränering, uppsamlingsbrunn, tvättad makadam, fiberduk, medvind, solceller, vindkraftverk m.m. Fast jag hade skippat det om det gällde ett gästhus på 20kvm.
lastkaj: Vad som är bäst, krypgrund eller platta, får du hela tiden olika åsikter om. Min personliga åsikt är att platta är bäst och det baserar jag på statistik på hur många krypgrunder som har fuktproblem i Sverige. Dessutom tycker jag att byggfysik talar för platta framför krypgrund. Dock vill jag påpeka att jag pratar om nybyggda hus. Precis som du påpekar så har krypgrund funnits
Xiter: Har du tänkt på att lägga en isoleringsskiva av cellplast under istället? Är det hög belastning på betongen bör du välja en med hög hållfasthet, exempelvis XPS-skiva.
Dem00niX: Har ett enplans hus med källare från -67. Har fått in lite fukt på baksidan av huset. Synds på innerväggen nere vid golvet i källaren ca 3-4 meter lång bit och 10-20 cm hög. Där har färgen flagnat och det var lite fuktigt. Nu vet jag inte om det bara beror på dräneringen eftersom vi har en regnvattenledning från altanen som får ner i en tunna just där. Den har tydligen stått o
Mats: Makadam med stenmjöl i blir starkare än bara makadam så har du tänkt dig det enbart ur ett hålbarhetsperspektiv så är det inga problem men normalt lägger man ju grus under för att få drännering och då skulle jag beroende på utseende vilja tvätta ur stenmjölet
CarlSthlm: Hej igen!! Jag ringde hit en konstruktör eftersom jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Såhär sa han (nu blir det spännande :-) ): Det gäng som har reglat golv och väggar i vår källare har verkligen tänkt till. De har reglat väggarna med distanser vilket gör att det blir en luftspalt bakom alla träreglar vilket i sin tur gör att de ser helt nya ut. Det satt frigolit mellan
tsuki: Tack för svaren, jag får krafsa vidare och försöka armera där det går. Det blir nog dags att putsa snart. kalkbruk kan det handla om... ska undersöka det, tack!
steelis: jag har 5 cm, ditsatta med betongspik och plastbrickor "gula med hål" ca 6cm i diameter,finns på byggfirmor, annars PL400.
ejwbegysv: Nu minns jag.. Det var gubben på Bejier som idiotförklara mig när jag tänkte ta 20cm :) OBS jag har ej isodrän utan platon + frigolit.
imported_Byggaren: Eftersom jag inte såg någon dräneringsledning runt hörnet eller angränsande sidor är det en god ide. _______________ Byggaren
Lantanid: Tack för svar! Precis, eftersom jag inte hittar någon egentlig skada utan endast dessa "bitar" som jag nu tagit bort känns det onödigt att ringa. Dräneringen är åtgärdad så tillvida att vattnet leds bort från grunden, återstår att gräva stenkista. Har i skrivande stund en RH på 70% och temp på 19 grader i grunden. (Enligt Klas i sjöns trådlösa termohygrometer förvisso). Plasten
andersmc: Om du som hempulare kör ett hårt arbetspass någon enstaka gång är det ju inget speciellt farligt. Du känner ju om du blir trött eller får ont någonstans. Det är ju en helt annan femma att stå dag ut och dag in i åratal och köra slitsamma arbetsmoment.
fredwel: Låter väl bra. Om du kan sätta dit en dörr i någon ände så har du ju ett jättebra förvaringsutrymme också. Har bekanta som gjort på det sättet. Deras tomt måste luta minst 30 grader :-) /fredrik
Joukko: [citat] Enligt ritningar så är stuprören kopplade till septiktanken eller runt där. Varför vet jag inte. Hur ska jag göra om det är uppstigande vatten? Brunnen är borrad till 90m. Jocke