M
Mats: Du har bra recept bak på åtminstånne Cementas säckar, har en uppsatt i boden just för receptets skull :) Har för mig att det ska vara ca 20 liter sand och ca 17 liter 8-16 singel på en halv säck cement. Kan det bli 6-7 liter vatten på det?
1 svar · 5,6k läst
M
Mahar: Jag ska bygga ett garage på 38 kvm. Det ska vara en gjuten platta med 200mm sockel. Vad är en rimlig totalkostnad för grunden om man anlitar en fackman?
0 svar · 1,8k läst
V
vildmärren: [citat] Ja Gissléns hade varit bra - bor i Lindome. Allt i Mark - tack för tipset. [citat] En bra påminnelse! Får ringa Allt i Mark och kolla med dem. :)
7 svar · 4,9k läst
2
264joj: Hej Jag har en befintlig platta med golvvärme, nu skulle jag vilja gjuta till ett par kvadrat extra för att kunna lägga till en bastu till badrummt. Hur ska jag göra för att de två plattorna inte skall röra sig och på så sätt förstöra klinkerplattorna som jag ska ha på golvet. Frågan är hur skall jag sammanfoda de olika plattorna?
0 svar · 916 läst
O
ola_sandin: Ok, tackar för alla bra svar. Pratade med besiktningsmannen och han ansåg inte att det var något onormalt i dessa grunder. Vad han kunde se var inte träet angripet mer än i någon hörna. (samma hörna som regnvattnet släpps rakt ner i marken). Jag får väl i första hand försöka leda bort regnvattnet och kanske elda lite extra i kakelugnarna så att fuktkvoten hålls lite lägre....
5 svar · 1,4k läst
F
fsn: [citat] Vet jag inte faktiskt men fukten borde gå från varmt mot kallt . Med ett sånt system finns det en väg ut för eventuell fukt och man har alltid möjligheten att sätta en fäkt som ventilerar utrymmet vid behov. Jämfört med cellplast som gjuts in så känns denna metoden både billigare och lättare att ha kontoll över. Jag är ingen expert på området och jag har ofta fel så det
10 svar · 22,1k läst
Mangan
Mangan: jag testar att putsa igen och se vad som händer..
2 svar · 3,4k läst
F
fsn: ...och 10 ton/m2 vid korttidslast. 60m2 * 3 ton = 180 ton. Som glad amatör känns det spontant att det borde vara lite tjockare betong än dom 10 cm som är standard men att S100 räcker bra under plattan.
4 svar · 5,1k läst
C
Click: Visst kommer den under befintlig. Skadad blir den inte, utan jag har tänkt mig koppla den till den nya brunnen i stället. Det är ju dräneringsslang och rör för dagvattnet som går till en brunn några meter längre ner på huset, men jag hade tänkt flytta den till den nya brunnsplatsen istället. Det är på gaveln på huset så det blir inte så mycket grävande och lätt åtkomligt.
4 svar · 2,6k läst
V
Västerhaninge 17: Man brukar vattna betongen i 2-3 dagar (om det är sommar) för att undvika att betongen får sprickor (betongen torkar utifrån och in) När huset är under tak med väggar (klimat tätt) kan man köra igång med värmen ,om det inträffar efter 1 vecka så skall det ej vara några problem .Då har betongen härdat.:)
3 svar · 1,3k läst
N
nikke: då så har räkningen kommit... 5090:- inkl moms kan ju säga att det kändes riktigt skönt när bilen kom och var därifrån 20 min senare, så 20 min arbete istället för minst 8 timmar om man skulle blandat själv. nu ska lecablocken upp i veckan
5 svar · 7,1k läst
Swappe
Swappe: Tack för svar än en gång.. Eftersom jag köpt plattan färdig, så tycker jag företaget borde stå för att det blir bra (lägga presenning), men jag vill ändå lägga mig i det hela för att få så bra slutresultat som möjligt.. /I-vägen
8 svar · 5,1k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: "Hehe det är lila problemet. Är isoleringen och formning som är jobbigt mot typ lantburk vägg :) Allt är vägen och man mer noga runt fönster och dörrar." Tro mig, jag har full koll på detta. Har bollat ideer med olika kollegor. Någon mer som vill kommentera markbelastningen?
7 svar · 3,1k läst
·
M
Mats: Tycker det låter hellugnt jag. Räkna med att du vill ha ca 10-15 cm jord ovanpå till gräsmattan och fyll med det du har under. Blir det någon grop med tiden så är det ju bara att fylla på lite just där
5 svar · 2,2k läst
P
pette: alla tomter har sina förutsättningar... skulle dock tipsa om att komma upp en del över bergsklack då denna kan hålla vatten o orsaka fuktproblem vid stora vattenflöden. sprängsten underst och gå sedan ner i storlek med det "finaste" makadam överst.
1 svar · 1,0k läst
P
pette: låter skumt ar var såg du det? kallasfalt på husgrund e väl 70-tal. enda anledning e väl om plattan skulle va ingjuten i berg o du ej kan undvika vatten. syftar du på klacken som går ut längst ned på platta på många gamla kåkar så e de praxis att antingen gjuta me brant fall ut eler sätta plastfoliesom lapar över.
1 svar · 2,5k läst
P
Per-Erik: Detta känns vanskligt tycker jag. Undrar om någon vågar sig på ett bra svar. Framför allt när man inte har sett hur det ser ut. Om jag vore som dig skulle jag ta in ett par mark/drännerings firmor för att få offert. De bör ju tala om hur de tänker göra. Du behöver ju inte ta offerterna. Dock får du ju säkert flera bra tips på vägen.
1 svar · 1,3k läst
K
klimpfan: Tog kontakt med en privatperson med traktor som hade reg.företag, Grävning servis, dränering,dagvatten,schaktning, fyllning. Tillsammans med grus å fyllnadsmaterial har det kostat 40.000kr.
8 svar · 2,4k läst
P
podotcom: Den huggda stenen ska givetvis gjutas fast i betongsulorna. :) Inte placeras på.
1 svar · 913 läst
F
fredrik95: Jag gjorde ett källarprojekt i våras där jag grävde ut och gjöt nytt. Jag skulle rekommendera följande 1: Jämna av det värsta för hand 2: Häll ut 5cm grus för utjämning 3: lägg Pordrän/Isodrän som kapilärbrytande skickt och sedan isolering på det (jag gjorde 10 pordrän/10 frigg) 4: Armering, vattenburen golvvärme (även om du inte kopplar in det) och gjut. Om du nu ändå fixar
9 svar · 2,3k läst
L
Linnex: Varmare gol tror jag inte beror på själva avfuktaren utan att man stängde gluggarna. Temperaturen steg för mig 5-6 garder i grunden under vintern samt att draget under trossen försvann. Den kalla golvkänslan på laminatgolv när man gick upp barfota en kall vintermorgon försvann. Har inte upplevt det sedan jag satte in avfuktaren.
13 svar · 2,6k läst
L
Lmob: Skall man byta ut syllen om man har möjligheten, när den är cuprinolad.är det bättre med en obehandlad syll för nu kommer den inne i huset har byggt ut och syllen är helt framme. tänker på lukt mm
0 svar · 3,1k läst
K
kallepuh: hur mycke har du å spela på?? finns det isolering under den gamla plattan så behövs kanske inte så mycket isolering. fastän det kanske är det "jobbigare" alternativet så är kanske alt 1 är bättre. det är kanske lättare å få samma höjd/nivå på alla golv.
1 svar · 7,6k läst
V
Västerhaninge 17: Beroende på hur man konstruerar/kan konstruera (pålning) grunden kan betong kostnaden antagligen bli billigare med flytande värmerörsinstalation. Om man tex tänker sig att man gör grunden som en torpargrund som fylls upp med tex makadam och en tunn cementplatta eller annat material.
6 svar · 3,1k läst
_bystrom_
_bystrom_: Måste fråga lite till angående carporten/garaget jag tänkt göra till våren. Har suttit med grävare och schaktat ur en bit av slänten där bygget kommer stå, och har nu en ca 3 meter hög "vägg" av jord som jag ska mura framför. Måtten på bygget är i runda tal 7x6 meter och hamnar alltså i en slänt. Till saken hör att det i slänten nu står en jordkällare, murad i lecablock som
0 svar · 6,6k läst
·
P
pette: antar att du inte menar dräneringen , utan plastlisten överst på isodränen mot grundmur?? jag skulle inte vara jätteorolig, men det beror ju på omfattning... ganska vanligt låter som att massorna "satt sej". går det så skär till remsor av fiberduk o lägg så att de stoppmaterial från å åka ner.apropå marlutning så skulle det inte va fel att kanske göra ett litet anvisat dike med
1 svar · 2,5k läst
K
kayakerboy: Sorry, hittade lite mer info efter postning. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg.html
1 svar · 2,7k läst
·
Snailman
Snailman: tja, grunden, brukar ju gå kant i kant med utegipsen om man nu har sådan, utanpå utegipsen brukar man ju ha spikläkt (ofta 28mm) och sedan panel (ofta 21-22mm och en till två sådana tjocklekar beroende på paneltyp) är det inte panel på huset blir det ju lite annorlunda...
1 svar · 929 läst
peter749
peter749: Precis "om man väljer på att lita på tillverkarens uppgifter" Har du provat belasta EPS cellplast S100 S200, det är jäkligt mjukt. Det har testat av opartiska test personer där det framkom att det sjönk betydligt mer än 5 % och det bara under 1 vecka med den utlovade tyngden/bäringen. Men det återstår väl att se om man bor kvar i huset efter 50år :) Men jag tror inte det håller för
6 svar · 2,5k läst
F
fsn: Använd ett avvägningsinstrument eller om ni inte är två stycken en planlaser. Hyran borde vara likvärdig. Blir lite rattande upp och ner med planlaser men skall det vara inom 1-2cm så funkar planlaser och den kan man hantera ensam. Ring kommunen och fixa fram en fix höjd eller nån polygonpunkt, det finns nästan alltid nåt i närheten i detaljplanerade områden. Gör en transport till
15 svar · 29,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.