Ska snart gjuta plattan till vårt 135 kvm hus. Ursprungligen var det tänkt att ha 100mm sula men det är nu ändrat till 150mm sula pga pålning. Kvalitén ska vara ngt som heter "K35". Jag vet inte om man beställer betong efter vikt eller volym, men om det är volym är det alltså 20 kbm i stället för 13,5 kbm. Vad kan en sådan ökning av betongmängd innebära för merkostnad? Mellan tummen och pekfingret!

2/5 till i pris.

Cirka 10000 kr inkl. moms

Köpte precis 20m3 med pump bil gick på 21700:- med moms. Då med kör väg på 4mil

C28/30 halvflyt

Mikael_L
Undrar varför vi fick ge 10.000:- för 4,5 m3, bil med ränna och knappt 4 mil frakt då ... :mad:

Mikael_L
Ingvald skrev:
Ska snart gjuta plattan till vårt 135 kvm hus. Ursprungligen var det tänkt att ha 100mm sula men det är nu ändrat till 150mm sula pga pålning. Kvalitén ska vara ngt som heter "K35". Jag vet inte om man beställer betong efter vikt eller volym, men om det är volym är det alltså 20 kbm i stället för 13,5 kbm. Vad kan en sådan ökning av betongmängd innebära för merkostnad? Mellan tummen och pekfingret!
På 135m2 hus går det nog mer än 13,5 m3 betong. Du ska väl ha tjockare kantbalkar?
Räkna ett par m3 extra ...(, om du inte vill räkna ordentligt istället ...)

Tack för svaren, både de seriösa och det enstaka mindre begåvade.

Jag betalade 20K för 11kbm K40 lufttillsatt pumpad.
Skall gjuta väggar i det snaraste och kommer att begära in offert från de leverantörerna vi har på orten. Är ganska säker på att priset är förhandlingsbart och grämer mig lite att jag inte kollade runt innan golvgjutningen.

Får tänka på att det är vinter tilägg nu. Sen om vill få ner priset lite till kan man köra med storsten

900:-/m3 exkl moms och frakt har ja fått som pris på vibbfri betong.

daniel112
Från Gustav R Johansson?

Hej

Detta var från Alwex.
Vet du vad det kostar från Gustav? Är ju dock 4.5 mil till mig från ljungby så risken är stor att den kostnaden blir hög.

De ligger nog rätt lika. Gustav R J kör från Alwex när de är i växjö området.
För min del har ja både veinge och våxtorp och ljunby nära tillhands är alltid en fördel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.