Skall gjuta en platta för mitt om/tillbygge av huset. Håller på med markarbetet och stötte på dessa rör som antagligen är dränering. Ser ut att vara någon form av tegelrör ihopskarvade med någon form av plast. Detta dräneringsarbete borde vara gjort någon gång tidigt 80-tal.
Är det dräneringsrör, och hur funkar dom egentligen?
Jag skall som sagt gjuta en platta som går över dessa rör så jag kommer ta bort dom och lägga nya dräneringsrör utanför grunden som jag ansluter till befintligt. Borde väl vara OK?
Är det dräneringsrör, och hur funkar dom egentligen?
Jag skall som sagt gjuta en platta som går över dessa rör så jag kommer ta bort dom och lägga nya dräneringsrör utanför grunden som jag ansluter till befintligt. Borde väl vara OK?
Tack för snabbt svar! En annan fråga: Under där plattan skall vara ligger ledningar för dagvattnet. Skall man flytta ut det utanför eller funkar det att det ligger under? Ligger ca 30cm ner under det kommande makadam-lagret.
Har funderat lite till om anslutningen till den gamla dräneringen... Kanske kan man låta den gamla dräneringen ligga kvar, lägga ny utanför (utanför den nya grunden) som är "pluggad" i början, och ansluter mot den gamla dräneringen. Behöver man sätta en riktig röranslutning, eller räcker det att den går in i markbädden? Några ideer? Bifogar skiss på hur jag tänkt.
Grävaren som gjorde min dränering hävdade att tegelrören 'suger' ut fukten från under huset. Därför var han helt emot både plaströr och att lägga markdukar eller andra skikt som skulle försvåra teglets 'sug'. Skröna eller inte?jon_h skrev:
Har också hört från "di gamle" att tegel "suger" bättre, men kan inte verifiera varken det ena eller andra.
Hursomhelst, det uppenbara är att plast är billigare, både själva röret och jobbet med läggningen går fortare...
Hursomhelst, det uppenbara är att plast är billigare, både själva röret och jobbet med läggningen går fortare...
Klicka här för att svara