Jag håller på att bila upp källargolv och spräcka berg i källare. Nu vågar jag inte bila bort allt golv eftersom jag också vill få högre takhöjd i källare + golvvärme så jag ligger 40 cm + under befintlig sockel. Jag är rädd det kan bli sättningar i huset om jag tar bort allt. Huset är gammalt 30 talet och källaren står mestadels direkt på berg. Jag behöver tips om hur man bäst gjuter i omgångar och hur man gör med skarvarna när man gjuter nästa. Vad är bra och vad bör man se upp med och är det OK att gjuta i omgångar fördelar nackdelar. Som det ser ut nu blir det gjutning i 3 omgångar badrum, allrum och pannrum.

Tacksam för tips.
Sören

När du gjuter med skarvar. Skarvarna sätter du 12mm amerings järn med cc600 mm mellan

Det är inga problem i övrigt? Kan det bli sprickbildningar rörelser? Hade tänkt lägga skarven så den hamnar i vägg. Det kanske inte är så bra om det skulle röra på sig?

Mvh
Sören

Bilade du bort allt golv i källaren? Jag har allt från 35 -80 cm under sockeln. Det är en mitten vägg (dubbla på bredden tegel tjock) som går igenom källaren till två tredjedelar därefter har jag satt upp ett limträ resterande del. Jag är rädd för att mittväggen kan bli instabil om jag tar bort all betonggolv, den har då inget stöd för sidorna. Mittenväggen står ömsom på berg och ömsom på lera. Givetvis hade det varit bättre att ta bort allt och gjuta rubbet på en gång. Varför jag gått ner så djupt som 80 cm är för att jag måste lägga dränering under plattan. Det kommer in vatten som måste ut, jag ligger lägre än den dränering som finns utanför. Därför kommer jag lägga dräneringsrör i hela källaren för att kunna dränera ut det vatten som inte befintlig (utsidan) klarar av. Ska fixa fram lite bilder snart.

Ehhh jag menar förståss nedanför och inte under sockeln :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.