H
holmertz: Jag håller med föregående. Regnvattnet är nog den största boven. Gräv ned ca 60 cm, lägg ned markduk, makadam och en infiltationsledning vid varje stupränna så du för regnvattet bort från kåken. I min erfarenhet räcker det med 15 meter dike för infiltrationen och någon stenkista behövs inte. Om infiltationsledningen dras upp till marknivån där den slutar kan man spola rent den
4 svar · 2,0k läst
L
lpmaas: Tjena, håller med. Vi hyr ut en lägenhet på 32m2 i vårt källarplan. Den bilade jag ur på en dag med 1 bilmaskin. Men som sagt, det tar tid å gräva ur och framförallt köra iväg skiten. Bilningen var nästan rolig i förhållande till grävning/utbärning... inte avundsjuk :-)
2 svar · 3,4k läst
Sökarn
Sökarn: Vi hittade ett hus och blev köpare tills en fg ägare berättade att det skakar när bussen åker förbi. Han talade inte om det vid försäljningen och är ett dolt fel som vår säljare var torsk på. Det lät så osäkert med ett påbyggt och tillbyggt stort hus som vilade på pelare, så jag började utreda riskerna och säljaren ville inte sälja till oss längre. Det såldes till 3 andra
0 svar · 1,0k läst
·
T
Touran: Hej! Vi är på väg att köpa ett hus som har ett garage med en ordentlig sättskada. Vid husbesiktningen diskuterades möjligheten att lyfta upp garaget för att reparera och stabilisera det. Sättningen tycks vara jämnt fördelad. Är det någon som har erfarenhet av en sådan åtgärd? Det låter förstås dyrt och det är ju frågan om det värt det. Huset är 30 år gammalt men det finns
0 svar · 1,9k läst
M
Mats: 0-18 blir lagom. kraftigare blir det svårt att få till riktigt jämt och bra under fingruset
3 svar · 3,1k läst
B
Bror: [citat] Ja det är klart, skall en avfuktare göra någon nytta så måste byggnaden vara ganska tät. Att det är grovt stenmaterial under plattan är bra, det är ju kapilärbrytande, så någon nämnvärd fuktbelastning underifrån är det knappast. Öka ventilationen med en regäl takfläkt.
4 svar · 2,1k läst
G
gnilrub: Tackar! Då kanske man kan sova lugnt.
2 svar · 2,1k läst
Snailman
Snailman: ok, här har man lagt dem under plastfolien http://husbygget.myphotoalbum.com/view_photo.php?set_albumName=album01&id=husgrund3 har oxå sett en annan grund, där man lagt dem likadant, men ovanpå plasten...
5 svar · 3,1k läst
V
vimsingen: Vi ska göra en liten tillbygnad (entre) på 12 kvm. Någon som har en uppskattning av vad det kan kosta? /Vimsingen
0 svar · 1,5k läst
P
PX-21: jaja man skall nog läsa första inlägget innan man lägger sig i...... Tvättstuga var det ja....Blir nog inte så bra då...med den varianten:p Mvh
5 svar · 2,6k läst
S
spikers_corner: Att lägga isoleringen ut från grunden så där är i sig inte fel, sök på utkragning så hittar ni info. Används för att det inte skall frysa in under t.ex en isolerad platta på mark. Men sedan kanske inte utförandet är det bästa. Jag skulle ha lagt den så att den lutar ut från väggen så att vatten rinner från huset. Att lägga plast i backen har jag bara hört talas om för att
9 svar · 1,6k läst
·
G
gnilrub: Jag ändrar mig... Från fördelaren drar jag ner rör-i-rör under isoleringen eller möjligtvis mellan isoleringsskikten och upp till de olika tappställena.
3 svar · 3,1k läst
X
Xiter: Själva putsningen var lite problematiskt för en nybörjare. Försökte först med ett tjockt lager men det bara rann. Fick putsa en 3-4 ggr och lät det torka ordentligt mellan lagren för att få putsen jämntjock med utsidan men till slut så blev det hyfsat, men långt ifrån perfekt. Sedan målade jag med grundmursfärg, diffusionsöppen.
6 svar · 5,8k läst
·
v-g
v-g: Flytspacklet är inte starkt nog som slityta tycker jag, det är ju heller inte riktigt vad det är avsett för. Men som underlag för klinker tål det nog vad som helst. Betong tål enligt min ringa erfarenhet mycket mer än flytspackel. Med färg på ska jag dock inte yttra mig då jag inte har en aning. Tvivlar på att det tål en domkraft iaf.
7 svar · 5,9k läst
M
mr_bygg: Här är en länk till boverkets skrift om radon som också tar upp vad som gäller http://www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2004/atgarder_mot_radon_i_bostader.pdf
2 svar · 6,1k läst
T
Tycho Brahe: 100 mm makadam är ju inte nödvändigt. Det ska du i det här fallet enbart använda för att avjämna marken
6 svar · 2,5k läst
·
S
SaraLotta: Ja, man kan tydligen välja nu, har vi hört av en granne, antingen ert system med en fläkt eller en avfuktare som slår igång om det behövs..
2 svar · 1,3k läst
T
Tag_H: Om det är rimligt beror väl på hur mkt mtrl som ska dit, hur mycket kostar frakten osv. 1 kubikmeter väger ca: 1.4-1.8 +- beroende på vilken fraktion hur bött matrialet är, ju finare mtrl ju tyngre osv. eller räkna med 2ton/m3 så kanske det blir en skvätt över. Hur tjockt ska du lägga ? vad är det för mark idag osv ? räcker det verkligen med 25 cm ? är frakten med i priset ?
1 svar · 3,4k läst
K
Kerthe: Vi har jag en krypgrund med ca 160 mm cellplast i väggarna samt 100mm cellplast som ligger ovan ett lager av tvättad singel samt med plast ovan detta. Inga ventilationshål. En grund som aldrig hamnar under 5 grader och där ingen funkt kan komma in varken via fuktig ventilationsluft eller från fuktig mark. Fördelen kan vara som i vårt fall, att vi har en torr och förhållandevis varm grund
19 svar · 9,3k läst
D
danielr112: Ska du inte ha väggar stående på det så räcker det med 5150 eller dylikt. dvs bara nät. OBS ja kan inget om detta... =)
1 svar · 1,3k läst
A
anaitis: Ta bort den nu, sätt tillbaka den när du har gjutit klart.
1 svar · 2,1k läst
Å
Åsa: Källaren kommer innehålla bastu, dusch, "träningsyta" för pingis, styrketräningsmaskin samt förrådt Men inga sovrum eller liknande.
4 svar · 1,1k läst
N
niblom: Jag har köpt ett hus från 1918 och vid besiktningen upptäckes att golvet gick ner vid ett hörn i ett rum. Jag har nu sågat upp golvet och det ser ut som följer (uppifrån); Träbrädor 25mm Isolering 30mm gamalt golv, trä 20mm luft 20-25mm byggrester (grus,dam, telesten) ca 30-40mm. Helt snustort någon slags plastmatta Det finns ingen ventilation till grunden så det kommer inte in någon
0 svar · 1,1k läst
T
toolcontroller74: hej jag byggde en bilverkstad i fjol gjöt plattan 18 cm tjock k40 betong med grov singel underst hadde jag viraduk 040 sprängsten ok 020 blandat ca 40 cm packat med en padda på 450 kg la ut 25 cm isolering gjorde ramen med 2tum 6 plank gjorde kantbalken 53 cm hög ok 35 djup där bil lyften står har jag 23 cm betong gjorde 4 golvärme slingor ok fyllde upp med glykol för- 22grader la ut
5 svar · 12,1k läst
B
Badger: Nja, du är en erfarhenhet visare. Brukar ibland höra till att det frågas ifall fyllnadsmateralet ska bortforslas, men ingen regel. De löser det säkert ifall du talar med dem , men det är förenat med en extrakostnad oavsett ifall de hade gjort det direkt eller gör det senare. Lycka till
4 svar · 2,4k läst
MathiasS
MathiasS: Räknas en 0-fraktion som tjälbrytande? Tex 0-32 som det är tänkt att jag ska ha på resten av uppfarten som bärlager? Eller ska man under den tänkta gjutningen lägga 8-16 eller något med bara större stenar i?
3 svar · 2,0k läst
v-g
v-g: Borde ju gå att avlasta plinten och gjuta en ny om de inte är riktigt gjorda. Tar man en o en så är det knappast några problem inte särskilt dyrt heller. Man kan passa på och räta upp utbyggnaden på samma gång så den blir rät. Men ha i åtanke att fuskar man med grunden hur är det då med resten?
1 svar · 2,0k läst
B
John J: [citat] Snyggt! Det där lär inte komma någonstans. Byggde en liknade sak för 4 år sedan som jag bestämde mig för att ta bort i somras, inte kul alls.. :D
8 svar · 6,8k läst
T
Tifo_Olle: Vet ej faktiskt... Står så här i ett bes-protokoll på ett hus vi bjuder på...
3 svar · 1,4k läst
M
Mats: Kan du byta stolparna till rör så skulle jag kunna tänka mig att klamra direkt mot muren om stenarna håller för det
2 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.