P
Per-Erik: Isodränskivor (eller liknande) borde ju kunna gå att putsa på. Ta sånna mellan mark & din isolerade ytter vägg. Finns i 80mm skivor om jag inte minns fel. Rabbaten bör ju maka sig i från huset. Rötter och sådant är inte bra för grunden.
1 svar · 2,2k läst
P
Per-Erik: El värmekablen (beroende på systemet som ni väljer) ligger normalt på 15-30mm under det färdiga golvet. När ni har valt system (gör det NU) så brukar de ha manualer hur konstruktionen ska se ut, för just eran lösning.
1 svar · 1,1k läst
S
stefanholm: jag har funderat lite till o jag tror nog jag ska köra på det här att leja bort allt.... det är skönt att ha med en firma att göra en med 4-5 olika bara för grunden o allt.... väntar på bygglov nu den borde trilla vilken dag som helst.....
7 svar · 1,7k läst
M
mijaon: Lite svårt att se men det kan vara träullit eller den här reveteringen, har inte undersökt supernoga. Har inte sett någon mögel i själva väggen med "vassen" möglet kröp upp i tapeten i en ren betongvägg. Tack för svaren.
6 svar · 7,9k läst
M
Maeckie: Jag ringde precis till byggledaren på LB-Hus och han tyckte det lät konstigt och skulle titta på det. Om det såg ut som jag beskrev det så skulle det vara fixat innan vi flyttar in. Vi får väl se :)
6 svar · 2,2k läst
·
T
tommy olofsson: Underbart forum men tyvärr har inte den här tråden givit något napp ännu! Nu utfört jobbet på följande sätt. Tog bort översta tegelstemraden som tidigare bildade en vägg upp till blindbotten. På syll längst ner mot stenarna monterade jag en metallregel av typ L profil som fick tjäna som upplag för en asfaboardskiva. Mellan asfaboard och golvspånskiva (vändspår för golvvärme)
1 svar · 2,8k läst
onecorner
onecorner: :eek: där hade varken t-röd lr sika hjälpt
7 svar · 13,5k läst
B
braneby: Hej på dig! Håller precis på att göra samma sak som du, nämligen flytta ett timmerhus. Jag har precis skalat av stommen och skall nu rensa bort en massa bråte för att sedan i vår riva och flytta stommen. Hur har du gjort med grundarbetena? Jag har tänkt att ha en plintgrund och gjuta egna plintar. Det lär nog vara kraftiga grejor, för stomme och grästak är nog rysligt tungt.... Har
2 svar · 2,7k läst
heALer
heALer: Anledning till att jag hade funderingar på att dränera om är för att de inte gjorts på 38 år, alltså sedan huset byggdes. Då använde dem tegelrör runt huset och kallasfalt på ytterväggarna. Tegelrör är väl kanske bra, men dem har säkert slammat igen, kallasfalt är ju inte så bra, den gör ju så att fukt inte kan ta sig ut inne i källaren, vill ha isodrän istället som också
7 svar · 25,5k läst
C
Click: Hej! Ska gjuta under källarvägg, har grävt ut mer än vad ytterväggar går ner. Det här innebär att jag får in vatten i källaren och nu när jag vill förstärka och fylla håligheter under vägg så kommer detta vatten att rinna in i gjutningen. Beroende på väder så kan det komma in riktigt mycket vatten (små rinn stråk lite här och där). Hur viktigt är det med gjutningen om det
0 svar · 4,9k läst
N
nikke: så det jag ska göra alltså är att: "måla" på ett membran längst ner i skarven mellan sulan och leca blocket sen fästa upp mattan... är det rätt ?
5 svar · 5,6k läst
K
imported_Byggaren: [citat] ... och ändå är det en ganska billig, enkel och okomplicerad affär att hyra utrustning för att själv göra en borrsondering. Men man måste kunna tolka resultatet oxå. Och man får inte göra det för enkelt för sig :D Kommunen, där jag jobbade, hade gjort en enkel borrsondering (för berg) i illustrerat läge (fyra hörn på husplaceringen) för försäljning av kommunala
5 svar · 5,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Är du inte lite orolig i överkant? Det är ju inte så att ALLA entreprenörer har som primärt mål att skinna kunden på pengar, göra undermåligt arbete och anlita jurister mot kunden för extraförtjänsten. Om du har fått en offert med ett pris där beräknar att 224 ton fylle ingår, kan du ju jämföra detta med andra företags offerter. Det är stor "risk" att de räknar på olika
2 svar · 1,5k läst
_bystrom_
_bystrom_: Ja, jag hade inte tänkt göra annorlunda än vad som var specat, bara undrande inför vad skillnaden var. Men det där var ett föträffligt svar, nu ska jag bara få fatt i dom. Tackar! :)
2 svar · 1,8k läst
M
mr_bygg: Jag kanske var lite otydlig när jag bara angav toleranserna utan att beskriva hur dessa skall tillämpas. I AMA finns detaljerade anvisningar hur buktighet mäts och följande definition gäller för buktighet, ”Avvikelse från rät linje i godtycklig sektion” Två mätsträckor på 2 meter och 0,25 meter skall användas. Inom samma mätsträcka med 2 meters rätskiva kan det finnas
5 svar · 7,0k läst
N
NickeLT: Hmm ska checka detta pronto . . Tack.
8 svar · 18,1k läst
M
monsterbyggare: Vad använder man för dimension till kantkorgarna då? 2st 12mm uppe samt 3st 12mm nertill..själva u korgen är den 12mm med?
14 svar · 21,4k läst
svartöra
svartöra: Det finns flera bra trådar om detta redan. Sök på avfuktare, så har du att läsa en dag eller två.
2 svar · 2,1k läst
A
anaitis: Sätt en domkraft en liten bit från hörnet på ena fasaden och en på samma sätt på den andra. Höj sakta i samma takt. Öppna alla fönster först! Bärlinan håller säkert på detta sätt annars hade huset redan trillat ner!
3 svar · 1,8k läst
Scout
Scout: [citat] Hmm har ju inte hunnit med allt som jag skulle under hösten varför det blir en del vinterarbete... Har någon sett den här annonsen på Blocket ? http://www.blocket.se/vi/17731105.htm?ca=11_s Eller rättare sagt... har någon vågat sig på att köpa av dessa ?! Priset är ju minst sagt lockande !
6 svar · 2,0k läst
K
klimpfan: Ok kanon tack för det.
2 svar · 1,7k läst
M
monsterbyggare: Tänkte höra hur hållbara L-Elementen är när det väl har gjutits betong runtom dom. Finns det risk att vägg-kanterna på elementen släpper?
0 svar · 984 läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: inga större problem. Välj en bättre betong (med lägre vct), gjut inte vid minusgrader och se till att täcka ordentligt. Det räcker att cementreaktionen kommer igång för att risken för frysning ska försvinna. Man brukar säga att betongen ska uppnå 5 Mpa i hållfasthet för att inte längre frysa. Allt sådant kan du testa i programmet "Hett 97" som finns att ladda hem gratis. Det finns
1 svar · 6,3k läst
il_duce
il_duce: tack för alla svar!
6 svar · 9,7k läst
W
Watchmen: De ligger nog rätt lika. Gustav R J kör från Alwex när de är i växjö området. För min del har ja både veinge och våxtorp och ljunby nära tillhands är alltid en fördel
12 svar · 4,0k läst
A
anaitis: fibercementskivor av lämplig tjocklek?
1 svar · 966 läst
Bananya
Bananya: Jag har vädrat i månader, haft gäster och tyckte att "doften" har minskat. Men jag vet fortfarande inte vad 17 det är, nån tyckte att det kunde vara nån sorts Cuprinol produkt.
1 svar · 8,8k läst
A
AndersErlandsson: Jag har en gammal potatiskällare från mitten på 1900talet som är 12x6m och ca 3m välvd takhöjd (alltså som en hangar kan man säga). Den ligger inne i en rullstensås. I våras började jag göra om den till garage/verkstad och med hjälp av luftvärmepump och avfuktare så har det fungerat bra. Men nu när höst skyfallenkom så upptäckte jag att det läcker in vatten genom
0 svar · 2,3k läst
N
Norea: lmob, skulle bara berätta att jag nu beställt via ett annat företag. berättade om vilka ¨företag jag tidigare varit i kontakt med. när jag nämnde det företag som du rekommenderade, sa de att de just nu håller på att byta syllarna på ett hus som lkbygg nyligen bytt på. det var tydligen uruselt gjort.
21 svar · 40,8k läst
N
nikke: det blir ca 3-4 lager som kommer under mark, resten (ca 3 lager) blir över mark. har ca 30 cm 8-16 makadam i botten ca 20 cm betong sula = 50 cm sen då 60 - 80 cm leca under mark =110-130 cm detta skulle räcka i södra delen av sverige... enligt de vi pratat med.... //Niklas
18 svar · 13,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.