M
Ms_IT-Nisse: Gör en grundlig besiktning med besiktningsman/mögelhund. Det är ohälsosamt att bo i ett hus där det finns mögel. Allt skadat material måste bort. http://sydsvenskan.se/hus/article286700/Mogelsaneringen-haller-inte-mattet.html
10 svar · 5,6k läst
P
ppalm: vattnet är ju en sak men tack vare att du har massa luftkanaler upp och ned så fungerar ju inte isoleringen direkt bra ju. det blir som nedkylande kanaler.
8 svar · 2,1k läst
S
*Sanna*: vi har ett sutturänghus från -88 med platta där det är flytande golv i källaren. med andra ord frigolit som är asfaltsbestruken och golvspån uppepå, golvet är inte speciellt kallt men eftersom plattan inte är helt plan så är det lite ojämt... men jag tycker att det är ett bra och kostnadseffektivt alternativ.
4 svar · 1,1k läst
W
Watchmen: Hehe jo Hjulastare eller traktorgrävare förklarade allt :) Betongbasker menar du? Vi brukar faktis använda lastbom och basker då vi gjuter ute ibland helt klart bättre än bara skopan :) DÅ med en Ljungbymaskin 1322. :)
22 svar · 5,7k läst
P
pappersmugg: >>>tog en planka och la emellan rummet när jag la i cementen så va det inga problem, hela lägenheten var sammanlänkad med sand och "masonitmaterial" tämde ca 900liter sand. sen tog jag även upp en del i hallen och la klinker >>>Så du tog bort all sand från det aktuella rummet och fyllde i med cement? Blev en hel del cement alltså? Och om jag har fattat det rätt så la du flytspackel på
3 svar · 5,8k läst
A
anaitis: Byglarna kan ju vara ganska klena, 6 mm räcker säkert.
3 svar · 4,6k läst
R
rollo: Har du kollat energimyndighetens test av avfuktare? Om jag minns rätt var KCC610 mest energieffektiv. Varför skall du avfukta? Hänger du tvätt i källaren? Nu på vintern är ju luften ganska torr men kan kanske bli för fuktig i en kall källare. Ett alternativ kan ju vara att höja temperaturen i källaren. Jag skulle nog chansa på den billigaste av dessa (förutsatt att den är
1 svar · 2,0k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Om det är orimligt eller ej beror sig på förutsättningarna som råder. Själva har vi över 900 kubik 'extra' fyllnadsgrus under huset. Så helt orimliga siffror redovisas inte. Det gäller bara att ta reda på vad avtal och kontrakt stipulerar för att ha en bättre uppfattning om man har någon nytta av att dra ärendet till tinget eller ej.
16 svar · 5,3k läst
5.2 racing
5.2 racing: Om du inte skall gjuta nåt? Hur ska du få lecablocken ligga stadigt då? Plintgrund?
5 svar · 1,2k läst
P
Per-Erik: Tog bort lite inlägg, då det inte är tillåtet för företag att göra inlägg här. Privatperssoner är välkommna med inte företag.
6 svar · 4,4k läst
A
Annkina: Frågan inte relevant längre
15 svar · 2,6k läst
B
imported_Byggaren: Det beror på om du har kunskap om mark- och grundarbeten eller ej. Har du det inte, så nej. Skaffar du dig det, så ja. Eftersom grunden är det som är väsentligast i ett husbygge, eftersom den inte går att göra om så lätt om den blir fel utförd, så är det en känslig punkt. Betydligt känsligare än att lägga taket fel eftersom det går att komma åt och göra om även om det kostar
1 svar · 1,1k läst
M
maja317: Det är ägarens egna notering, om att det finns misstanke vid brist/fel med dränering o fukt. Hon har skrivit "fukt i bottenplattan i källaren" Nuvarande ägare har bott i huset sen 2005, det är ju inte så länge. kan mycket väl vara ett berg som ligger bakom huset, då bakomliggande hus står högre upp.. finns i övrigt inte mycket plats mellan kulle och huset, 2-4m (baksidan av huset,
11 svar · 3,9k läst
P
Per-Erik: Det är nog ingenfara att frilägga den väggen. Kallare blir ju väggen, men den borde ju gå att isolera på utsidan så blir det varmare änn vad ni har nu. Gäller "bara" att lyckas att få det se snyggt ut också. Men då isolerar man ju hela vägen upp till "fasaden".
1 svar · 3,9k läst
·
P
Per-Erik: Låter som om i ditt fall att det är bättre med platon matta eller liknande..
1 svar · 1,6k läst
G
Gaskropp: Perfekt tackar för svaret!
2 svar · 1,8k läst
M
Mekar-kenneth: Hej, Funderar på att lägga Courtstones (Starkas sortiment) och tänkte kolla om det är någon här som har erfarenhet av denna produkt eller möjligtvis känner till liknande produkter på marknaden.
0 svar · 756 läst
N
Nyckelmossen: Lägg markduk / geotextil mellan leran och makadammen. Markdukens funktion är att vara ett matrialskiljande lager och förhindra matrialinträngning av lera in i makadamen, med risk för att du får en sämre dränerande funktion av makadammen :)
1 svar · 4,8k läst
L
LinaoMarkus: Tackar! Det var ungefär det jag ville höra!! Tänkte ungefär så, men åxå gjuta in 3 plintar i sulan för 3 stolpar. resten av porten ska ha vägg så där är det ju bara att lägga på något varv leca. Ett kul alternativ för den late kunde vara supergrunds garagebalken http://www.supergrund.se/Garagebalken.htm men eftersom jag gör ett budgetbygge och prutar överallt så blir det nog
4 svar · 8,1k läst
·
Sökarn
Sökarn: Vägen är precis utanför tomten och några meter från huset. Sankmark måste alltid pålas, glidpålar gör väl att det glider och även hus på berg kan skaka. Man bör kolla med en skakmätare i detta fall.Om det är pålat fast i berget kan det även skaka tror jag mig ha läst nu och fg ägare sa att det skakade. Men hur länge håller pelarna, man har nya under en ny del men har byggt
4 svar · 2,1k läst
·
F
frjo7205: Jag tycker fördelarna med en besiktningsman som är fristående från säljaren överväger nackdelarna. Behöver man använda besiktningsmannen i en senare tvist är det bättre om han/hon inte tjänar dubbla herrar.
7 svar · 2,4k läst
B
Bror: Problemet med att hoppa över betongen eller annat stabilt material är att minsta sättning i underlaget kommer att märkas på golvet i form av att det sviktar eller sätter sig. Det finns inte heller något som håller ihop konstruktionen i sidled, det finns alltså risk för att ytterväggarna trycks/glider utåt. I det system som jag i länken ovan hänvisat till är de problemen förebyggda
3 svar · 2,0k läst
N
nikke: jo har du kontakt med en byggfirma borde det inte vara några problem... Lycka till // Niklas
3 svar · 5,9k läst
P
palmqvist.tony: Jo jag förstår. Nej, blir vanliga markavloppsrör till stupprören.
2 svar · 2,9k läst
M
Mats: Ska göra något liknande men jag har ju plintar och därmed helöppet under huset så för mig bör det ju vara lugnt.
5 svar · 23,4k läst
Hobbe1979
Hobbe1979: ganska vanligt i gamla källare som inte har omdränerats
1 svar · 2,7k läst
P
Per-Erik: jag har köpt en tapet borttagare på jula för 299:- (eller var det 199:- ). Den fungerar bra att få bort tapeten med.! Jag använder den i min källare just för att få bort tapeten..
1 svar · 2,0k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Om du läser i denna tråden vad signaturen "Stensma" skriver, så har du en bra beskrivning på hur man kan göra. http://www.byggahus.se/forum/isolering/84576-jaemfoerelse-av-isoleringsmaterialen.html Jag tror "konichiwa girl" har gjort något liknande också. Skicka ett meddelande till henne o fråga (om hon inte ser den här tråden)
3 svar · 10,4k läst
S
stinawall: Hej! Tack för alla kloka svar! Det belv inget köp då vi drog oss ur. Mäklaren var riktigt arg o otrevlig och menade att vi ställt till det för säljarna som drog oss ur. Han sa att vi hade för höga krav och skulle stanna kvar i vår hyresrätt. Innan talade med byggledaren som "åtgärdade" sättningsskadan som tydligen uppstått pga en vattenledning gått sönder. De hade grävt upp
6 svar · 10,2k läst
N
nimphidia: Letar själv allt om plintgrunder & hittade en länk till ett superläckert plinthus : http://disco2000-swe.blogspot.com/2008/11/farnsworth-house.html Tror att jag även sett liknande här på byggahus. Fortsätt gärna posta tips på info om plintar, typ : hus med plintgrunder, tillvägagångssätt, bilder etc.
9 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.