5 575 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
platonmatta på krypgrund
hallå !
bygger ut huset och har murat upp grunden till nivån jag vill ha den(krypgrund), ska börja att återfylla snart.
har lagt puts (tunt lager)på den uppmurade ytan.
ytan som kommer under mark ska ju skyddas mot fukt o.s.v.
ska jag endast sätta dit platonmatta (blir cheapy eller byggmax mattor) mot grunden eller ska jag göra något mer mot husgrunden T.ex måla på med kallasfallt eller något membran skikt ?
behöver jag isolera utanför platon mattan eller görs detta endast vid källare ?
tackar för svar !!
bygger ut huset och har murat upp grunden till nivån jag vill ha den(krypgrund), ska börja att återfylla snart.
har lagt puts (tunt lager)på den uppmurade ytan.
ytan som kommer under mark ska ju skyddas mot fukt o.s.v.
ska jag endast sätta dit platonmatta (blir cheapy eller byggmax mattor) mot grunden eller ska jag göra något mer mot husgrunden T.ex måla på med kallasfallt eller något membran skikt ?
behöver jag isolera utanför platon mattan eller görs detta endast vid källare ?
tackar för svar !!
Det finns nog en bra beskrivning på detta om du kollar på Platons produktinformation. Skulle tro att du behöver någon "gucka" längst ned, annars lär ju väggen iaf ta åt sig en massa fukt längst ner. Isolering känns ju överkurs när du inte har källare.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
grunden kommer inte var helt sluten utan med ventiler. sen får man se om det är det bästa...
läste på isola´s sida, verkar som att man inte ska stryka på kallasfallt, enligt sidan så ska fukten i väggen kunna flytta sig ut till luftspalten mellan mattan och väggen... har jag rätt då eller är jag ute o cyklar ???
läste på isola´s sida, verkar som att man inte ska stryka på kallasfallt, enligt sidan så ska fukten i väggen kunna flytta sig ut till luftspalten mellan mattan och väggen... har jag rätt då eller är jag ute o cyklar ???
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden