3 821 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Fuktigt värre!
Tjena! Någon som är villig att dela med sig lite info?
Jag har en isolerad krypgrund på 140kvm som jag anser är alldeles för fuktig. Huset är ett nybyggt Modulenthus med avfuktare Amcor DC 10 eller 14. Avfuktaren går på max men rf kommer inte under 68%, ibland ligger det på 72%. Jag bor i Uddevalla där semestervädret har varit strilande i flera veckor nu. Någon som kan ge lite info om hur era nya grunder har det, gärna någon från samma område (västkusten). Tacksam för svar.
Jag har en isolerad krypgrund på 140kvm som jag anser är alldeles för fuktig. Huset är ett nybyggt Modulenthus med avfuktare Amcor DC 10 eller 14. Avfuktaren går på max men rf kommer inte under 68%, ibland ligger det på 72%. Jag bor i Uddevalla där semestervädret har varit strilande i flera veckor nu. Någon som kan ge lite info om hur era nya grunder har det, gärna någon från samma område (västkusten). Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hur ser marken ut under huset?
Är det någon form av plast på marken som hindrar markfukten till att tränga upp?
Har du inte det så kommer avfuktaren att försöka suga ur all fukt som finns i marken och då har den göra dygnet runt.
Har du inte det så kan du fylla med grovt "tvättat" gårdsgrus "singel" ca 10-15 cm och sen rulla ut plast ovanpå.
Den åtgärden gav Munters till oss när vår avfuktare inte klarade av fukten. Den gick dygnet runt och klarade knappt 70-strecket.
Och nu är det lugna puckar. Se bara till att inget organiskt ligger mot plasten.
Räkna med att det är mkt fuktigare när det regnar mkt samt vår och höst.
På vintern så behöver vår avfuktare aldrig starta numera.
/Fredrik
Är det någon form av plast på marken som hindrar markfukten till att tränga upp?
Har du inte det så kommer avfuktaren att försöka suga ur all fukt som finns i marken och då har den göra dygnet runt.
Har du inte det så kan du fylla med grovt "tvättat" gårdsgrus "singel" ca 10-15 cm och sen rulla ut plast ovanpå.
Den åtgärden gav Munters till oss när vår avfuktare inte klarade av fukten. Den gick dygnet runt och klarade knappt 70-strecket.
Och nu är det lugna puckar. Se bara till att inget organiskt ligger mot plasten.
Räkna med att det är mkt fuktigare när det regnar mkt samt vår och höst.
På vintern så behöver vår avfuktare aldrig starta numera.
/Fredrik
Din RF är ju i det intervall där det skall ligga. Att ligga under 65% ger ju bara en högre energiåtgång till ingen nytta. Amcor DC10 är ju en ganska liten avfuktare vilket kan förklara att den måste gå ganska mycket. Men det verkar ju som att den klarar sitt jobb. Om du har ett nybyggt hus kanske det också förklarar att fuktbelastningen är extra hög nu.
Jag har en KCC520 och håller 70% mer eller mindre konstant vid 16.5 grader. Och då är mätaren placerad på det fuktigaste stället. Grunden är på 100m2.
Jag har en KCC520 och håller 70% mer eller mindre konstant vid 16.5 grader. Och då är mätaren placerad på det fuktigaste stället. Grunden är på 100m2.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden