Hej.

Har nu upptäckt en liten fuktskada i en isolerad källarvägg.

Huset är byggt -68,

Väggen är isolerad med 5cm "blåbetong", fukten verkar komma in mitt på väggen och har gjort så att tapeten släppt samt att lite mögel uppstått bakom golvlisten, rev upp golver och allt är torrt under.

Vad skall jag göra?

Utanför står en altan jag hellst inte vill riva för att dränera om.

/Roy

Det är ganska vanligt att det blir så om man har trä och andra organiska material direkt mot väggen, även om det inte är alltför mycket fuktvandring. Jag skulle föreslå att du målar väggen med en diffusionsöppen färg istället (eventuellt efter att du spacklat väggen med cementbundet spackel eller putsat den), och skippar golvsockeln.

Ok men det var ju andå så mycket fukt att det var blött bakom listen.
Skulle detta fungera ändå?

Man skall inte riva ner "blåbetongen" regla upp med aluminium lister sätta mekanisk ventilation i väggen sedan gipsa upp och tapetsera på detta, eller är det bara onödigt arbete?

/Roy

Skulle man tvunget vilja ha tapetserade väggar så är det nödvändigt med ventilerad luftspalt, men man vinner absolut inget på att göra så annars. Diffusionsöppna fuktokänsliga väggmaterial är i mitt tycke alltid bäst.

Sedan är det ju svårt att avgöra på internet hur illa det är i ditt fall, men det låter som att dräneringen skulle ses över litegrann.

Är det inte blåbetong som är en riktig skurk när det gäller radon?

Då skulle du även få radonventilering på köpet med din lösning..

Om det är en uteluftsventilerad luftspalt, ja. Men det brukar det ju inte vara.

jon_h skrev:
Om det är en uteluftsventilerad luftspalt, ja. Men det brukar det ju inte vara.
Jo naturligtvis ställer det krav på att man ventilerar ut och inte in i rummet. Men i vilket fall så skulle jag inte vilja ha en blåbetongshus utan ventilering ;)

Det är bara ett rum i källaren som har isolering med blåbetong så jag är inte så orolig för detta.

/Roy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.