36 542 läst ·
5 svar
37k läst
5 svar
Hur lägga avlopp mm i platta på mark
Hittar en del instruktioner om hur man armerar, lägger golvvärme och gjuter, men avloppsrören är utelämnade. Jag har sett både rör under och i isoleringen, vilket är att föredra?
Min första platta är 8*7 m med källare ovanpå, sen blir det en till platta i markplan på 8*7 m.
Antar att det finns trådar om detta men jag hittar dem inte...
Min första platta är 8*7 m med källare ovanpå, sen blir det en till platta i markplan på 8*7 m.
Antar att det finns trådar om detta men jag hittar dem inte...
Avloppsrör under isoleringen. Annars får du ägna timmar åt att bila/fräsa ut spår i cellplasten. Och för varje liten del cellplast som du råkar missa när du städar innan gjutning, så kommer den att flyta upp i betongen.
Jag har lite bilder från när vi gjorde inre VA. backfire.se
Jag har lite bilder från när vi gjorde inre VA. backfire.se
det låter vettigt, man kan väl inte tala om några värmeförluster heller eftersom värmen kommer marken under plattan till godo och det blir betydligt sämre isolering annars. Men varför lägger då folk rören i isoleringen?
Ja det har iallafall inte jag något klart svar till. Men jag kan tänka mig att om man bor i kalla områden så lägger man kanske avloppsrören i isoleringen för att det inte ska frysa i rören. Alternativt om man inte har golvvärme och således inte "strålar" så mycket värme genom isoleringenrusticola skrev:
Två teorier.
Klicka här för att svara