Hej alla!
Jag har haft en givande diskussion om detta i delforumet om biobränslen men jag tänkte att jag kunde posta en fråga här också - kanske att det finns några fler erfarna byggnadsingenjörer här också:-)

Vi har precis köpt ett nybyggt hus i Luleå och funderar på att installera en stor/tung täljstenskamin i vardagsrummet (mitt i huset). Men frågan är ju om isoleringen under grunden håller för den?

Plattan är 10 cm tjock, armerad med 6mm matta (typ 6150). Under armeringen/i plattan finns det slang till den vattenburna golvvärmen. Under plattan är det 3x10 cm PC100 isolering som såvitt jag förstår ska tåla 40 kPa långtidsbelastning (100 kPa korttids). Ugnen vi kikar på väger 2350 kilo inklusive en 70 mm tjock sockel (dels för att sprida lasten mer och dels undvika att vi skadar golvvärmerören med värmen från kaminen).

Kaminsockelns mått är 1006 x 800 mm, dvs 0,8 m2. Cellplasten ska visst kunna komprimeras med 3-4% efter 50 års belastning så vitt jag förstår i mina amatörmässiga efterforskningar vilket betyder att den kan ge sig upp emot en centimeter...

Vad tror ni grundexperter? Det bästa hade ju varit att vi fått vara med på projekteringsstadiet och haft hårdare isolering/tjockare platta där men nu är vi här och har köpt ett nyckelfärdigt hus.

Tack på förhand,
/Rikard & Siv

PS Huset är byggt i lösvirke av en liten tvåmansfirma som inte kan hjälpa oss med beräkningar och dom som gjöt grunden "törs" inte :-)

E absolut ingen grund eller betongexpert, men den tyngden du beskriver på angiven yta ger en en spänning på knappt 30kPa, så enligt din spec ska juh isoleringen klara det iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.