4 004 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Kostnad för betong
Ska snart gjuta plattan till vårt 135 kvm hus. Ursprungligen var det tänkt att ha 100mm sula men det är nu ändrat till 150mm sula pga pålning. Kvalitén ska vara ngt som heter "K35". Jag vet inte om man beställer betong efter vikt eller volym, men om det är volym är det alltså 20 kbm i stället för 13,5 kbm. Vad kan en sådan ökning av betongmängd innebära för merkostnad? Mellan tummen och pekfingret!
På 135m2 hus går det nog mer än 13,5 m3 betong. Du ska väl ha tjockare kantbalkar?Ingvald skrev:Ska snart gjuta plattan till vårt 135 kvm hus. Ursprungligen var det tänkt att ha 100mm sula men det är nu ändrat till 150mm sula pga pålning. Kvalitén ska vara ngt som heter "K35". Jag vet inte om man beställer betong efter vikt eller volym, men om det är volym är det alltså 20 kbm i stället för 13,5 kbm. Vad kan en sådan ökning av betongmängd innebära för merkostnad? Mellan tummen och pekfingret!
Räkna ett par m3 extra ...(, om du inte vill räkna ordentligt istället ...)
Jag betalade 20K för 11kbm K40 lufttillsatt pumpad.
Skall gjuta väggar i det snaraste och kommer att begära in offert från de leverantörerna vi har på orten. Är ganska säker på att priset är förhandlingsbart och grämer mig lite att jag inte kollade runt innan golvgjutningen.
Skall gjuta väggar i det snaraste och kommer att begära in offert från de leverantörerna vi har på orten. Är ganska säker på att priset är förhandlingsbart och grämer mig lite att jag inte kollade runt innan golvgjutningen.
900:-/m3 exkl moms och frakt har ja fått som pris på vibbfri betong.
Hej
Detta var från Alwex.
Vet du vad det kostar från Gustav? Är ju dock 4.5 mil till mig från ljungby så risken är stor att den kostnaden blir hög.
Detta var från Alwex.
Vet du vad det kostar från Gustav? Är ju dock 4.5 mil till mig från ljungby så risken är stor att den kostnaden blir hög.
Klicka här för att svara