Byggahus.se

isolera ovan mark, under tegel

1. E
    Medlem · Östergötland · 19 inlägg

eribeisv

Medlem
    Min villa har ej isolering mot grunden, vi har lett bort stuprännor till stenkistor och har efter det inte upplevt nåt vatten som tränger in i källaren. Vi har ej bo-miljö i källaren, utan vanlig gammaldags källare. Detta funkar och har funkat i 86 år.

Men det kunde ju vara bra att få mindre värmeläckage genom muren, som är ovan mark, men under tegelfasaden (tilläggsisolerat på 80-tal) Så vad kan jag helt enkelt sätta utanpå grundmuren och ca 60 cm upp tills teglet tar vid? Finns nån matta typ, som man kan putsa på som är ca 5-7 cm? Eller kan man köra tunna aluminium reglar för att ha luftspalt närmast muren och sen nåt slags board som man kan putsa på?

Tegel plus isolering sticker ut ca 10 cm så det finns lite att bygga på.
    Men jag vill undvika att stänga in ev fukt i muren. ... Och hur göra anslutning mot jorden nedanför? Tyvärr har vi rabatter direkt mot muren hela vägen runt huset utom mot gatan där det är asfalt.

Jag överväger där även att ta 50 cm remsor platonmatta , gräva ned och lägga mot muren under mark och sen singel utanför, för att minska fukt direkt från marken upp under den nya isoleringen av muren ovan mark. Tänker att det kan vara bra med denna budgetisolering en bit ned i jorden....? Kanske lägga en rad med smala stenplattor närmast in mot fasaden också.

Eller kanske bättre att ta det som jag lägger mot muren ovan jord låta gå ned 40-50 cm under markytan...? men vad kan jag använda?

Synpunkter tack.

Redigerat 3 nov 2008 12:14
  2. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem
    Isodränskivor (eller liknande) borde ju kunna gå att putsa på.
    Ta sånna mellan mark & din isolerade ytter vägg. Finns i 80mm skivor om jag inte minns fel.

Rabbaten bör ju maka sig i från huset. Rötter och sådant är inte bra för grunden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.