1 657 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
är det dyrt?
hej
jag har en fråga!!!
jag har fått pris på schaktning för husgrund+komplett platta på mark med golvvärme+avloppsinstallation på 305 000:-
i det priset ingår oxå grovplaning av tomten
min fråga är om det är ett vettigt pris???
plattan är på 123 kvm o tomten består av sten o jord o är relativt plant...
sen har jag fått pris på komplett installation på trekammarbrunn med indrän infiltration
den ska vara på 3*10 kvm på 50 000:-
tacksam för svar
jag har en fråga!!!
jag har fått pris på schaktning för husgrund+komplett platta på mark med golvvärme+avloppsinstallation på 305 000:-
i det priset ingår oxå grovplaning av tomten
min fråga är om det är ett vettigt pris???
plattan är på 123 kvm o tomten består av sten o jord o är relativt plant...
sen har jag fått pris på komplett installation på trekammarbrunn med indrän infiltration
den ska vara på 3*10 kvm på 50 000:-
tacksam för svar
Redigerat:
Plattan tycker iaf jag låter lite dyr. Vi ska själva göra en platta på 90kvm där vi kommer få fylla rätt häftigt, och den kostar ca 110'. Vi har visserligen inga kostnader för maskinhyra och arbete då, eftersom vi gör det själva och hjälp av grannen.
Och det är i Östersund.
Så...ja det kanske är runt 300' det hamnar för er.
I Sthlm.
Och det är i Östersund.
Så...ja det kanske är runt 300' det hamnar för er.
I Sthlm.
ja det är en firma som har gett mig de htär priset...
o många jag har frågat tycker det verkar vara ett bra pris så det lutar åt att jag ska köra med den här firman...
o många jag har frågat tycker det verkar vara ett bra pris så det lutar åt att jag ska köra med den här firman...
Jag gjorde min platta på 120 m2 själv förutom schakt, jag betalade följande:
Schaktning (grävmaskin+grävmaskinist i 2 dagar) ca 10000 kr
Fyllnadsmassor (600 m3 sand+40m3 singelbädd+40m3 bärlager till infartsvägen inkl. utkörning) ca 80000 kr
Grundmaterial (kantelement durocell thermo+cellplast 300mm+armering) ca 60000 kr
Golvvärme (komplett) ca 14000 kr
Gjutning (betong+entreprenör) ca 40000 kr
Ingjutning (avloppsrör+vattenrör+elrör) har inte de fakturorna till hands nu
Så allt utom den sista posten blir 204000 kr...men du kan ju räkna bort 50000 kr på fyllnadsmassor så 154000 + sista posten...kanske 16000 kr? ingen aning...så 170000 kr för din platta, de ska alltså ha 135000 kr för att gräva ner avloppsrören i singelbädden, ställa ut kantelementen, lägga i cellplasten, lägga golvvärmeslingor, vattenrör, elrör och armering som tog för mig som är amatör ca 100 timmar att göra...
100 timmar x 450 kr/tim inkl. moms (som de tar i min region) = 45000 kr
Sen är det ju entreprenörer du har att göra med så därför lägger de på minst det tredubbla vilket blir 135000 kr...här ser du nu att offerten stämmer på kronan
Schaktning (grävmaskin+grävmaskinist i 2 dagar) ca 10000 kr
Fyllnadsmassor (600 m3 sand+40m3 singelbädd+40m3 bärlager till infartsvägen inkl. utkörning) ca 80000 kr
Grundmaterial (kantelement durocell thermo+cellplast 300mm+armering) ca 60000 kr
Golvvärme (komplett) ca 14000 kr
Gjutning (betong+entreprenör) ca 40000 kr
Ingjutning (avloppsrör+vattenrör+elrör) har inte de fakturorna till hands nu
Så allt utom den sista posten blir 204000 kr...men du kan ju räkna bort 50000 kr på fyllnadsmassor så 154000 + sista posten...kanske 16000 kr? ingen aning...så 170000 kr för din platta, de ska alltså ha 135000 kr för att gräva ner avloppsrören i singelbädden, ställa ut kantelementen, lägga i cellplasten, lägga golvvärmeslingor, vattenrör, elrör och armering som tog för mig som är amatör ca 100 timmar att göra...
100 timmar x 450 kr/tim inkl. moms (som de tar i min region) = 45000 kr
Sen är det ju entreprenörer du har att göra med så därför lägger de på minst det tredubbla vilket blir 135000 kr...här ser du nu att offerten stämmer på kronan
ja där ser man...
iofs så ska de gräva ner trekammarbrunnen med indrän oxå...!!!
sen ska man ju vara ledig från jobbet i 100 h oxå om man ska göra så mycket själv...
men varenda krona man kan spara är ju bra...
iofs så ska de gräva ner trekammarbrunnen med indrän oxå...!!!
sen ska man ju vara ledig från jobbet i 100 h oxå om man ska göra så mycket själv...
men varenda krona man kan spara är ju bra...
jag har funderat lite till o jag tror nog jag ska köra på det här att leja bort allt....
det är skönt att ha med en firma att göra en med 4-5 olika bara för grunden o allt....
väntar på bygglov nu den borde trilla vilken dag som helst.....
det är skönt att ha med en firma att göra en med 4-5 olika bara för grunden o allt....
väntar på bygglov nu den borde trilla vilken dag som helst.....
Klicka här för att svara