Jag har lite lösa planer på att gräva lite. Det är min sommarstuga som skulle behöva en liten garageuppfart och gångvägar på tomten. Jag hade även tänkt gräva en damm! Eftersom jag fruktar att detta skulle bli ett så kallat evighetsprojekt som aldrig blir klart funderar jag på att hyra en minigrävmaskin över en helg.

Problemet är att tomten är ganska kuperad. Den ligger i en sluttning ner mot en å och på sina ställen sluttar det kanske mycket. Inget berg eller så men ganska branta grässlänter. Min fråga är hur mycket en grävmaskin klarar. Modelleln som dom hyr ut heter Cat 301.8C. Det är en grävare på 1875kg med band. Hur stabil är en sådan egentligen?

Med schaktbladet nedåt, klarar den fint att köra i 45 graders lutning.

Jag tolkar databladet som att en lutning på 30 grader funkar. Jag har en blygsam erfarenhet av att köra minigrävare och den största lutningen jag kört i är upp och ner från släpvagnen. Känslan är dock att man vill hoppa ur långt innan maskinen nått sin gräns. Tyngdpunkten på dessa maskiner ligger ju väldigt lågt.

Om dammen ska vara större än en liten vattenpöl tycker jag du ska fundera på om du inte ska försöka få hem en lite större maskin.

Jag grävde med en 1 tonnare och den drog jag loss duktigt många kubik med på en dag så nog går det att fixa både tre och fyra pölar på en helg :)

P
Det beror på vad du ska göra. Ska du bara ta dig fram kan man alltid sträcka ut aggregatet neråt i sluttningen och stödja sig på skopan om maskinen faller över tyngpunkten. Orkar inte banden driva uppför sluttningen kan man hjälpa till skopan. Att stå i brant sluttning och svänga runt med massor i skopan är värre.

Garageuppfart och gångvägar blir alldeles utmärkt. Med damm är bara frågeställningen hur stor.

Det absolut största problemet du står inför med en sån liten maskin är att bli av med "massorna", pga så liten sticka. Så det gäller att planera grävningen. Det är det här som avgör hur mycket tid du kommer att lägga på att gräva.

tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.