Grund & Markarbeten
Mikael_L: Jag undrar om du skulle kunna gjuta din kantbalk direkt på den packade bädden och sen ha en kortare bit stående isolering mellan kantbalk och plattan. Härma u-min-grund, typ. http://www.supergrund.se/Garagebalken.htm Jag vet inte om jag är ute och cyklar, men fundera på det kan man ju. Isolering åt sidan samtidigt som du får betongyta mot utsidan.
fredand44: Tusen tack för dessa inlägg. Jag investerade i 8 meter gul-slang som pem-slangen nu ligger i. Mvh Fredrik
Mats: Njäe. Jag vill ha totalt 30 cm betong för säkerhetsskull men det är bättre att gå nedåt så att du fortfarande får en helplan ovansida. Vill du vara helt säker så gör du plintar till pelarna hela vägen från berget och gjuter bara plattan runt plintarna. Överkursen är ju att få alting exakt jämnt i höjd då Tjälrisken förefaller onekligen rätt låg :)
JBa: Vi ska bygga hus på en sluttande tomt där vi tittat på sluttningshus med integrerat garage i sluttningsvåningen. Hur gör man med plattan, gjuter man in golvvärme även på den del som kommer vara garage? Hur byggs normalt väggen mellan garage och bostadsytan? "Vanlig" isolerad innervägg eller murad/gjuten vägg med/utan isolering?
jon: Hur räknar man ut hur tjockt lager markisolering man behöver till en krypgrund? Jag har ett schaktdjup på 60cm (frostfritt 170cm). Såhär i efterhand borde jag schaktat mer kan man nog tycka... Därför känns det extra viktigt att isolera rätt. Funkar byggmax cellplastskivor eller ska det vara något annat? /Jon
jon_h: Jag gör det så länge, så får vi se om du får bra svar på dina frågor om bjälklagskonstruktionen.
jv12: Svårt att veta exakt de förhållanden som råder hos dig, men jag gjorde själv en stödmur nyligen. Murade inte upp den med leca utan platsgjuten betong i frigolitform, men grunden är väl densamma antar jag. Byggde en enkel form ca 15-20cm hög och 50cm bred direkt på packad singel. Lade ner 3x12mm längsgående armeringjärn i botten eftersom muren ovanpå är tung (2.5m betong). För att
anico: Golvbrunnen går till avloppet. det ligger förstås djupare men inget vatten kommer där ifrån. Trode först ocokså att det var dålig avrinning som gjorde att det fuktade igenom då stuprännor slutade tvärt vid husgrunden när vi flyttade in. Det vattnet går nu ut från huset till en stenkista. har en brunn på tomten där jag kan följa grundvattnet så det står högt vid problemen. Tro
lollolis: tänkte uppdatera för att dela med mig för andra som ev är intresserade. Har nu påbörjat arbetet, och tomten börjar arta sig! Hittade en som behövde massor här på forumet, så vi slipper tippavgiften! Kostnaden för grävningen blev 590 kr/timme + moms och om jag minns rätt 650 kr/moms för lastbilen.
jon_h: Vad jag har läst ska det inte behövas, kanske till och med vara en dum idé. Cellplasten under den nya plattan kommer sjunka lite, och då är det bra om plattan kan röra sig lite och inte hänga upp sig på kantbalken.
fredand44: Hej! Håller på att med en början för ett garage och undrar nu hur jag ska göra med avloppen. Jag ska ha två avlopp, ett mitt i garaget för avrinning. Kanske krävs oljeavskiljare. Ett för tvättmaskin. Som ni ser på bilden är rören fram dragna och från översta kanten på själva 45-graders böjarna har jag ca 15 cm till golvytan. Hoppas detta spel räcker. De långa rören är just
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/3923-laekt-pa-leca.html#post45723
Trouble: Svårt att svara på. Mitt tips är; 1. Skaffa ritningar på båda typer av hus, borde räcka med ca-mått och en planlösningsritning eller så. 2. Begär offerter från lite olika firmor, det är gratis. Ett sutteränghus på en plant tomt är väl kanske inte att rekommendera. Och fylla upp en "sutterängtomt" så man kan lägga ett vanligt hus kostar skjortan. Så det beror väl på tomten
Trouble: Det är inga problem, så länge du kan ta bort (eller öppna om du har en öppningsbar dexel) dexeln vid behov. På rensbrunnen sitter ett vattenlås, efter brunnen mot gatan (vid kommunalt dagvattensystem), för att sådant som flyter på vattnet (tex. löv eller pinnar/grenar) inte ska rinna ut i kommunens nät (eller i din stenkista). Den lilla dexeln täcker ett spolrör efter brunnen som
alexaGBG: [citat] Japp, har bra koll på övriga delar i gjutprocessen..
imported_David_Berglund: Fick en idé förut. Vad tror den samlade expertisen om att gjuta fast stående H-balk i lite grövre dimension med jämna mellanrum och så lägga sektioner imellan, på samma sätt som man byggde hus och ladugårdar förr. Tror tekniken när man timmrar på detta sätt kallas skiftesverk. En tanke var att man kunde bygga sektionerna av sleepers, eller oxå gjuta dem i betong. Har tillgång till
Jesca_j: [citat] Japp, och mellan 45gradarna så fick man kapa till ett lagom långt rör så att det passade perfekt. På något rör hamnade vi så långt från så vi fick fixa med ytterligare en 45gradare för att rymma allt under backen... (Det var en VVS-firma som lagt ner dagvattenrören).
andersmc: Vattna på så det är fuktigt hela tiden, så när det börjar torka vatnnar du på igen. 1-2 veckor är en tumregel. Ett alternativ är att täcka plattan med presenningar.
Mats: 10-15 cm 8-16 anses vara tillräckligt som drännering så kör med 0-32 och vibba fast det ordentligt och ta sedan då 15 cm 8-16 så ska det vara lugnt. Här ligger det mellan 12 och 20 cm 8-16 under plattan. LIte ojämt efter grävningen så jag jämnade med 8-16. Har morän under så det är milt sagt stenhårt
Newman: Hej. FBS och GIHA är 2 andra typer av ventilerade golv, de har bägge hemsidor.
Linnex: [citat] Du måste ner på fast mark. Annars kommer huset sätta sig. Mitt hus står på 7 lager leca + sula+stenkross. Dvs ca 2 m.
imported_Byggaren: [citat] Det går lika bra att använda en bit plaströrskulvert som ett btg.rör. till brunn. Huvudsaken är ju att den är tät med hål för in- och utlopp på rätt ställe och en botten så att det går lätt att rensa slamfickan på den. Och ribborna gör att den blir styv så att inte marktrycket kan krama ihop den. ______________ Byggaren
Ginflyer: Eftersom det satt sig där du har haft belastning, tyder det på att bärlagret inte är tillräckligt stabilt. Med det i åtanke hade jag nog sett till att göra det ordentligt då du ändå ska byta ut stenen.
fridhem: Tackar för svaren.,, då är det bara o sätta igång att gräva.
Linnex: Inte övertryck. Då kommer man trycka upp luft från grunden in i bostaden vilket kan ge dålig luft/lukt. Skall man ventilera på någotvis så arbetar man med undertryck.