Jag har ett hus som jag ägt i ca 4 år nu och det fick ny dränering 1997. Jag har ingen direkt fukt i källaren rh värdena ligger på ca 30 vintertid och 65 sommar. Nu till själva frågan, jag har ingen platonmatta mot väggen det verkar endast vara en fiberduk och rejält med singel mellan väggen och jorden, borde det inte ha lagts dit en matta?

Platon har ju funnits sen 80-talet så en sån skulle nog anses vara standard vid en dränering. Frågan är vad du skall ha källaren till, det styr ju fuktkraven.

Moelk skrev:
Jag har ett hus som jag ägt i ca 4 år nu och det fick ny dränering 1997. Jag har ingen direkt fukt i källaren rh värdena ligger på ca 30 vintertid och 65 sommar. Nu till själva frågan, jag har ingen platonmatta mot väggen det verkar endast vara en fiberduk och rejält med singel mellan väggen och jorden, borde det inte ha lagts dit en matta?
Tydligen fungerar dräneringen utmärkt eftersom rh-värdena är så låga. Platonmatta är absolut inte det enda (och enligt vissa inte det bästa) sättet att hindra fukttransport in i källaren. Jag kan tycka att källarväggen kanske skulle ha värmeisolerats på utsidan, men uppenbarligen behövdes inte det.

RH på 30 på vintern är lite lägre än optimalt dock. Inomhusmiljön blir lite bättre (ni kanske slipper någon vinterförkylning på så sätt) om ni kör en luftfuktare som får upp det iaf till 40% och allra helst till 50%.

Virus trivs i 0-50% RH (och i 70-100%), och det framförallt vid de låga värdena luftvägsinfektioner inträffar, då slemhinnorna torkas ut, vilket är en viktig anledning till att man får förkylningar på vintern (det beror alltså inte alls på kylan, utan på torrheten, samt att man umgås mer inomhus, vilket underlättar spridning). Även vad gäller astma och allergi är 50% det bästa.

Sedan är förstås 65% en liten aning högt på sommaren, men 30% är klart sämre än 65% så om ni har ett problem (vilket ni inte egentligen har, era värden är bra), så är det att luften är för torr, inte för fuktig.

Här finns förresten en bild som visar hur fuktnivån påverkar olika företeelser: http://www.processbefuktning.se/arbetsmiljo/halsodiagram.png

Tackar för svaren. Ska nog kolla på en luftfuktare.

Moelk skrev:
Tackar för svaren. Ska nog kolla på en luftfuktare.
De allra flesta betraktar luftfuktare som överkurs så länge det inte är extremt torrt.

jag har platon sen 2 år och har 60% nu på sommaren och också 30 & på vintern. Vad ska man göra åt det??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.