12 950 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
vilken storlek på murblock ??
Sida 1 av 2
Hej !
Har precis satt igång efter en tids planering med en tillbyggnad till vårat hus ca 30 m3.
det kommer att bli krypgrund då sockeln på huset är ca 70 cm från mark till ytterpanel.
kommer att göra jobbet i stort sett själv, men har kontakter av byggare,
nu till fårgan: den byggaren som vi har mest kontakt med säger angående murblocken (lecablock) att vi ska helst använda 25 cm block, pga att vi har en sådan stor sockel och tjänar in lite värme p.g.a. detta, men han sa att vi också kunde använda 19 cm.
vad används mest/ vad har ni använt ?
det är ju nästan en prisskillnad på 10 kr stenen om man köper dem på cheapy motsv.
//Niklas
Har precis satt igång efter en tids planering med en tillbyggnad till vårat hus ca 30 m3.
det kommer att bli krypgrund då sockeln på huset är ca 70 cm från mark till ytterpanel.
kommer att göra jobbet i stort sett själv, men har kontakter av byggare,
nu till fårgan: den byggaren som vi har mest kontakt med säger angående murblocken (lecablock) att vi ska helst använda 25 cm block, pga att vi har en sådan stor sockel och tjänar in lite värme p.g.a. detta, men han sa att vi också kunde använda 19 cm.
vad används mest/ vad har ni använt ?
det är ju nästan en prisskillnad på 10 kr stenen om man köper dem på cheapy motsv.
//Niklas
Vad det gäller hållfasthet så kan jag inget att säga, det får någon annan hjälpa dig med.
Men att sätta 25cm lättklinkerblock istället för 19cm bara för isoleringens skull, skulle nog inte jag göra.
Då är det nog bättre att spara pengarna med billigare block och istället klämma dit en 5 cm cellplast på insidan av muren, för ca 40-50 kr/kvm.
5cm cellplast isolerar motsvarande ca 20-25 cm lättklinker. Sen är det vindtätt med, vilket inte LECA är. Men ni kommer väl att putsa sockeln, då blir det vindtätt ändå.
Men att sätta 25cm lättklinkerblock istället för 19cm bara för isoleringens skull, skulle nog inte jag göra.
Då är det nog bättre att spara pengarna med billigare block och istället klämma dit en 5 cm cellplast på insidan av muren, för ca 40-50 kr/kvm.
5cm cellplast isolerar motsvarande ca 20-25 cm lättklinker. Sen är det vindtätt med, vilket inte LECA är. Men ni kommer väl att putsa sockeln, då blir det vindtätt ändå.
Redigerat:
kommer att välja 19 cm breda
hittade hos en lokal cemant fabrik att de hade 25 cm höga, för ca 25 kr st inkl moms, det blir ca 8 kr billigare per sten än på cheapy/byggmax.
så om jag skulle köpa från cheapy/byggmax hade jag nog valt 19 breda,
men ett tips är att kolla runt lite om det finns någon lokal cementfabrik och fråga om priser.... ska du ha mycket så kan du nog pressa priset lite.
hittade hos en lokal cemant fabrik att de hade 25 cm höga, för ca 25 kr st inkl moms, det blir ca 8 kr billigare per sten än på cheapy/byggmax.
men ett tips är att kolla runt lite om det finns någon lokal cementfabrik och fråga om priser.... ska du ha mycket så kan du nog pressa priset lite.
Vill du fortfarande ha 25cm så lägg blocken ner.....nikke skrev:kommer att välja 19 cm breda
Då väljer jag nog 19 breda, det måste ju räcka eftersom min tillbyggnad är ett uterum med limträkonstruktion. Tack för tipsen om översta raden, PX-21, och att stenarna går att lägga ner, fsn! Då behöver jag ju som glad amatör inte grubbla mig fördärvad över hur jag ska hamna på exakt rätt höjd, för det finns ju många bredder att välja på...
det är lite som att bygga med lego, dessa block, man kan vända och vrida hur man vill, glöm inte armeringsjärn i några lager för hållbarheten.
pratade med snickare och det är ingen större skillnad på hållbarheten på 19 el 25 breda, utan det viktiga är armeringen. kommer att lägga armering i 2 av mina lager, 8 el 10 mm armeringsjärn
blir 5 lager med 25 cm höga sen blir det till att leta efter ganska smått måste nog ner på 10 cm (ska upp 135 cm) om det n finns något så litet, annars får syllen bli lite högre....
pratade med snickare och det är ingen större skillnad på hållbarheten på 19 el 25 breda, utan det viktiga är armeringen. kommer att lägga armering i 2 av mina lager, 8 el 10 mm armeringsjärn
blir 5 lager med 25 cm höga sen blir det till att leta efter ganska smått måste nog ner på 10 cm (ska upp 135 cm) om det n finns något så litet, annars får syllen bli lite högre....
19cm räcker säkert ändå men vad menar du med hållbarhet? Det borde skilja ca 30% på 19 och 25cm leca i tryckhållfasthet förutsatt att du utnyttjar hela ytan för utbredd last. Skall armeras i vart 3:e skift har jag för mig men armeringen har inget med själva tryckhållf. att göra.nikke skrev:det är lite som att bygga med lego, dessa block, man kan vända och vrida hur man vill, glöm inte armeringsjärn i några lager för hållbarheten.
Jag påstår att:
Om man gör en vanlig tillbyggnad i ett plan är det inte trycket uppifrån som är dimensionerande. Det är ett ev marktryck som styr. Har man inget marktryck (Dvs en källare) kan man köra 19mm.
Annars är det nog så att det oftast föreslås 25cm sten.
Om man gör en vanlig tillbyggnad i ett plan är det inte trycket uppifrån som är dimensionerande. Det är ett ev marktryck som styr. Har man inget marktryck (Dvs en källare) kan man köra 19mm.
Annars är det nog så att det oftast föreslås 25cm sten.
För låga konstruktioner ja, då måste det väl vara så med tanke på att Leca klarar 2-3 MPa.MathiasS skrev:
(dvs 380 - 570 kN/m linjelast med 19cm LECA, vilket väl är mer 20ggr mer än vad som krävs för hyfsat normala trähus)
Men för högre prylar, typ väggar ovan jord så antar jag (men helt utan att egentligen veta obs) att man måste säkra mot att den viker sig antingen med tjockare stenar eller armering eller både och. ????
OK, nu snackade vi inte väggar så jag får isf be om ursäkt för OT ...
Redigerat:
Armeringen skall vara under mark varannat lager(Behövs bara) ...armeringen har ju inte att göra med tryck ovanifrån endast tryck från markmassorna från sidorna ....
Själv hade jag 8 armering i 25 leca...http://img178.imageshack.us/img178/5074/p6240116hb5.jpg
Mvh
Mvh